וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על רקע ההדלפות מהקבינט: הח"כים עשויים לחתום על תצהיר סודיות

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

6.6.2016 / 20:17

בעקבות הדלפת "מסמך הנגבי" תבחן ועדת החוץ והביטחון אפשרות להחתים חברים בוועדות של הכנסת על מסמך שבו הם מתחייבים להימנע מהדלפת חומרים סודיים

עריכה: ניר חן

(ליברמן בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על דוח מבקר המדינה בנוגע למבצע "צוק איתן", בחודש שעבר)

הכנסת צפויה לבחון אפשרות לחייב את חבריה לחתום על תצהיר שמירת סודיות, שימנע הדלפות של חומרים סודיים ביותר – כך עלה היום (שני) בתום דיון מיוחד של ועדת הכנסת בנושא. הדיון כונס על רקע סערת "מסמך הנגבי", שפרצה בוועדה בשבוע שעבר לאחר שמסמך שחובר בנוגע למבצע "צוק איתן" על ידי יו"ר ועדת החוץ והביטחון הקודם, צחי הנגבי, פורסם בערוץ 2. בעקבות כך ביקש יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יואב קיש (הליכוד) מקצין הכנסת יוסי גריף, לבחון הליכים בבתי מחוקקים בעולם ולגבש נוהל שיחייב את חברי הכנסת בדיסקרטיות.

בשבוע שעבר הודיע קיש כי יכנס דיון מיוחד בנושא הדלפות מוועדת החוץ והביטחון והדרכים למיגורן, בעקבות ההאשמה שהטיח הנגבי בח"כ עפר שלח (יש עתיד), לפיה הוא מדליף המסמך. הבוקר התנצל הנגבי, שמאז מונה לשר בלי תיק וכבר לא עומד בראש הוועדה, על האשמה זו. ואולם, הדיון התקיים בכל מקרה על מנת לדון בלקחים לעתיד לגבי הדלפת מידע רגיש מוועדות הכנסת. "מדובר בנזק כפול", אמר קיש בפתח הדיון, "נזק ביטחוני עקב הדלפת מסמך סודי ביותר, ובנוסף פגיעה קשה בשמה של הוועדה ובאפשרותה לקיים דיונים חשאיים. אלחם בתופעת ההדלפות - לא ייתכן שלא יהיה נוהל שמונע מחברי כנסת הדלפות של חומר סודי".

עוד בנושא:
זעם בוועדת החוץ והביטחון: הנגבי ניקה את נתניהו ממחדל המנהרות
דרישה לחקור את שלח בחשד להדלפת "מסמך הנגבי": "שיעבור פוליגרף"
סערת "מסמך הנגבי": השר התנצל בפני שלח על שהאשימו בהדלפה

צחי הנגבי. ניב אהרונסון
הסוגיה החלה בעקבות פרסום המסמך שכתב. הנגבי/ניב אהרונסון

היועץ המשפטי של הכנסת איל ינון הביע בדיון את התנגדותו לאפשרות הראשונית שהעלה יו"ר הוועדה קיש בשבוע שעבר, לפיה חברי כנסת יחויבו לחתום על מסמך שבו הם מסכימים מראש לעבור פוליגרף, תוך קביעה שמי שיסרב תיפסק חברותו בוועדות הכנסת. "הפוליגרף נזקו עולה על תועלתו – ולא בכדי נמנעו כל השנים להפעילו נגד חברי הכנסת", אמר ינון בדיון, והצביע על שורה של בעיות חוקתיות בשימוש בפוליגרף. "בדיקת הפוליגרף ידועה כבדיקה בעייתית במיוחד - הן מהפן של חדירה לפרטיות והן מהפן של מהימנות הבדיקה, שלא מספקת תוצאה ודאית".

לדבריו, "זו לא ראיה קבילה במשפט פלילי וגם במישור המנהלי נתפסת כעניין בעייתי. לכן, יש הנחיות מיוחדות של היועץ המשפטי לממשלה וסדרת תנאים והגבלות לשימוש בבדיקה". ינון הוסיף כי גם בממשלה לא עשו שימוש בפוליגרף, אפילו במקרים של פורומים סודיים ביותר כמו הקבינט המדיני-ביטחוני. הדלפת חומר סודי, ציין ינון, היא עבירה פלילית. היועץ המשפטי לממשלה יכול להורות על חקירה פלילית או העמדה לדין. "האיסור הפלילי יחד עם חוש האחריות של הח"כים יביא לכך שאין תופעה של הדלפות, ואירועים אלה הם בסך הכול חריגים מאוד", אמר ינון בדיון.

אבי דיכטר וזוהיר בהלול באירוע "שבתרבות" בעכו, 9 באפריל 2016. ערן גילווארג
מתנגד לשימוש בפוליגרף. דיכטר/ערן גילווארג

יו"ר ועדת החוץ והביטחון הנכנס, אבי דיכטר, הביע אף הוא התנגדות נחרצת לשימוש בפוליגרף לבדיקת הדלפות. "כל מי שמכיר את הפוליגרף יודע שהוא כלי לבדיקת התאמה ביטחונית, או כלי חקירה. הוא אף פעם לא אמצעי שעומד בפני עצמו", אמר בדיון. "אפשר לבקש לפתוח בחקירה והמשטרה או השב"כ יקבעו מה סט הכלים שהם מפעילים".

ח"כ אברהם נגוסה (הליכוד) הציע לחייב את חברי ועדת החוץ והביטחון לחתום על תצהיר שמירת סודיות. לדבריו, "בכך תהיה תשתית משפטית לנקיטת צעדים כלפי מדליפים". דיכטר הביע תמיכה בהחתמה על טופס שהוא תנאי לכניסה לוועדות מסוימות, אבל רק אם המעשה יוטל כחובה על כלל הח"כים ולא כמעשה התנדבותי. בסיכום הדיון ביקש קיש מקצין הכנסת גריף לבחון "נוהל שמצד אחד יכבד את מעמדם של חברי הכנסת ומאידך יבהיר להם את חשיבות הדיסקרטיות בזמן חשיפה לחומרים סודיים ביותר. יש לעצור את התופעה בטרם תתפתח לממדים שיפגעו בביטחון המדינה".

דיכטר: לבחון מחדש את החומרים על "צוק איתן"

בתוך כך, דיכטר אמר היום לחברי הוועדה בישיבתם כי הוא מתכוון לבחון מחדש את החומרים מהדיונים שקיימה ועדת החוץ והביטחון לפני בחירות 2014 לגבי הפקת לקחים מ"צוק איתן", וכן שהוא שוקל לפרסם דוח של הוועדה בנושא. בשבוע שעבר, תוך כדי סערת פרסום מסמך הנגבי, הכולל ציטוטים המסירים מהדרג המדיני והצבאי אחריות למחדל המנהרות בגבול עזה, פרסם ח"כ שלח תגובה חריפה שבה האשים את הנגבי ב"הסתרת האמת מהציבור" ובפגיעה בקודשי הפיקוח על מערכת הביטחון.

לטענת שלח, אחרי מבצע "צוק איתן", ועדת החוץ והביטחון קיימה תהליך חקירה מעמיק בנוגע למבצע, שכלל כ-87 דיונים בשלל תחומים הנוגעים לו, אך התהליך הופסק בשל בחירות 2015. לדבריו, לאחר הבחירות, עם מינויו של הנגבי לראשות הוועדה – התהליך הופסק. היום דיכטר אמר לחברי הוועדה כי הוא בוחן את חידוש התהליך ואת פרסום הדוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully