וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר בקואליציה: בבית היהודי לוחצים על נתניהו לקבל את פשרת ליצמן

טל שלו, כתבתנו הפוליטית, ויקי אדמקר

29.5.2016 / 22:47

לאחר ששר החינוך הצהיר כי יפעל למען החיילים ותושבי העוטף "בממשלה או מחוצה לה", פעל שר הבריאות לפשרה בינו ובין ראש הממשלה - אך האחרון דחה ההצעה. אדלשטיין הזהיר מ"בחירות שיפגעו באמון הציבור". הרצוג: "לא אהיה כלי משחק בכיפופי הידיים של הקואליציה"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: טל רזניק

ברקע המשבר בין הליכוד לבית היהודי עם צירוף ישראל ביתנו לממשלה, לוחצים במפלגתו של נפתלי בנט על ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את הצעת הפשרה של שר הבריאות יעקב ליצמן. לפי ההצעה, ראש המל"ל או סגנו יהיו אחראים לדווח לשרים עד סיום פעילות הוועדה שעליה הכריז ראש הממשלה. בנט נענה להצעה, אך נתניהו דחה אותה.

סגן שר הביטחון אלי בן דהן התייחס לדברים ואמר כי פשרת ליצמן ראויה לסיום המשבר. "אני קורא לראש הממשלה לקבל את הצעתו של ליצמן ולהתחיל את עבודת הממשלה בפורמט המורחב שלה", אמר.

במהלך היום, ניסה גם יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) לתווך בין ראש הממשלה לבנט והעביר שורת הצעות כדי ליישב את דרישת האחרון למנות מזכיר צבאי ייעודי לשרי הקבינט. לצד ניסיונות הגישור, הזהיר אדלשטיין מפני בחירות בעקבות המשבר. "בחירות יצרו קרע אדיר בעם ויפגעו קשות באמון הציבור בבוחריו", אמר.

עוד בנושא:
בנט מתעקש על שינוי בקבינט: "אלחם על כך בממשלה - או מחוצה לה"
רעשי המפץ הפוליטי לא דועכים, ואפקט הדומינו בממשלה טרם הסתיים
נתניהו הציע פשרה לבית היהודי; בנט: "לא מוכן שימותו חיילים"

השר נפתלי בנט, סיעת הבית היהודי, פתיחת מושב הקיץ של הכנסת. 23 במאי 2016. נועם מושקוביץ
קיבל את הצעת ליצמן - אך נתניהו דחה אותה. בנט/נועם מושקוביץ

במסגרת הניסיונות למצוא פשרה, הציע אדלשטיין להקים ועדה שתדון בנושא, אבל בנט התנה את הסכמתו לוועדה בכך שיוסכם מראש שבסוף עבודתה ימונה מזכיר צבאי ייעודי לחברי הקבינט – אך נתניהו סירב לכך. ביום שישי הודיעה לשכת ראש הממשלה על הקמת ועדה בראשות ראש המל"ל לשעבר, אלוף (מיל') יעקב עמידרור, אך בנט דחה בתוקף את ההודעה כהצעה חד צדדית.

גורם בקואליציה טען כי אמנם הפערים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבנט אינם גדולים, "אבל יש נתק מוחלט והמצב נראה לא טוב". לפי ההערכה בקואליציה, ההצבעה על צירוף ישראל ביתנו – שתוכננה למחר – עשויה להידחות בשל המשבר. אם הוא לא ייפתר לפני ההצבעה, בנט עלול להצביע נגד הצירוף, מה שיותיר את הקואליציה עם 58 קולות בלבד בעוד לאופוזיציה יהיו 62 קולות נגד, יחד עם הבית היהודי.

הבוקר, החריף יו"ר הבית היהודי את הטון והבהיר כי הוא אינו נסוג בו מדרישותו לרפורמה מקיפה בעבודת הקבינט, גם במחיר יציאה מהממשלה. "אמשיך להילחם ולהגן על חיילי צה"ל ותושבי עוטף עזה מכל מקום שבו אני אהיה, בממשלה או מחוצה לה", אמר. גם שרת המשפטים איילת שקד דיברה בטון דומה בריאיון לגלי צה"ל ואמרה: "אנחנו לא רוצים בחירות, אבל מוכנים להגיע לשם אם לשם זה ידרדר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
יולי אדלשטיין יו"ר הכנסת. דוברות הכנסת, אתר רשמי
מתריע מפני בחירות. אדלשטיין/אתר רשמי, דוברות הכנסת

גורמים בסביבתו של בנט העריכו כי בסופו של דבר ראש הממשלה ייעתר לתביעות הבית היהודי. מנגד, במהלך היום האשימו בליכוד את מפלגתו של בנט בדרישות מופרזות. "אנחנו מעוניינים בממשלת ימין רחבה, אבל יש גבול מסוים של סחטנות, שאי אפשר להיכנע לו", אמר גורם בליכוד. מוקדם יותר היום נפגשו נתניהו ובנט בישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני, ולטענת גורמים שהשתתפו בה, המחלוקת בין השניים לא עלתה בדיון וגם לא נרשמה כל מתיחות או אירועים חריגים.

בינתיים, מגייסים הצדדים תמיכה מבית: שרת התרבות והספורט מירי רגב וסגנית שר החוץ ציפי חוטובלי פרסמו הודעות הקוראות לבנט לשמור על ממשלת הימין. "ענייני הביטחון של מדינת ישראל צריכים להיות נדונים באופן המקצועי ביותר ולא באמצעות לחצים פוליטיים ואולטימטום קואליציוני", אמרה רגב. "הדרישות בנוגע לקבינט מוצדקות ככל שיהיו לא מהוות עילה לפירוק הממשלה נושאים מקצועיים צריכים להיפתר בדרכים המקובלות", הוסיפה חוטובלי.

ח"כ יצחק הרצוג בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה. מאי 2016. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
"אין מו"מ, לא עובד אצלם". הרצוג/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

בבית היהודי גייסו את תמיכת הממסד המפלגתי, ופרסמו במהלך היום הודעות המאותתות על כך שבנט מקבל גיבוי ממפלגתו. חברי נשיאות הבית היהודי הודיעו כי הם תומכים בקריאתו של בנט, בטענה כי "אין בדרישה שום אינטרס אישי או מפלגתי ועיקרה לאפשר לחברי הקבינט נגישות מרבית למידע בזמן אמת לצורך קבלת החלטות לאומיות וביטחוניות כבדות משקל". גם פורום זקני רבני הציונות הדתית, בראשות הרב חיים דרוקמן, פרסם הודעה שבה גיבו את בנט. "הרבנים הביעו את דעתם כי על ממשלת ישראל לתת לקבינט את כל הכלים הנדרשים כדי שהחלטותיו תהיינה מבוססות על הכרת המציאות לעומקה. אלה החלטות הנוגעות לחיי אדם", נכתב.

"חבל שמעדיפים את פירורי המחנה הציוני על פני ממשלת ימין"

בתוך כך, יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג הבהיר כי חרף הדיווחים וההצהרות של נתניהו, לא מתקיימים מגעים לכניסה לקואליציה בין השניים. "‏במשבר בין בנט לביבי אני צופה בהנאה רבה על הקוסם והחולם", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "אין לי שום כוונה להיות כלי משחק בכיפופי הידיים שלהם.‏ אמרתי שאין מו"מ, אז אין מו"מ, ואין דלת ואין חלון ואין מנעול ואין מפתח. לא עובד אצלם".

ואולם, במחנה הציוני גובר החשד כי יו"ר המפלגה עדיין בוחן את האפשרות. ח"כ אראל מרגלית, מהקולות הבולטים במפלגה נגד הצטרפות לממשלת נתניהו, פרסם בצהריים הודעה חריפה ובה קרא "לטרוק לנתניהו את הטלפון בפרצוף". לדברי מרגלית, "נניח לממשלה הקיצונית שלו שתתפרק לבד, אנחנו נאסוף את כל מי שקופץ מהספינה הטובעת כמו בוגי יעלון, אבי גבאי ואורלי לוי, ונוביל ביחד את העם לחוף מבטחים".

יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם-רפאלי, התייחסה גם היא למשבר ואמרה: "כמו סרט רע שכבר ירד מהמסכים שוב נשמעים הערב קולות על חלוקת תיקים למחנה הציוני על חשבון הבית היהודי. ההתעקשות של הבית היהודי היא לא על חלוקת ג'ובים ולא על תפקידים, היא מאבק על החיים עצמם. חבל שההזדמנות לממשלת ימין, כזו שתממש את האידיאולוגיה שלשמה נבחרה, עדיפה פחות על פני פירורי המחנה הציוני".

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully