וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמש שנים אחרי המחאה החברתית: חוק לשכירות הוגנת עבר בקריאה טרומית

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

8.6.2016 / 17:35

שורת חוקים שיוצמדו להצעת החוק הממשלתית של השרה שקד בנושא אושרה פה אחד. בין היתר יוגבל גובה ערבות השכירות ויוגדרו תנאים לדירה ראויה למגורים. ח"כ שפיר: "תוצר של מאמץ משותף מהאוהלים - למליאה"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יאיר דניאל

הגבלות על גובה הערבות על שכירת דירה, איסור חיוב על ביטוח והגדרת תנאים לדירה ראויה למגורים – אלה רק כמה מהצעות החוק לשכירות הוגנת שאישרה היום (רביעי) מליאת הכנסת בקריאה טרומית. החוקים, שיעגנו בחוק את היחסים בין שוכר למשכיר, הם יוזמה של חברי הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני), דב חנין (הרשימה המשותפת), יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, אורלי לוי ורועי פולקמן (כולנו). הם יוצמדו להצעת החוק הממשלתית שהובילה שרת המשפטים איילת שקד ויכללו הגנה על שוכרים בלי פיקוח מחירים. כלל ההצעות אושרו פה אחד ויועברו לדיון בוועדת הכלכלה.

ח"כ שפיר, שהובילה ב-2011 את מחאת האוהלים בתל אביב בעקבות האמרת מחירי הדיור וכיום משמשת יו"ר שדולת שוכרי הדירות, אמרה במליאה כי "זהו צעד ראשון בדרך להפיכת שוק השכירות מברירת מחדל לחסרי אמצעים, לפתרון מגורים ראוי ובטוח". לדבריה, "חוסר הוודאות לגבי הבית שבו אתה גר, לצד בזבוז של סכומים הולכים וגדלים מהמשכורת שלך על שכר הדירה ועל מעברי דירה תכופים, לא מאפשר לשים שקל בצד כדי לחסוך לדירה משלך".

עוד ידיעות בוואלה! NEWS:
נער בן 14 נפצע מפיצוץ נפץ בגן ילדים בתל אביב
אחרי שניפצה את תקרת הזכוכית: קלינטון בקרב על לבם של מצביעי סנדרס
בניגוד להחלטת ש"ס: דרעי הגיע לכנסת והצביע נגד חוק הגיור

ח"כ סתיו שפיר בדיון הוועדה במתווה הגז, יולי 2015. נועם מושקוביץ
"צעד ראשון בדרך להפיכת שוק השכירות מברירת מחדל לחסרי אמצעים, לפתרון מגורים ראוי". ח"כ שפיר/נועם מושקוביץ

ח"כ שפיר הוסיפה כי המחסור בכללים בסיסיים בשוק השכירות פוגע לא רק בשוכרים – אלא גם בבעלי הדירות. "המחסור דוחף יותר ויותר שוכרים אל עבר רכישת דירה גם אם אין בידם את האמצעים, תוך כניסה לחובות לכל החיים, ומעלה את מחירי הדיור", אמרה. "החוק הזה הוא תוצר של מאמץ משותף של רבים - מהאוהל ברוטשילד ועד למליאת הכנסת. הגפרור שהצית את המחאה החברתית הוא מחירי השכירות הגבוהים. היום, חמש שנים אחרי, אנחנו מסמנים עוד הישג בדרך לשינוי סדר העדיפויות של המדינה".

במסגרת ההסכמות בין שקד לשפיר ולפולקמן, ההצעה לפקח על מחירי השכירות תרד מהצעת החוק המאוחדת. לטענת השרה שקד, פיקוח על מחירים "יביא לתוצאה הפוכה מזו שמבקשים המציעים להשיג - השוק השחור יפרח ובעלי דירות יחדלו מלהשקיע בדירות". לדבריה, "במקומות אחרים בעולם שבהם התבצע הניסוי החברתי הזה, הוביל הדבר בנוסף לירידה ברמת הבנייה של דירות להשכרה והמשק עבר לאפיקי השקעה אחרים; עניין שכמובן צמצם עוד יותר את ההיצע של הדירות העומדות להשכרה והוביל במישרין לעליית מחירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
הפגנת הענק במחאה על מצוקת הדיור ויוקר המחיה בתל אביב, אוגוסט 2011. נמרוד סונדרס
המונים בתל אביב, קיץ 2011/נמרוד סונדרס

ח"כ דב חנין, מיוזמי הצעת החוק לשכירות הוגנת, בירך גם הוא על אישור הצעות החוק היום במליאה. "מדברים על שוק חופשי? אבל אין שוק חופשי בשכירות, ומעולם לא היה או יהיה. אין יחסי כוח שווים בין שוכר למשכיר, ואין מנגנונים אמיתיים שמאפשרים צדק, חלוקה או הגינות. עולם המקרקעין הוא עולם שבו השוק החופשי עובד גרוע", אמר.

"בכל חברה קפיטליסטית, באופן מובנה, יש מחסור בדיור. וכדי להתמודד עם המחסור בתחום הדיור - המדינה צריכה להתערב, באמצעות מנגנונים של שכירות הוגנת ופיקוח על שכר דירה, שהם מנגנונים הכרחיים שבלעדיהם אי אפשר", הוסיף חנין. "אבל זה לא מספיק. צריך ליצור בישראל מנגנונים של שכירות מוגנת לטווח ארוך. למה אנשים בישראל צריכים לקנות בית, כי הם חוששים שיזרקו אותם מהדירה השכורה בגלל גחמות של בעל הבית? צריך מנגנונים של שכירות לטווח ארוך בשכר דירה סביר. זה הגיוני, זה קיים בעולם והיה קיים גם בארץ בעבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully