וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן שלח מכתב, מיליון חתמו על עצומה: האונס שמסעיר את ארה"ב

עונש מקל לסטודנט שאנס צעירה באוניברסיטת סטנפורד גרם לזעם, ויותר ממיליון בני אדם חתמו על עצומה להדחת השופט. סגן נשיא ארה"ב שלח מכתב לקורבן, וכתב: "אני מלא יראת כבוד מאומץ לבך". גם ההצהרה שבה היא עצמה כתבה כי "תקיפה אינה תאונה" עוררה הדים

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן פרסם שלשום (חמישי) מכתב שכתב לצעירה בת ה-23 שנאנסה באוניברסיטת סטנפורד בקליפורניה על ידי ברוק טרנר בן ה-20, שעליו נגזרה רק חצי שנת מאסר. מכתבו פורסם באתר "באזפיד", ובו שיבח את בחירתה לשתף את הציבור בחוויה הקשה שעברה, בהצהרה שהקריאה באוזני טרנר בבית המשפט מיד לאחר הרשעתו. הצהרתה נקראה על ידי מיליוני בני אדם, לאחר שגם היא פורסמה באתר הפופולרי בשבוע שעבר.

ביידן גילה כי הוא "נמלא זעם נורא" כששמע את שאירע לצעירה. "אני לא יודע את שמך – אך מילותיך חקוקות לעד על לבי. מילים שצריכות להיקרא בידי נשים וגברים בכל הגילאים. מילים שהלוואי שלא היית צריכה לכתוב", כתב בצער. "אני מלא יראת כבוד מאומץ לבך, משום שהשמעת את קולך. הצבעת בבירור על העוול שנעשה לך, ועמדת על זכותך לכבוד.

"נפגעת מתרבות הקמפוסים של הקולג'ים, שבהם אחת מכל חמש נשים נפגעת מתקיפה מינית – שנה אחר שנה אחר שנה. המיליונים שנגעת ללבם לעולם לא ישכחו אותך", הוסיף, במכתב שכותרתו "מכתב פתוח לאישה צעירה ואמיצה".

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
אחרי שגינה את הפיגוע: טראמפ מצהיר שיש להבטיח את ביטחון ישראל
מחבל איים בסכין על חיילים ליד שכם ונורה; הפלסטינים: "מעורער בנפשו"
במה ענקית ועתיקה התגלתה בפטרה – "מתחת לאף" של החוקרים

ברוק טרנר, סטודנט בסטנפורד שהורשע באונס, יוני 2016. רויטרס
"זוהי אשמה פה אחד, במאה אחוז". טרנר/רויטרס

בהצהרתה גוללה הצעירה את האירוע, שבמהלכו נאנסה בעת שהייתה מחוסרת הכרה, ואת תחושותיה בעקבותיו. "אתה אשם. 12 מושבעים הרשיעו אותך בשלוש עבירות מעל לספק סביר. אלה 12 קולות לכל עבירה, 36 פעמים 'כן' שמאשרות את אשמתך. זוהי אשמה פה אחד, במאה אחוז". כתבה.

לקריאת תרגום ההצהרה המלאה לעברית

עוד הוסיפה: "חשבתי שזה נגמר סוף-סוף, הוא יודה באשמה, יתנצל בכנות ושנינו נוכל להמשיך בחיינו ולהחלים. אך אז קראתי את ההצהרה שלך. זה לא סיפור על החלטה גרועה וסטוץ מתוך שכרות בקולג'. תקיפה היא אינה תאונה. איכשהו, עדיין לא הבנת את זה. איכשהו, אתה עדיין נשמע מבולבל".

בדבריה הזכירה המתלוננת את המכתב שכתב טרנר לשופט, ובו טען כי המעשה שלו נבע מכך שאינו מורגל בשתיית אלכוהול, והייתה לכך השפעה לא צפויה עליו. "אני מגיע מעיירה קטנה באוהיו, ומעולם לא ממש התנסיתי בחגיגות ובמסיבות שכוללות אלכוהול", כתב. טרנר, שהיה בנבחרת השחייה של האוניברסיטה, אמר כי חברים מבוגרים יותר בנבחרת עודדו אותו לשתות באירועים חברתיים. הוא אף הביע חרטה על ששתה: "הלוואי שיכולתי להחזיר את הזמן לאחור ולא להתחיל לשתות באותו לילה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

"מחיר כבד על 20 דקות של פעילות"

בהחלטתו, השופט אהרון פרסקי התייחס לכך שטרנר היה שיכור כאל עובדה מקלה, וקבע כי משום כך "יש לו פחות אחריות מוסרית". אם לא די בכך, רמז השופט כי הסיקור התקשורתי הנרחב של התיק כבר "הרעיל את חייו" של טרנר, ולכן כביכול אין צורך לגזור עליו עונש מאסר. אמירה מקוממת נוספת נשמעה מפי אביו של טרנר, שטען כי בנו משלם "מחיר כבד על 20 דקות של פעילות".

העונש הקל שהטיל פרסקי על טרנר, הפחות בהרבה מהעונש המינימלי המתבקש על פי חוקי המדינה, עורר מחאה נרחבת. יותר ממיליון בני אדם חתמו על עצומה הקוראת להדחתו, ועל שתי עצומות נוספות בנושא חתמו מאה אלף בני אדם – כך שהמספר הכולל של תומכים בפומבי בהדחה הוא לפחות מיליון ו-200 אלף.

הפגנה נגד אונס באוניברסיטת סטנפורד ספטמבר 2015. AP
"אונס קורה כאן". הפגנה באוניברסיטת סטנפורד, ספטמבר 2015/AP

רבים טענו כי טרנר לא היה זוכה ליחס מועדף שכזה מצד מערכת המשפט אם לא היה לבן וסטודנט באוניברסיטה היוקרתית. כך, למשל, תמונתו של טרנר ממעצרו, שנהוג לפרסמה כמעט באופן מידי, נאסרה לפרסום במשך שבועות ארוכים ופורסמה לבסוף רק לאחר פניות חוזרות ונשנות של כמה כלי תקשורת, ובצל מחאה ברשתות החברתיות. יתרה מכך, טרנר לא הביע חרטה על מעשיו.

טרנר נעצר ב-18 בינואר 2015, לאחר ששני סטודנטים מצאו אותו מאחורי פח אשפה כשהוא אונס את האישה מחוסרת ההכרה אחרי מסיבה בקמפוס. הנאנסת נמצאה לאחר שבגדיה הוסרו, והיא לא זכרה את שאירע כששבה להכרה. הוא הורשע לבסוף בתקיפה בכוונה לאנוס אישה שתויה, באונס אדם ללא הכרה ובהחדרת עצם זר לגופה של הנאנסת.

אוניברסיטת סטנפורד, אפריל 2016. רויטרס
טענות ליחס מועדף בגלל הלימודים באוניברסיטה היוקרתית. אוניברסיטת סטנפורד בחודש אפריל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully