וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלייר הגיב לדוח הצפוי על הפלישה לעיראק: לא שיקרתי לציבור

כחודש לפני פרסום מסקנותיה של ועדת החקירה הממלכתית, ראש ממשלת בריטניה לשעבר ביקש לדחות את הטענות כי התחייב לפלישה בשיחות עם בוש, לפני שהודיע לפרלמנט. הדוח צפוי להיות ביקורתי במיוחד כלפי בלייר

טוני בלייר מגיע לתת עדות בפני ועדת החקירה לפלישה בעיראק, לונדון, ינואר 2011. AP
יבקש להגיב לאחר פרסום הדוח. בלייר מגיע לתת עדות בפני ועדת צ'ילקוט, לונדון, ינואר 2011/AP

ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר אמר היום (ראשון) בריאיון לתכניתו של אנדרו מר ברשת BBC כי לא יקבל את מסקנותיה של ועדת החקירה הממלכתית על המלחמה בעיראק, אם אלה יטענו כי הוא התחייב לפלישה בריטית למדינה לפני שהודיע לפרלמנט בלונדון או לציבור הרחב. בדבריו, מעט יותר מחודש לפני פרסום הדוח הנרחב של הוועדה בראשו של סיר ג'ון צ'ילקוט, טען בלייר כי "לא נראה לי שמישהו יכול ברצינות לטעון שלא הבהרתי באופן חד משמעי את עמדתי" לפני הפלישה בשנת 2003, שהובילה להפלתו של משטר סדאם חוסיין.

הדוח, שיפורסם ב-6 ביולי, נכתב במשך חמש השנים האחרונות. בחודש האחרון עברה טיוטת הדוח בדיקה של שירותי הביטחון, ואושרה מבלי שנאלצו כותבי הדוח להשמיט אף לא אחת מ-2.6 מיליון המילים שבו. הוא צפוי להיות ביקורתי במיוחד כלפי בלייר, כמו גם נגד בכירים פוליטיים וצבאיים נוספים.

עוד בוואלה! NEWS:
כך ניסו טוני בלייר וא-סיסי להכניס את המחנה הציוני לממשלה
בלייר מודה: "הפלישה לעיראק ב-2003 תרמה לעליית דאעש"
בישראל מעריכים: אובמה נערך לרסק את הנהגת דאעש עד תום כהונתו

בין היתר, הדוח צפוי לקבוע כי בלייר התחייב בפני נשיא ארצות הברית דאז ג'ורג' בוש כי יצטרף לפלישה בעיראק, עוד לפני שהכריז באופן פומבי כי התקבלה החלטה בנושא. כשנשאל אם יקבל את מסקנות הדוח, בלייר ענה: "קשה לומר, מכיוון שטרם ראיתי אותו". עם זאת, הבהיר כי לאחר פרסום הדוח יבקש להביע את עמדתו בכלי התקשורת הבריטיים.

בלייר ככל הנראה לא קיבל את הדוח כולו, אולם על פי הדיווחים בכלי התקשורת הבריטיים, הוא קיבל חלקים ממנו – אלה הנוגעים אליו באופן ספציפי – במסגרת התקנות המאפשרות לגורמים המצוינים בדוחות כאלה להיחשף אליהם לפני הפרסום הרשמי, על מנת להגיב להאשמות. יריביו הפוליטיים של בלייר טענו פעמים רבות כי הוא שיקר לציבור בנוגע לכוונותיו במסגרת ההכנות למלחמה בעיראק, וגורם המעורה בפרטי דוח צ'ילקוט מסר ל"סאנדיי טיימס" מבלי לפרט כי הנושא מטופל בדוח.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
הפגנה בעת עדות של טוני בלייר בפני ועדת החקירה לפלישה בעיראק, לונדון, ינואר 2010. AP
"כל כך הרבה שוטרים, ואף אחד שיגיש לבלייר צו מעצר". הפגנה בעת עדות של בלייר בוועדת צ'ילקוט, ינואר 2010/AP

כמו כן, הדוח צפוי להתייחס לכישלון האמריקני-בריטי בהכנה לשלב של אחרי הפלישה לעיראק. בריאיון לרשת CNN בסוף השנה שעברה, הודה בלייר כי לפלישה ב-2003 הייתה השפעה בכל הנוגע לעליית ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) באזור. לדבריו, "אתה לא יכול להגיד כי לאלה מאיתנו שהסירו את סדאם חוסיין ב-2003 משלטונו אין אחריות למצב בשנת 2015".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully