וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל מעריכים: אובמה נערך לרסק את הנהגת דאעש עד תום כהונתו

5.5.2016 / 9:06

לפי גורמים מדיניים, הבית הלבן ירצה לשחזר את ההשפעה של חיסול בן לאדן, בפעילות ממוקדת נגד ראשי הארגון. כבר כעת, פעילות שיא של קואליציות ערביות ומערביות לא מאפשרת לדאעש להרים את הראש

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

(אובמה בגרמניה: "אישרתי שליחת לוחמים נוספים לסוריה")

בחצי הראשון של שנת 2015 היה נדמה כי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נמצא בתנופה. היקף המתגייסים מרחבי העולם הגיע לכ-15 אלף – מהם כמה עשרות מקרב ערביי ישראל, הארגון הרחיב את השליטה שלו על אזורים נוספים וחתם על הסכמי נאמנות עם גורמים בסוריה, בעיראק ובחצי האי סיני, השתלט על מוקדים כלכליים, כמו מאגרי נפט, והשליט אורח חיים קיצוני בערים, בעיירות ובכפרים שתחת שליטתו.

אלא שבמערכת הביטחון מעריכים כעת כי המהלומות שחטף הארגון בשנה האחרונה הביאו לבלימתו, והוא כעת עסוק בעיקר בהישרדות ובשימור כוחות. גורמים מדיניים טוענים כי הנהגת דאעש לא מצליחה להרים את הראש בתקופה האחרונה, ומפנים את תשומת הלב למאמץ האמריקני נגד הארגון ונגד העומדים בראשו בסוריה ובעיראק.

להערכת הגורמים, הנשיא ברק אובמה קיבל החלטה אסטרטגית "לרסק" את דאעש עם לסיום כהונתו. הנחת העבודה הכללית היא שחיסול ראשי הארגון בעיראק ובסוריה – בשונה משיטות הלחימה שאומצו על ידי המדינות הנאבקות בדאעש בשנים האחרונות – יעשה את ההבדל, כפי שחיסולו של אוסמה בן לאדן לפני חמש שנים פגע קשות בארגונו, אל-קאעדה.

עוד בוואלה! NEWS:
נתניהו על גל הפליטים ממדינות ערב: "מיליונים נוהרים לאירופה"
מסמכים סודיים חושפים: דאעש וצבא אסד שיתפו פעולה בשדה הקרב
זמן התהילה של דאעש: חמש שנים לחיסול הטרוריסט מספר אחת

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי, ועידת ה-G7, גרמניה, יוני 2015. רויטרס
האמריקנים מאמנים כוחות קרקע ערביים. אובמה בפגישה עם ראש ממשלת עיראק חיידר עבאדי, בשנה שעברה/רויטרס

מתחילת השנה, הסבירו הגורמים, כמה קואליציות בינלאומיות התרכזו בפגיעה בדאעש, ויותר מ-50 מדינות מעורבות במאמץ. הקואליציה הרוסית, שבה נכללים כוחותיו של נשיא סוריה בשאר אסד, חיזבאללה, איראן ומליציות מקומיות, פועלת לצד הקואליציה בראשות ארצות הברית, הכוללת כוחות אירופיים, ולצד טורקיה שפועלת באופן עצמאי, הארגונים הכורדים, והקואליציה הסונית-ערבית בראשות ערב הסעודית, שכוללת בין היתר את איחוד האמירויות הערביות, כוויית, מרוקו, מצרים, ירדן, סודאן וקטאר.

להערכת הגורמים בישראל, אובמה וכוחותיו מסוגלים להביא לתפנית במאבק בארגון האסלאמיסטי. לאחרונה, החלו האמריקנים להעביר אימונים צבאיים לכ-250 לוחמים ערבים-סונים, כשלב ראשוני בחלופה לפעילות קרקעית אמריקנית על אדמת סוריה, שממנה מבקש הממשל בוושינגטון להימנע. הגורמים המדיניים העריכו כי מדובר בצעד חשוב, ואם יתרחב יהיה בו כדי להחזיר שטחים נרחבים באזור הספר הסורי, שנכבשו על ידי דעאש.

מטוסי קרב רוסיים בבסיס חיל האוויר בלטקיה, סוריה, 20 בינואר 2016. AP
מנסים למנוע סטטוס קוו. מטוסי קרב רוסיים בלטקיה, סוריה/AP

עוד טוענים הגורמים כי הפעילות המבצעית האמריקנית יעילה במיוחד, בעוד שהרוסים מנסים למנוע סטטוס קוו בסוריה, שיביא להסדרה או רגיעה זמנית. הלחימה בסוריה נוחה עבור הרוסים, שמעוניינים מצד אחד לשמר את המשטר העלאווי במדינה – עם אסד או בלעדיו – אולם נמנעים, מהצד השני, לתקוף את מרכזי הכובד של דאעש, כמו מחוז א-רקה בצפון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully