וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב דחוק: האנתרופולוגים האמריקניים דחו את החרם על ישראל

7.6.2016 / 9:45

על רקע התוצאה הדחוקה בהצבעה של האגודה האנתרופולוגית האמריקנית על ההצעה להחרים אוניברסיטאות בישראל, הביעו כאלף אנשי אקדמיה התנגדות לתנועת ה-BDS. "הביקורת לגיטימית כל עוד אינה אנטישמית"

עריכת תוכן: לירן מוסלי ברן וסיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

האגודה האנתרופולוגית האמריקנית דחתה את ההצעה להחרמת המוסדות האקדמיים בישראל - כך עולה מתוצאות ההצבעה של חברי הארגון שפורסמו היום (שלישי), לאחר שבחודש וחצי האחרונים הצביעו 51% מ-12 אלף חברי האגודה על ההמלצה לאימוץ החרם. 2,423 חברי אגודה הצביעו נגד הצטרפות ל-BDS, ואילו 2,384 הצביעו בלבד, וההצעה נפלה בפער של פחות מאחוז אחד.

אם ההחלטה לאמץ את החרם הייתה מתקבלת, היה מדובר בארגון הגדול ביותר שממליץ על חרם אקדמי נגד ישראל. בנובמבר האחרון אישרה הנהלת האגודה בכנס בקולורדו שבארצות הברית ברוב משמעותי את ההצעה לאמץ את הקריאה של ארגונים פלסטיניים להחרים את האוניברסיטאות בישראל.

השר לביטחון הפנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן בירך על החלטת אגודת האנתרופולוגים האמריקנית. לדבריו, מדובר ב"שינוי מגמה דרמטי" שנבע לדבריו מעבודת הסברה אינטנסיבית. "אני מברך את האנתרופולוגים הישראלים והאמריקנים שפעלו נגד ההחלטה, ואת הארגונים האקדמיים והפרו-ישראליים בארצות הברית שהובילו את עבודת השטח", מסר ארדן. "ההישג הזה מתווסף לשורה של הישגים במאבק בתנועת ה-BDS, ובהם קידום חקיקה במדינות רבות ברחבי העולם נגד ארגוני החרם וסגירת חשבונות בנק של ארגוני BDS".

לקריאה נוספת:
מושל ניו יורק נגד ה-BDS: "נחרים את מי שמחרים את ישראל"
דנון: "המאבק באנטישמיות המודרנית - צו השעה"
"נכנסים לזירה כדי להיאבק – ולנצח": כנס נגד ה-BDS באו"ם

הפגנה פרו-פלסטינית בגשר ברוקלין בניו יורק. 21 באוגוסט 2014. רויטרס
"ההצגה המסולפת של ה-BDS היא חד-צדדית וכוזבת". הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק, 2014/רויטרס

לקראת פרסום תוצאות ההצבעה, חתמו יותר מאלף אנשי אקדמיה בעולם על עצומה נגד תנועת ה-BDS. כתגובת נגד, יותר מאלף אנשי אקדמיה בעולם, בהם פרופסורים מאוניברסיטאות נחשבות כמו הרווארד, פרינסטון, סטנפורד, קולומביה ואחרות חתמו על עצומה ברשת נגד החרם. בעצומה נכתב כי "אנו עומדים מאוחדים בגינוי שלנו לקריאות וקמפיינים לחרם, משיכת השקעות וסנקציות נגד מוסדות אקדמיים ישראליים, פרופסורים, מוצרים, וחברות שעושות עסקים בישראל או איתה".

יוזמי העצומה, "המועצה האקדמית למען ישראל", קבעו עוד כי "אנו מכירים בכך שלפרטים ולקבוצות יש ביקורת לגיטימית על מדיניות ישראלית. אולם, ביקורת הופכת לאנטישמית כאשר היא עושה דמוניזציה לישראל, מחילה מוסר כפול על ישראל, שוללת את זכותה להגן על אזרחיה, או מטילה ספק בזכותה של ישראל להתקיים".

עוד נכתב בעצומה כי "ההצגה המסולפת של ה-BDS לקונפליקט בין ישראל לפלסטינים היא חד-צדדית וכוזבת ועל כן אינה ראויה לקהילה האקדמית. יתר על כן, על ידי מסעות דה-לגיטימציה מתמידים בקמפוסים או באגודות אקדמיות מקצועיות, חסידי הגישה האנטי-ישראלית מסיתים ומפלגים באופן מזיק בקרב סטודנטים ויוצרים אווירה של אי-סובלנות ושנאה. החלטות הקשורות ל- BDS לא יתרמו לשלום או לצדק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מפגינים מחזיקים שלט הקורא להחרים את ישראל, מרסיי, יולי 2014. AP
"ביקורת הופכת אנטישמית כשהיא מטילה ספק בזכות ישראל להתקיים". מפגינים קוראים לחרם על ישראל, מרסיי, 2014/AP

יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות ונשיא הטכניון, פרופ' פרץ לביא, מסר בהיוודע תוצאות ההצבעה כי "בזכות מאבק עיקש בשילוב ידיים עם האגודה האנתרופולוגית הישראלית, הצלחנו למנוע את אישור ההחלטה. מדובר בהישג משמעותי לאוניברסיטאות בישראל, ומאידך בכישלון ל-BDS ולגורמים אינטרסנטיים נוספים המובילים קמפיין שקרי נגד ישראל.

לדברי פרופ' לביא, "האוניברסיטאות בישראל נחושות יותר מתמיד להמשיך ולהפיץ את בשורת המחקר הישראלי ברחבי העולם למען התפתחות המדע וקידום האנושות והחברה. פירותיו של המחקר המדעי הישראלי הם נחלת הכלל, ושייכים לכל אדם בעולם באשר הוא, ללא הבדל דת, מוצא, גזע, מין ומגדר, ואת זה חייב להבין כל אקדמאי בעולם המשתייך לאיגוד כזה או אחר לפני שהוא חותם בשמו על החלטה להחרים אותנו". לבסוף, ביקש פרופ' לביא להודות לכל השותפים ולתומכים במאבק בארץ ובחו"ל.

פרופ' דני רבינוביץ מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה ובית הספר פורטר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, שכיהן בעבר כנשיא האגודה האנתרופולוגית הישראלית ונמנה גם הוא על ועדת ההיגוי של "אנתרופולוגים למען דיאלוג ישראלי-פלסטיני", אמר כי "זהו רגע מעורר השראה לאנתרופולוגיה, אבל הניצחון הזה הוא מר-מתוק. חבל שנאלצנו להקדיש כל כך הרבה אנרגיה וזמן – כמעט שנתיים – למאבק בהצעת החלטה שמוטב היה לו לא באה לעולם מלכתחילה".

לדברי מנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג, דחיית החרם נגד ישראל היא "החלטה צודקת שחבל שהגיעה רק כעת. מצער מאד שאנשי אקדמיה ישראליים לקחו חלק בעידוד התהליך שחתר לחרם, אך לשמחתנו פעולתם השפלה קיבלה כתף קרה מהצד ההיגיון הבריא".

הפגנה פרו-פלסטינית בגשר ברוקלין בניו יורק. 21 באוגוסט 2014. רויטרס
"יש חשש אמיתי שהחרמת ישראל תהפוך לאופנה". הפגנה פרו-פלסטינית בניו יורק, 2014/רויטרס

עידו אהרוני, הקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, סיפר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על המצעד השנתי שנערך במדינה אתמול לתמיכה בישראל. "במצעד ירד גשם זלעפות, אבל זה לא הרתיע את הצועדים. 35 אלף איש ובהם תלמידים מבתי הספר התיכוניים היסודיים, מכנסיות וקבוצות שאינן יהודיות, ממשטרת ניו יורק וכוחות כיבוי האש בחרו להשתתף בו. היה מרגש מאוד למרות הגשם".

בריאיון התייחס אהרוני גם להחלטתו של מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, שהורה אתמול לסוכנויות הממשלתיות הכפופות לו להימנע משיתוף פעולה עם חברות או ארגונים שמזוהים עם ה-BDS, תוך שהוא מכנה אותו "מתקפה כלכלית" נגד ישראל. "יש לצעד הזה משמעות אדירה חרף העובדה שכרגע אין אף גורם במדינת ניו יורק שמחרים את ישראל", הסביר אהרוני. "חרם הוא רעיון שכרגע שייך לשוליים בחברה, אבל יש חשש אמיתי שהוא יהפוך בידי מי שלא מבין הרבה והחרמת ישראל תהפוך לאופנה. המושל נקט בצעד מניעתי".

(עדכון ראשון: 7:15)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully