וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאס"א: היקום מתפשט מהר יותר ממה שחשבנו

נתונים מטלסקופ החלל "האבל" מראים כי היקום מתפשט ב-5% עד 9% מהר יותר ממה שסברו המדענים. התגלית עשויה להעמיד למבחן חלק מהתיאוריה של אלברט איינשטיין בתורת היחסות

צילום: רויטרס, עריכה: אוהד פיטר

(נאס"א, בחודש שעבר: התגלו 1,284 כוכבי לכת חדשים - מחוץ למערכת השמש)

היקום מתפשט מהר יותר ממה שמדענים סברו בעבר – כך עולה מנתונים מטלסקופ החלל "האבל". התגלית עשויה להעמיד למבחן חלק מהתיאוריה של אלברט איינשטיין בתורת היחסות, אחד מעמודי התווך של הקוסמולוגיה שעמד באתגרים דומים במשך מאה שנה.

סוכנות החלל האמריקנית (נאס"א) וסוכנות החלל האירופית (ESA) הודיעו כי היקום מתפשט ב-5% עד 9% מהר יותר ממה שחזו, זאת על פי נתוני הטלסקופ שבו השתמשו כדי למדוד את המרחק לכוכבים ב-19 גלקסיות מעבר לשביל החלב. קצב ההתרחבות לא התאים לתחזיות שהתבססו על מדידות של שאריות קרינה מהמפץ הגדול, שיצר את היקום לפני 13.8 מיליארד שנים.

עוד בנושא מדע וחלל:
נאס"א: התגלו 1,284 כוכבי לכת חדשים - מחוץ למערכת השמש
הפרויקט החדש של הוקינג למציאת חיים מחוץ לכדור הארץ
תיעוד מרהיב: כך נראה הזוהר הצפוני מהחלל החיצון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
צילום מטלסקופ החלל "האבל"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיזיקאי אדם ריס מהמכון המדעי בבולטימור, מרילנד, אמר ל"גרדיאן" כי המדענים מנסים להבין מה גרם לטעות בתחזיות. התגלית מעוררת השערות לגבי מה שממלא 95% מהקוסמוס שאינו פולט אור או קרינה.

אפשרות אחת לפער הוא שליקום יש חלקיקים תת-אטומיים שאינם ידועים, בדומה לנויטרונים, שנעים כמעט באותה מהירות כמו מהירות האור, כ-300 אלף קילומטרים בשנייה. אפשרות נוספת היא מה שמכונה "אנרגיה אפלה" הדוחפת את הגלקסיות הרחק זו מזו בעוצמה חזקה יותר ממה שחשבו קודם לכן.

"זה עשוי להיות רמז חשוב להבנה של אותם החלקים של היקום שמרכיבים 95% מהכול ואינם פולטים אור, כמו אנרגיה אפלה, חומר אפל וקרינה כהה", אמר ריס. בשנת 2011 זכה ריס בפרס נובל לפיזיקה על תרומתו לגילוי ההאצה בהתפשטות היקום. בנאס"א אומרים כעת כי ההאצה בהתפשטות היקום מעלה את האפשרות כי התיאוריה של איינשטיין שגויה במקצת.

  • עוד באותו נושא:
  • נאס"א
  • חלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully