וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדשא של השכן – חקלאים מעוטף עזה מבקשים לגדל קנאביס רפואי

יניב גלעדי

1.3.2016 / 11:15

חקלאים מהנגב המערבי טוענים כי משרד הבריאות חוסר את דרכם בדרך לאישורי הקמת שדות גידול של מצח הקנאביס. הרפורמה המתוכננת של המשרד בתחום אישור הגידול- ייצוא של הקנאביס מישראל חוסמת את אופציית הייצוא לחו"ל ומגבילה את המגדלים לתחומי ישראל

צילום: שי מכלוף. עורך ווידאו: מיכאל ברגמן

משרד הבריאות יזם השנה רפורמה חדשה להסדרת חלוקת הקנאביס הרפואי ל?חולים בעלי רישיון. במסגרת הרפורמה יוכל כל חקלאי שיעמוד ב??דרישות סף לגדל קנאביס, לשיווק עבור צריכה רפואית מקומית לבעלי רישיון. מי שתו?לים תקוות בענף הזה הם חקלאים מיישובי עוטף עזה שמבקשים לקבל ממשרד הבריאות עדיפות בשל הקשיים הביטחוניים-כלכליים איתם הם מתמודדים לאורך השנים האחרונות ובינתיים לטענתם, הם מופלים לרעה על ידי בכירי המשרד.

מאז שהוסדר תחום הקנאביס הרפואי בישראל שמונה חקלאים בלבד מחזיקים את אישורי הגידול, ויחדיו – הם שולטים בשוק שמונה כיום למעלה מ22 אלף מטופלים. חקלאים מעוטף עזה סבורים כי מדובר במונופול מפלה, שחוסם את התפתחות השוק ומונע מהם פרנסה עתידית. שמעון ברק לדוגמא, הוא מוותיקי המגדלים בארץ. אגרונום במקצועו, ובעל משתלה בעוטף עזה שמייצאת בעיקר גרניום. עם ניסיון של עשרות שנים שמאחוריו ניסה שמעון לפנות לשוק חדש, אך כל הניסיון שלו כנראה לא מספיק, כדי לגדל קנאביס רפואי.

"הנושא התחיל להתגלגל לפני שנתיים אצלי, הגשנו קו"ח, המלצות, סקר היתכנות וכל יתר הדברים הנדרשים למשרד ללא תוצאות. זה ברור שלחברות הקיימות יש עניין להמשיך להתפתח ולא להכניס מגדלים חדשים בטענה שיש להם את הידע המומחיות. יש להם את היכולת, כל זה נכון, אבל גם לאחרים יש אפשרות לעשות את אותו הדבר", אומר שמעון – והוא אינו לבד במערכה. שמונה חקלאים נוספים מעוטף עזה פנו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בב"ש בבקשה לאפשר להם להרחיב את תחומי הגידול ולהורות למשרד הבריאות לתת להם עדיפות בגידול חקלאי של קנאביס רפואי.

עו"ד חגית ויינשטוק, המייצגת את החקלאים, טוענת כי משרד הבריאות מפר בשיטתיות את הבטחותיו למגדלים. "מסוף שנת 2014 יש אפשרות לכל חקלאי בישראל להגיש בקשה לגידול קנאביס רפואי ומשרד הבריאות פשוט לא מאשר זאת", היא אומרת . "אנחנו ניסינו בהידברות עם משרד הבריאות, כאשר הוא הבטיח לנו פעם אחר פעם להוציא מכרז עד שהבנו שהמכרז לא יוצא. אותנו - שמונה מגדלים, אין לנו שום אינטרס אם יפסיקו או ימשיכו אבל אנחנו רוצים שאותם מגדלים שלנו יהיו חלק ממגדלי הקנאביס בארץ. הקנאביס הרפואי בארץ נחשב לאחד הטובים בעולם וזו עובדה שאי אפשר להתווכח איתה. יש אפשרות גם להתפרנס מהנושא בצורה מאוד מכובדת גם בשוק המקומי וגם בייצוא העתידי".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "המתווה שפורסם להערות הציבור קיבל התייחסויות רבות שנבחנות לפני גיבוש העמדה שתוצג לממשלה. כל עוד הממשלה לא תידרש לעניין- ההחלטה ולפיה ישנה הגבלה של מספר מגדלים- בתוקף, ועל החלטה זו הוגשה עתירה לבית המשפט העליון. במקביל ישנה עתירה מנהלית בבית המשפט המחוזי בדרישה ל?פרסום מכרז לבחירת המספר המוגבל של המגדלים. שתי העתירות תלויות ועומדות וממתינות לדיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully