וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצול השואה בן ה-101 שנלחם על ביתו הגיע לכנסת: "עשו לי עוול גדול"

7.6.2016 / 20:15

משה פריד, שסיפור מאבקו מול ההוצאה לפועל נחשף בוואלה! NEWS, הופיע בפני חברי ועדת החוקה. נציגת הארגון הבהירה כי מעולם לא הייתה כוונה לפנותו, אולם עליו לשלם את חובו. ח"כ שמולי: "אזרח שמגיע לגיל 80 צריך לקבל יחס שונה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אוהד פיטר

סיפורו של משה פריד, ניצול השואה בן 101 שנלחם בהוצאה לפועל על ביתו, הגיע היום (שלישי) לדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט בכנסת. המקרה נחשף לראשונה בוואלה! NEWS ועלה לדיון ביוזמת יו"ר השדולה למען קשישים וניצולי השואה ח"כ איציק שמולי. "אני איש השואה. נולדתי ב-1915, חייתי חיים בלי חובות ובאופן פתאומי קבלתי הודעת חוב. עשו לי עוול גדול", העיד פריד. נציגת ההוצאה לפועל הבהירה בדיון כי מעולם לא הייתה כוונה לפנות את פריד מביתו.

פריד נקלע לחוב בסך 1.2 מיליון שקל לאחר שצורף כחייב לתיק של בנו, שבו היה חוב של 36 אלף שקלים, ותפח לסכומי עתק. כונס הנכסים וההוצאה לפועל פועלים כעת למכירת ביתו של ניצול השואה, כדי להשיב את החוב.

יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי פנה במהלך הדיון אל היועצת המשפטית של ההוצאה לפועל, ענת הר אבן, ושאל מדוע מגיע כונס נכסים יחד עם נציגי הוצאה לפועל לביתו של קשיש במטרה לעקל את ביתו. בתגובה השיבה היועצת המשפטית כי "זה חלק מתהליך גביית חובות". דבריה עוררו זעם בקרב הנוכחים. בתגובה השיב לה שמולי: "ראש הרשות אמר לי שנושא הפינוי לא עמד כלל על הפרק".

משה פריד, ניצול שואה בן 101 שביתו מוצע למכירה על ידי כונס נכסים. מאי 2016. יותם רונן
"נכנס עו"ד עם קונה לרכוש את הבית שלי שהגעתי אליו בדם וזיעה". פריד/יותם רונן

בפתח הדיון אמר ח"כ שמולי כי יש לגבש תכנית פעולה לקשישים שתהיה שונה מיתר האוכלוסייה במקרים דומים. "חוב צריך לשלם, אולם יש פה מקרה מיוחד", אמר, "לדעתי, כל אזרח שמגיע לגיל 80 צריך לקבל יחס שונה".

יו"ר השדולה להליכי גבייה הוגנים בהוצאה לפועל, ח"כ נורית קורן, הצהירה לאחר חשיפת סיפורו של פריד כי בכוונתה לטפל בנושא באופן אישי. אלא שהיום היא נעדרה מהדיון.

ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה כי זה "תיק בן 25 שנה ששכב בהוצאה לפועל ולא נעשתה בו כל פעולה. העסק הזה הפך לתכנית החיסכון הטובה ביותר. לדעתי, מערכת המחשוב של ההוצאה לפועל צריכה להוציא מטיפול תיקים שלא נעשה בהם כל טיפול במשך כמה שנים. עד לא מזמן היה ניתן לעצור חייבים. האם הגיוני לפנות אדם מבוגר או נכה מדירה בגין חוב? חובות צריך לגבות על פי היכולות הכלכלית. חובות, גובים אולם לא מתעמרים בחייב ולא מענישים אותו".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ח"כ אורלי לוי אבקסיס וניצול שואה משה פריד, אחרי דיון על גירושו מביתו בשל חוב הוצאה לפועל. הכנסת, 7 ביוני 2016. מתוך עמוד הטוויטר של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס, צילום מסך
ח"כ אורלי לוי אבקסיס וניצול שואה משה פריד, אחרי דיון על גירושו מביתו בשל חוב הוצאה לפועל. הכנסת, 7 ביוני 2016/צילום מסך, מתוך עמוד הטוויטר של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס התייחסה לכך שבמהלך השנים לא היה ייצוג משפטי לפריד ולא היה מי שיתנגד לצירופו כחייב בתיק חוב של בנו. "יש פה אשם תורם של המערכת, בין היתר באי הודעה לחייבים שיש אפשרות לייצג אותם. ומי שמשלם את המחיר הם האוכלוסיות המוחלשות שאין להם כסף לשכור עו"ד", אמרה.

"מישהו יצטרך להיענש על כך שהתיק שכב כל כך הרבה שנים ללא כל טיפול בחסות המדינה"

"פה זו אינה ריבית שוק אפור אלא שוק שחור, ריבית גבוהה שהמבקר קבע שהיא לא חוקיות", הוסיפה. "מישהו יצטרך להיענש על כך שהתיק שכב כל כך הרבה שנים ללא כל טיפול בחסות המדינה. איפה הביקורת השוטפת על הריביות והזכויות של החייבים? צריך לקבוע שקורת גג תהיה מוגנת כך שלא יהיה ניתן להשתמש בה כגורם לגביית חוב. אני דואגת למשה פריד הבא שלא יגיע לתקשורת".

בתגובה לדברים אמרה הר אבן כי "700 אלף תיקים נסגרו כתוצאה מהוראת שעה שהורתה לסגור תיקים שלא הייתה בהם פעילות במשך עשור. התיק הספציפי הזה, היו בו לא מעט פעילויות והחייב היה מיצג על ידי עו"ד". היא הבהירה כי "פינוי לא עומד על הפרק". לדבריה, מונה כונס נכסים וכעת צריכים להחליט אם למכור את הדירה כעת כנכס תפוס – כלומר במחיר נמוך משווי הדירה אך ללא אפשרות לפנות את פריד מביתו – או רק לאחר מותו. היא הוסיפה כי לא יתקיים דיון על גובה החוב, אלא רק בשאלת מכירת הבית.

"איימו עליי שיפילו עליי הוצאות גבייה"

פריד סיפר במהלך הדיון כי נציגי ההוצאה לפועל הגיעו לביתו יחד עם קונה פוטנציאלי לביתו מבלי שקיבל התראה. "איימו עליי שיפילו עליי הוצאות גבייה, דפקו על דלת ביתי, נכנס עו"ד עם קונה לרכוש את הבית שלי שהגעתי אליו בדם וזיעה. זה מזעזע, קשה להאמין שדבר כזה יכול לקרות בעולם שלנו", אמר. "מפריעים לי לישון. בשביל זה הייתי צריך להגיע לגיל 101? באיזה עולם אנו חיים? במקום לישון אני רואה תליין מולי, ואני פה בזכות זה שהעץ נשבר".

בנו איציק סיפר כי כיצד בתחילתה של הפרשה הגיעו נציגי ההוצאה לפועל לבית אביו ועיקלו לו את תנור החימום שלו יחד עם חפצים נוספים. הוא הוסיף כי עו"ד טיפל בתיק בהתנדבות, אך ביום הדיון הוא לא הופיע וכך לא היה מי שיתנגד להוסיף את אביו כחייב בתיק. "פסק הדין התקבל מבלי שהיה לו ייצוג. למרבה האירוניה כדי להיות צודק, צריך להיות עשיר. אנשים זרים עיקלו את תכולת הבית בטענה שהציוד שייך לאחי, בנו של החייב, לרבות תנור חימום", סיפר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עיקלו את תכולת הבית בטענה שהציוד שייך לאחי, לרבות תנור חימום". פריד עם ח"כ איציק שמולי בכנסת/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הורי, זוג קשישים, ישבו בבית ריק. אבא עבד עשרות שנים בפרך כדי לזכות לרכוש דירה. אולם עורכי הדין רוצים לקחת את ביתו ללא עבודה", הוסיף. "אימא סבלה מפוסט טראומה. ההליכים נגדם החלו כשהם היו בני 75.

"העובדה שלא היה לצדנו עורך דין בשנים הראשונות התפרשה כאילו אנחנו לא מעוניינים לטפל בענייננו. העונש על השתיקה הכפויה היה קשה: כל מי שיכול היה, חבט ככל יכולתו", הוסיף הבן. "בדיונים משפטיים מאוחרים יותר עניין השתיקה שנכפתה עלינו שב ועלה בכל דיון. מבחינת המערכת זו הייתה תקלה שלנו, חטא קדמון. כל ניסיון שלנו לטעון שנעשה כאן עוול נדחה על הסף. לא הצלחנו להגיע לעניין המהותי שהוא האם אבא בכלל שייך לחוב ועל שום מה?".

בתום הדיון הורה יו"ר הוועדה לנציגי ההוצאה לפועל לקחת את הדברים שנאמרו בדיון ולנסות ולמצוא פתרון לנושא. "תקנו את נושא המדיניות שלכם כלפי קשישים בהוצאה לפועל, נגבש יחד הצעת חוק בעניין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully