וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרת המשפטים בוחנת: במקום רישום פלילי – קנסות למשתמשי סמים קלים

1.6.2016 / 10:35

פרסום ראשון: לוואלה! NEWS נודע כי שקד פנתה לגורמים בלשכתה כדי שיבחנו חלופות לחוק הקיים הנוגע לשימוש בקנאביס. לפי המתווה המתגבש, העבירה הפלילית תומר בעבירה של קנס מנהלי. עם זאת, השרה צפויה להיתקל בהתנגדות מצד השר לביטחון הפנים ארדן. דיווח לאולפן

עורכי תוכן: לירן מוסלי, סיגל סיריוס, תחקיר: אסתי סדקה ועומר שליט, הפקה: תום רוכלין, עריכת וידאו: ניר חן

שרת המשפטים, איילת שקד, בוחנת בימים אלה אלטרנטיבות למנגנון המוצע של אי-הפללה של שימוש עצמי בסמים קלים – כך נודע לוואלה! NEWS. מדברים שנידונו בשבוע שעבר בדיון שנערך בהצעת חוק דומה שהגישה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) ומהתבטאותם של נציגי משרד המשפטים, עולה כי שקד פנתה לפני כמה חודשים לפרקליטות ולמחלקת ייעוץ וחקיקה במשרדה כדי שיבחנו חלופות לדה-קרימינליזציה של משתמשים.

כמות סמים לשימוש עצמי מוגדרת בחוק עד 15 גרמים ועל פי המתווה המתגבש במשרד המשפטים, נבדקת המרת העבירה של החזקה לצריכה עצמית ושימוש עצמי בחשיש ומריחואנה לעבירה של קנס מנהלי שמוערך כרגע במאות שקלים. במקרה כזה, ההפללה בגין העבירה פוחתת משמעותית, אך הפעולה מוגדרת אסורה.

הרציונל מאחורי המנגנון החדש הוא שמודל של אי-הפללה ימשיך לבטא גישה של הוקעת השימוש בסמים קלים וימסגר אותה כהתנהגות לא-ראויה. אך בה בעת הוא יוביל להפחתה משמעותית של הכתם הפלילי על משתמשי הסמים הקלים. זאת בשונה ממודל של לגליזציה שמשמעה ביטול האיסור שהיה קיים בגין מעשה מסוים והפיכתו לחוקי.

לקריאה נוספת:
סקר: רבע מהישראלים התנסו בקנאביס, 58% נגד הפללת משתמשים
הדשא של השכן – חקלאים מעוטף עזה מבקשים לגדל קנאביס רפואי
שוטר לשעבר נעצר בחשד שגידל קנאביס במעבדה ביתית בתל אביב

השרה איילת שקד, ישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
יופחת הכתם הפלילי על משתמשי הסמים הקלים. שקד/פול צלמים, אמיל סלמן

בישראל קיים איסור שימוש והחזקת חומרים המוגדרים "סם מסוכן" בפקודת הסמים המסוכנים שנוסחה לראשונה ב-1973, שעם רשימת החומרים נמנה הקנאביס. החזקתו והשימוש בו, גם אם לשימוש עצמי, מהווים עבירה פלילית שנושאת עמה גם עונש מאסר. יחד עם זאת, לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה, אין למצות את הדין עם "אדם נורמטיבי", המוגדר כמי שאין לו תיקים פליליים מעבר לנושא הנידון, שנתפס לראשונה בחייו עם כמות קטנה של מריחואנה או חשיש לשימוש עצמי. ואולם, אין בכך כדי למנוע הגשת כתב אישום או פתיחה בחקירה והתיק בעניין זה עשוי להיסגר במתן אזהרה שתירשם בגיליון הפלילי.

הצעת החוק של שקד, אם אכן תקרום עור וגידים, תבטל את הרישום הפלילי כליל. עם זאת, לא ידוע אם מדובר במקרים של עיכוב בפעם הראשונה בלבד או מעבר לכך. שקד התייחסה בעבר לנושא של סמים קלים וללגליזציה שלהם. בסוף שנת 2012 בתשובה לפנייתו של משתמש בעמוד הפייסבוק שלה לקראת הבחירות שנערכו בפברואר 2013, השיבה כי היא מתנגדת ללגליזציה, אולם מעולם לא התבטאה לגבי אי-הפללה. לא מן הנמנע שאחת הסיבות לגישתה בעניין היא פנייתו אליה של חבר הכנסת לשעבר מהבית היהודי, ינון מגל, שתומך בפה מלא באי-הפללה.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
תמר זנדברג בפריימריז של מרצ, גני התערוכה. ניב אהרונסון
העלתה הצעה דומה. זנדברג/ניב אהרונסון

הצעות חוק דומות כבר עלו בעבר לא פעם. רק לאחרונה העלתה חברת הכנסת זנדברג (מרצ) הצעה חופפת וגם חברת הכנסת שרן השכל (הליכוד) הגישה הצעת חוק בנושא, אולם זו הפעם הראשונה ששרת המשפטים מקדמת בעצמה חוק כזה ויוצאת בגלוי בעד מנגנון הדומה לאי-הפללה. ניתן להעריך כי המגמה של שקד תתבשל לכדי הצעת חוק ממשלתית אך היא צפויה להיתקל בהתנגדות משני המשרדים האחרים העוסקים ישירות בנושא – המשרד לביטחון פנים בהיבט האכיפה ואילו משרד הבריאות משום שקנאביס נמצא בפקודת הסמים הקלים.

לכן מסתמן כי הצעד הבא של שקד בעניין יהיה לדון עם השר לביטחון פנים גלעד ארדן ועם שר הבריאות יעקב ליצמן ולנסות לקבל את הסכמתם ותמיכתם בהצעת החוק. אם תוגש הצעת החוק כהצעת חוק ממשלתית יהיה זה קידום משמעותי לנושא ולהצעת החוק יהיו סיכויים גבוהים יותר לעבור.

מלשכת שרת המשפטים נמסר: "השרה שקד בוחנת אפשרויות שונות לעניין אי-הפללה של צריכת הסמים הקלים כמו הקנאביס, ובכלל זה גם הפיכת הרישום הפלילי לקנסות מנהליים. סמים הם דבר שלילי, עם זאת יש לבחון את עניין הפללת מי שצורך לעצמו סמים קלים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully