וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי שניפצה את תקרת הזכוכית: קלינטון בקרב על לבם של מצביעי סנדרס

8.6.2016 / 16:45

על אף שלא חסכה בעקיצות נגד טראמפ, נאום הניצחון של המועמדת הדמוקרטית מול אלפי תומכים נלהבים כוון אל אוזני הדור הצעיר, בסיס כוחו של הסנאטור הסוציאליסט, שהבהיר: "המאבק נמשך". במפלגה נחושים לעצור אותו, לפני שיגרום נזק

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: עומר שליט ואסתי סדקה, הפקה: תום רוכלין, צילום: עומר שליט, עריכת וידאו: ניר חן.

במרכז הקהל באולם הכנסים בברוקלין, ניו יורק, שבו ערכה הלילה (רביעי) הילרי קלינטון את מסיבת הניצחון שלה, עמדה פעילה עם שלט גדול: "זהירות, זכוכית מנופצת". הפעילים שלידה החזיקו כל אחד שלט עם אות אחרת, שיחד הרכיבו את המילה "היסטוריה", לציון הפעם הראשונה בהיסטוריה האמריקנית שבה אישה זכתה להיות המועמדת לנשיאות של אחת משתי המפלגות הגדולות.

במקרה, או שלא, האירוע נערך באולם שקירותיו עשויים זכוכית. "אני לא יודעת אם אתם יכולים לראות", אמרה המועמדת המיועדת בפתח נאומה, "אבל התקרה פה עשויה מזכוכית. אל תדאגו. אותה אנחנו לא ננפץ היום".

עוד בוואלה! NEWS:
קלינטון הכריזה על מועמדותה לנשיאות: "טראמפ רוצה לנצח עם פחד"
יו"ר בית הנבחרים נגד טראמפ: "דבריו על השופט המקסיקני - גזענות לשמה"
לא ממהרת לחגוג: הלילה המפתיע של קלינטון - שחוששת מהפסד מביך

הילרי קלינטון, המועמדת לנשיאות ארצות הברית. ניו יורק, 7 ביוני 2016. AP
ווינרית? קלינטון, הלילה/AP

נאומה של קלינטון הוקדש להשיג ההיסטורי, ולמרות שהיא לא חסכה גם בעקיצות נגד יריבה הרפובליקני דונלד טראמפ, נראה כי בראש ובראשונה, הוא כוון היישר לאוזניהם וללבם של 11.5 מיליון התומכים של המועמד הדמוקרטי ברני סנדרס. מרביתם מצביעים צעירים, שרואים בקלינטון מועמדת מיושנת, נטולת אידאולוגיה מוצקה, שמייצגת את קשרי ההון והשלטון. בניסיון לקרוץ אליהם, קלינטון דיברה על הצורך לחלק את העוגה בצורה הוגנת יותר, כך שלא רק השכבה העליונה בחברה תהנה מהשגשוג הכלכלי, ביקרה את ההשפעה של הכסף הגדול על הפוליטיקה, והחמיאה לסנדרס על הקמפיין שלו.

ניכר שמטה הבחירות של קלינטון עשה הכול כדי לנסות ולהפיח רוח חיים בקמפיין המנומנם שניהלה עד כה שרת החוץ לשעבר. היו שם אוטובוסים שהביאו צעירים מברוקלין, ומעבורות שהביאו עמה כמה אלפי אנשים ממנהטן, במטרה לייצר תמונת ניצחון שתקבע את קלינטון כווינרית, אחרי שבועות ארוכים שבהם השיגה תוצאות לא משכנעות במיוחד, הן בקלפיות בבחירות הדמוקרטיות והן בסקרים הלאומיים.

כשטראמפ נושף בעורפה בבחירות הלאומיות, האירוע הלילה בהחלט היה מרשים, גדוש קהל ותפאורה. עם זאת, מבחינת תוכן הנאום והמסרים שניסתה קלינטון להעביר, לא הייתה שם בשורה גדולה. ספק אם סנדרס ומצביעיו, ש-32% מהם הצהירו כי לא יתמכו בקלינטון, יתרשמו מכמה מילים כלליות על חלוקת ההון. אם היא לא תצליח לרתום לצדה את המצביעים הצעירים ולשפר את מאזן האהדה השלילי, קלינטון תתקשה מאוד להביס את טראמפ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אובמה יצליח להוריד את סנדרס מהעץ?

כאן נכנסים לתמונה שני השחקנים המשפיעים ביותר בדרכה של קלינטון לבית הלבן. הראשון הוא הנשיא המכהן ברק אובמה, והשני הוא סנדרס, המועמד הדמוקרטי שמסרב לפרוש מהמרוץ. בניסיון להוריד אותו מהעץ הגבוה שעליו נתלה, נקבע לסנאטור הסוציאליסט מוורמונט פגישה עם הנשיא מחר.

לא קשה לנחש מה ייאמר באותה פגישה. אובמה, שהיה רוצה מאוד לראות, לראשונה מאז ימי הארי טרומן בשנת 1945, נשיא שיוצא מאותה המפלגה שלוש קדנציות ברצף, מתכוון להפעיל בקרוב את כל כובד משקלו לטובת קלינטון. מבחינתו, המאבק של סנדרס היה "נחמד", כל עוד לא היה סיכון ממשי למועמדותה של קלינטון. מעכשיו, הוא גורם נזק.

ברני סנדרס שהתמודד לראשות המפלגה הדמוקרטית בארה"ב בעצרת בסן פרנסיסקו. רויטרס
"ייקח את המאבק החברתי לוועידה". סנדרס, אתמול/רויטרס

הלילה, הבטיח הסנטור היהודי כי "ייקח את המאבק החברתי לוועידה בפילדלפיה", וסיכם את נאומו בפני תומכיו בקליפורניה במילים "תודה לכולם, המאבק ממשיך". עבור יותר מ-24 אלף תומכיו בעמוד הפייסבוק "כובשים את הוועידה הדמוקרטית", לא מדובר בהצהרה ריקה מתוכן. הם מתכוננים להפגנת ענק מול אולם הוועידה בסוף חודש יולי, וקוראים למי שמזדהה עם דרכו של סנדרס להגיע לפילדלפיה עם אוהלים, ולקרוא במשך חמישה ברצף לצירי העל הדמוקרטים לשנות את דעתם ולעבור לתמוך בו. הסבירות שמאמציהם יישאו פרי קלושה ביותר, והשאלה האמיתית היא אם יש משהו, כמו שינוי במצע המפלגה הרשמי כך שיעגן בתוכו השקפה חברתית עמוקה יותר, שיגרום לסנדרס לסגת – או שמא מדובר בקרב שנועד להזיק לקלינטון, גם במחיר סיכון הניצחון שלה בבחירות הכלליות.

הרפובליקנים נגד טראמפ – אך ממשיכים לתמוך בו

"הדבר הכי לא אמריקאי מאז ג'ו מקארתי"

בינתיים, יכולה קלינטון להתנחם בכך שהעיתוי להכרזת הניצחון שלה בא כמעט בהזמנה, כשטראמפ נאלץ להיכנס למגננה בקרב המפלגה הרפובליקנית, אחרי ששורה של בכירים תקפו אותו ביממה האחרונה על ההתבטאות שלו נגד השופט בתביעה נגד אוניברסיטת טראמפ, גונזלו קוריאל. טראמפ כינה "מקסיקני", למרות שנולד בארצות הברית, והסביר כי הוא לא יכול להיות אובייקטיבי בנוגע לתיק שלו. "יש לו מורשת מקסיקנית, אני בונה חומה", הסביר המועמד הרפובליקני המיועד.

את כמה מבכירי מפלגתו זה לא שכנע, והם יצאו נגדו למתקפה חריפה נגדו. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם קרא לרפובליקנים שהביעו תמיכה בטראמפ לחזור בהם, ואמר כי הערותיו האחרונות של המועמד המיועד הן "הדבר הכי לא אמריקאי מאז ג'ו מקארתי". מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, לא נשאר גם הוא חייב והעיר כי "הגיע הזמן שטראמפ יפסיק לתקוף מיעוטים בחברה". יו"ר בית הנבחרים והדמות הבכירה במפלגה הרפובליקנית, פול ראיין, אמר: "לטעון שמישהו לא יכול לבצע את העבודה שלו בגלל הגזע שלו זו ההגדרה המילונית לגזענות". עם זאת, הדגיש ראיין כי "אני מאמין שיש לנו הרבה במשותף, ויש לנו יותר סיכוי לבצע את המדיניות שלנו איתו מאשר עם קלינטון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully