וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ניסו טוני בלייר וא-סיסי להכניס את המחנה הציוני לממשלה

19.5.2016 / 7:45

היועץ לענייני אנרגיה לנשיא המצרי וראש ממשלת בריטניה לשעבר רתם את סיסי למהלך, שנשא נאום מפתיע השבוע בעד קידום תהליך השלום. למרות הכול, התוצאה הסופית לא רעה עבור בלייר, שנהנה ממערכת יחסים טובה עם ליברמן

צלמים זמניים מורשים

(ח"כ ביטן: מינוי ליברמן לשר החוץ לא ישדר את המסר הכי טוב לעולם)

ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, היה מעורב במגעים בין בנימין נתניהו ליצחק הרצוג על הקמת ממשלת אחדות, שהסתיימו אתמול (רביעי) בכישלון. בלייר, אשר ששימש בעבר גם שליח מיוחד לתהליך השלום במזרח התיכון מטעם הקוורטט, הוא זה שרתם למהלך גם את נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי - כך עולה מדיווחים בנושא שפורסמו אמש בהארץ ובערוץ 10.

על אף שבלייר סיים בשנה שעברה את תפקידו כשליח המיוחד לתהליך השלום - ללא הצלחה יוצאת דופן בתחום - הוא ממשיך לבקר לעתים תכופות בישראל ובאזור, בין השאר בתוקף תפקידו הנוכחי כיועץ מיוחד לממשלת מצרים בתחום האנרגיה. בפגישות שערך בשבועות האחרונים בישראל עם נתניהו ועם הרצוג, הוא ניסה לקדם את כניסתו של האחרון לקואליציה, כביכול כדי לסייע בקידום התהליך המדיני בין ישראל לפלסטינים, שנמצא בקיפאון עמוק זה תקופה ארוכה.

שיאו של המאמץ של בלייר היה בגיוסו של סיסי, שנשא שלשום נאום מפתיע ובו הפציר ב"מפלגות הישראליות" להצטרף לקידום תהליך השלום. סיסי אמנם אמר דברים כמעט זהים כבר בכמה הזדמנויות בעבר, אך הרצוג ונתניהו מיהרו שניהם להגיב לאמירתו שלשום, לברך עליה ולהציג אותה כפתח ל"הזדמנות מדינית" שתוכל לקדם את השלום באזור. זו בדיוק היתה כוונתו של בלייר, שכאמור מייעץ לנשיא המצרי בסוגיות כלכליות ובתחום האנרגיה.

הדרמה מאחורי הרחבת הממשלה || כותרות אחרונות
הראש של נתניהו, הידיים של ליברמן: מאחורי הקלעים של ההצגה הפוליטית
סקר וואלה! NEWS: חצי מהציבור מעדיף את יעלון בביטחון, 29% - את ליברמן
הרצוג: "יחימוביץ' התחננה לתיק; נתניהו הבטיח וטו על בנייה ביו"ש"

בנימין נתניהו בפגישה עם טוני בלייר יוני 2010. לשכת העיתונות הממשלתית
היה מעורב במגעים עם הרצוג. בלייר ונתניהו בפגישה ב-2010/לשכת העיתונות הממשלתית

בלייר פעל גם כדי לשכנע פוליטיקאים בכירים בשורות המחנה הציוני, ובכללם חברת הכנסת ציפי לבני, לשקול שנית את התנגדותם לכניסה לממשלה עם נתניהו. אלא שהמהלך שלו, שהיה מתואם גם עם שר החוץ האמריקני ג'ון קרי, הסתיים בכישלון; התנגדות בתוך מפלגת העבודה ובליכוד להקמת ממשלת אחדות, גרמה לנתניהו להעדיף דווקא ממשלת ימין עם אביגדור ליברמן כשר הביטחון.

תוצאה הזו, אגב, לא בהכרח רעה עבור בלייר. הוא נהנה ממערכת יחסים טובה עם ליברמן מאז זה כיהן שר החוץ בממשלותיו הקודמות של נתניהו ובלייר עוד היה מוצב בישראל ועסק בקידום "תהליך השלום". בשנה האחרונה לכהונתו בתפקיד זה, בלייר ספג ביקורת ציבורית לאחר שהעיתון הבריטי "הגרדיאן" חשף כי במקביל לעבודתו לקידום תהליך השלום הבלתי-קיים, הוא החל לשמש יועץ כלכלי בכיר עבור סיסי.

לוחמי שייטת 13 משתלטים על אסדת גז. דובר צה"ל
יועץ מיוחד למצרים לענייני אנרגיה. אסדת גז/דובר צה"ל

נוסף על המינוי מעורר התהיות שקיבל במצרים, העיתון הבריטי "הטלגרף" חשף כי בלייר ביצע עבודת שתדלנות מול משרד האוצר הבריטי לקידום עסקת נדל"ן ענקית במנצ'סטר, עסקה הצפויה להניב רווח של מאות מיליוני לירות שטרלינג לשליטי אבו-דאבי. את עבודת השתדלנות הוא עשה לא בכובעו המדיני כ"שליח לתהליך השלום", אלא בכובעו העסקי כיו"ר קבוצת העסקים "בלייר ושותפיו", שפועלת בלונדון ומעניקה שירותי ייעוץ ושתדלנות לגופים כלכליים מובילים ברחבי העולם.

בלייר שימש בעבר גם יועץ בכיר עבור בנק ההשקעות ג'י פי מורגן צ'יס וקיבל עבור עבודה זו כ-2 מיליון לירות שטרלינג. באופן מקרי, באותה תקופה היתה חברת הגז "בריטיש גז" לקוחה מרכזית של הבנק, ואילו בלייר פעל לקדם את הפעלתו של שדה הגז הגדול לחופי רצועת עזה, השייך לאותה חברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully