וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד החוץ לאיחוד: מנו נציג שיפעל להשבת רכוש יהודי אירופה

8.6.2016 / 20:30

כנס ראשון בהשתתפות דיפלומטים זרים ממדינות האיחוד האירופי ומארה"ב נפתח במשרד החוץ לצורך קידום השבת הרכוש שנגזל בשואה. על פי נתונים שהוצגו בכנס, במדינות רבות באירופה אין חקיקה מסודרת בנושא. בכיר במשרד החוץ: "לא נותרו עוד שנים רבות לעסוק בסוגיה"

מתוך דף הפייסבוק של World Jewish Restitution Organization

בווידאו: קמפיין פייסבוק של הארגון היהודי להשבת רכוש

משרד החוץ דורש מהאיחוד האירופי למנות דיפלומט שיפעל מול מדינות האיחוד לחקיקה מתאימה וקידום השבת הרכוש היהודי שנגזל בשואה. היום (רביעי) נפתח כנס בינלאומי מיוחד במשרד החוץ לקידום הנושא, בשיתוף עם המשרד לשוויון חברתי. בכנס השתתפו לראשונה דיפלומטים זרים מרחבי העולם ובהם שליחים מיוחדים לנושא מארצות הברית, מגרמניה, מיוון, מצ'כיה, ממקדוניה ומבריטניה. כמו כן, לקחו חלק בכנס שגרירי רומניה, צ'כיה וסרביה ונציגים דיפלומטיים מארצות נוספות חברות האיחוד האירופי.

טיבור שלו-שלוסר, שליח מיוחד של משרד החוץ לנושא השבת נכסים מתקופת השואה, אמר בפתיחת הכנס כי, הוא שמח שבפעם הראשונה מתקיים כנס כזה בישראל, בו משתתפים נציגי הגורמים בכל העולם שעוסקים בסוגיית השבת הרכוש באירופה. לדבריו, מטרת הכנס היא "לאחד כוחות ולפעול במשותף במטרה להגיע סוף סוף להשבת מידה של צדק לניצולי השואה ומשפחותיהם שממתינים לכך כבר שבעים שנה".

עוד בוואלה! NEWS:
אחרי 13 שנה: "המשסף מאינטל" צפוי להשתחרר מהכלא
חשד: עורכת דין גנבה עשרות מיליוני שקלים מלקוחותיה
ניצול השואה בן ה-101 שנלחם על ביתו הגיע לכנסת: "עשו לי עוול גדול"

כנס ראשון של משרד החוץ בנושא השבת רכוש יהודי אירופה. באדיבות משרד החוץ, מערכת וואלה!
לראשונה התקיים כנס בשיתוף דיפלומטים זרים מרחבי העולם/מערכת וואלה!, באדיבות משרד החוץ

לדברי יובל רותם, משנה למנכ"ל משרד החוץ האחראי על דיפלומטיה ציבורית, הכנס, שיימשך גם מחר, מהווה הזדמנות גדולה לסייע לקידום זכויותיהם של ניצולי השואה בחיים בישראל. רותם קרא לאיחוד האירופי למנות שליח מיוחד מטעמו לנושא השבת הרכוש, שירכז את כל פעילות האיחוד בנושא. "אנחנו נמצאים בתהליך של שיחות מתמשכות מול האיחוד האירופי לקידום המהלך הזה. הדרישה נובעת מלוחות הזמנים הקצרים משום שלא נשארו עוד הרבה שנים לעסוק בסוגיה מול הניצולים. מעט מאוד מדינות כיום משקיעות מאמצים חוקיים, דיפלומטיים, פוליטיים ומשפטיים", אמר רותם.

נכון להיום, במספר רב של מדינות במזרח אירופה אין חוקים העוסקים בהשבת רכוש או פיצוי. במדינות שבהן קיימים חוקים כאלה, תהליכי השבת הרכוש איטיים ואינם הוגנים. לדברי יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, אין הלימה בין הרצון הטוב של מדינות אירופה לסייע לבין הצעדים שהן מבצעות בפועל.

כנס ראשון של משרד החוץ בנושא השבת רכוש יהודי אירופה. באדיבות משרד החוץ, מערכת וואלה!
"תהליכי השבת הרכוש איטיים ואינם הוגנים". נתן שרנסקי/מערכת וואלה!, באדיבות משרד החוץ

על פי נתונים שהציג שרנסקי בכנס, בעולם ישנם חצי מיליון ניצולי שואה, מהם 40% נמצאים בישראל. 50 אלף מהניצולים החיים בישראל, מצויים מתחת לקו העוני. "הצעדים הבאים שלנו צריכים להיות מול הממשלות, עלינו ללחוץ על הממשלות כדי לסגור עסקה ולשחרר את הרכוש, יש מדינות שמתנגדות ולא משתפות פעולה, בעיקר במזרח אירופה, מצד שני יש מדינות שכן מסכימות, אבל למרות זאת לא עושות דבר", אמר שרנסקי.

גדעון טיילור, יו"ר ועדת התפעול בארגון היהודי להשבת רכוש (איל"ר), הפועל במזרח אירופה במשך שנים, אמר בכנס כי נושא השבת הרכוש אינו סובב סביב כסף, אלא עוסק בצדק ובזיכרון, יותר מהכול. "מאחורי כל בית שאנו דורשים להשיב יש משפחה, מאחורי כל בית כנסת יש קהילה יהודית. המטרה היא להבטיח שהסיפורים של המשפחות, האנשים והקהילות יזכרו", אמר טיילור. לדבריו, בין המדינות בהן צריך להתמקד נמצאת פולין. הוא הוסיף כי גורמים רשמיים בארצות הברית נרתמו גם הם למאמצים הדיפלומטיים מול פולין, בהם גם חברי קונגרס ופקידי ממשל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully