וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעיר פלסטיני עם תסמונת דאון נפגע מאש צה"ל - ומאושפז כבר חודש

31.5.2016 / 14:51

עריף ג'רדאת נורה בתחילת החודש במהלך פעילות כוח צה"ל בכפרו, באזור חברון, ונפגע באורח קשה. לטענת אחיו, הוא קרא לחיילים שלא לירות בו בשל מצבו. דובר צה"ל: ג'רדאת החזיק בידו בקבוק תבערה

פלסטיני עם תסמונת דאון נורה באזור חברון. צילום באדיבות המשפחה, מערכת וואלה!
מאושפז קרוב לחודש כשהוא מורדם ומונשם. ג'רדאת לאחר הירי/מערכת וואלה!, צילום באדיבות המשפחה

עריף ג'רדאת, פלסטיני בן 22 הלוקה בתסמונת דאון, תושב הכפר שעיר שבאזור חברון, נורה על ידי חייל צה"ל לפני כחודש בסמוך לביתו ומאושפז מאז במצב קשה. לדברי בני משפחתו, החייל שירה בו עשה זאת ללא סיבה ושאר החיילים שהיו במקום זיהו שמדובר באדם עם תסמונת דאון והניחו לו. בצה"ל טוענים מנגד כי במקום התפתחה הפרת סדר וכי ג'רדאת החזיק בקבוק תבערה בידו וסיכן את הכוח שהיה בשטח.

בתחילת חודש מאי נכנס כוח של שבעה חיילי צה"ל לכפר שעיר, מעט לפני השעה 19:00. לדברי בני משפחתו של ג'רדאת, הוא שיחק אותה שעה בכדורגל עם חבריו. כשהתקרבו אליהם החיילים, התרחקו רוב הצעירים מהמקום, אך ג'רדאת, שעקב מצבו תפס את הסיטואציה בצורה שונה, החל להתקרב אל החיילים ולצעוק לעברם.

עוד בוואלה! NEWS:
מתחיל לעבוד: ליברמן נכנס למשרד הביטחון בטקס רשמי בקריה
"נעשה לו צדק, הוא היה כמו מת": משפחת הצעיר שהופחת עונשו נושמת לרווחה
המדינה תפצה ב-85 אלף שקלים עובד לשעבר במעון ראש הממשלה

פלסטיני עם תסמונת דאון נורה באזור חברון. צילום באדיבות המשפחה, מערכת וואלה!
היה מוכר בכפרו בשל מצבו הבריאותי. ג'רדאת/מערכת וואלה!, צילום באדיבות המשפחה

בני המשפחה מדגישים כי לא התרחשה במקום הפרת סדר, לא יודו אבנים לעבר החיילים וג'רדאת התקרב לעבר החיילים ללא שום חפץ בידו ורק צעק לעברם. אחיו, מוחמד, עובד כפעיל שטח של הוועד הציבורי נגד עינויים. לדבריו, עריף מוכר בשכונה כאדם עם תסמונת דאון ורואים זאת עליו בבירור. הוא עצמו ראה את החיילים מתקרבים ממרחק של כ-200 מטרים מהמקום וצעק אליהם שלא יירו לעבר אחיו, בגלל מצבו.

"צעקתי לעריף שיחזור, אבל הוא המשיך לצעוד", סיפר מוחמד. "רוב החיילים הלכו לכיוון הנגדי ורק חייל אחד התעכב וירה בעריף ממרחק של כ-20 מטרים, והוא התמוטט. החיילים עזבו את המקום". לדבריו, "אני ועוד אנשים שהיו במקום לקחנו את עריף למרפאה בכפר ומשם הוא הועבר באמבולנס לבית החולים".

הוא הוסיף כי "השכנים היו בהלם ממה שהתרחש". לדברי האח, "אני גם מופתע מאוד מהתנהלות החיילים כי היה ברור שמדובר באדם עם צרכים מיוחדים שלא היווה סכנה". כתוצאה מהירי נפגע עריף בכבד ובמעי ופונה למחלקה לרפואה דחופה בבית חולים אל-אהלי בחברון במצב קשה מאוד, ולאחר שנותח נשאר מונשם ומורדם בשל מצבו הקשה. מספר ימים לאחר מכן פנה הוועד נגד עינויים לפרקליט הצבאי לעניינים מבצעיים, סגן אלוף אדורם ריגלר, בדרישה לפתוח בחקירת המקרה.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
כפר סעיר, ליד חברון. 6 במרץ 2016. יותם רונן
"השכנים היו בהלם ממה שהתרחש". צעירים בכפר שעיר/יותם רונן

"הנני פונה אליכם בבקשה לפתוח בחקירה פלילית דחופה בגין מקרה ירי שלא כדין וגרימת חבלה חמורה של מר עריף שריף גר'דאת", כתב לסא"ל ריגלר עו"ד חליל זאהר, מהמחלקה המשפטית של הוועד. לדבריו "מר ג'רדאת הינו אדם בעל צרכים מיוחדים שאינו עצמאי ומתגורר עם משפחתו בשעיר שבנפת חברון". עו"ד זאהר פירט במכתב את השתלשלות האירועים והוסיף כי, "על פי המידע שבידינו, התנהגותו של עריף מול החיילים הייתה כזו שניתן היה להבחין בנקל כי הוא לא מהווה סכנה וכי מדובר באדם בעל צרכים מיוחדים".

לדברי עו"ד זאהר, התנהלות החייל, כפי שתיאר בפנייתו, מנוגדת לדין הישראלי והבינלאומי כאחד. "התנהגות זו מהווה בראש ובראשונה הפרה חמורה של העיקרון הבסיסי במשפט ההומניטרי הבינלאומי הקובע כי האוכלוסייה האזרחית לא תהווה מטרה להתקפה. המסכת העובדתית המתוארת לעיל מעלה חשד שהחייל היורה ביצע עבירות פליליות חמורות גם לפי חוק העונשין הישראלי" כתב וביקש כי הפרקליטות הצבאית תורה על חקירת כל המעורבים בתקרית בה נורה ג'רדאת.

דובר צה"ל: "הנושא מצוי בבדיקה"

על פי גורם צבאי, מתחקיר שנערך לאחר התקרית עולה כי הכוח הותקף באבנים וכי ג'רדאת החזיק בידו בקבוק תבערה ולכן הרגיש החייל היורה בסכנה וירה לעבר פלג גופו התחתון של ג'רדאת. עוד טען הגורם כי התקרית אירעה בחשיכה ולא ניתן היה להבחין כי מדובר באדם שלוקה בתסמונת דאון.

מדובר צה"ל נמסר: "ב-4 במאי, במהלך פעילות מבצעית בכפר שעיר, נתקל כוח צה"ל בהפרת סדר אלימה. מהתחקיר המבצעי עולה כי הכוח זיהה פלסטיני אשר עמד להשליך לעברו בקבוק תבערה, וביצע ירי על מנת להסיר את האיום. בפרקליטות הצבאית התקבלה פנייה בנושא, המצויה בבדיקה".

עו"ד חליל זאהר מסר: "אנחנו מצפים מהמשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) לחקור באופן ענייני את האירוע, בייחוד משום שמדובר באדם בעל צרכים מיוחדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully