וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבור תומכי סנדרס הקרב עוד לא הוכרע: "טראמפ יזיק, אבל גם הילרי"

28.5.2016 / 13:05

המחנה של המועמד הסוציאליסט לראשות המפלגה הדמוקרטית ממשיך לפעול במלוא המרץ, גם לאחר שאפסו הסיכויים. נראה כי מדובר באתגר עבור קלינטון, שתאלץ לכבוש את לב המצביעים הדמוקרטים. "היא כמו רפובליקנית משנות ה-80"

צילום: עמרי נחמיאס - באמצעות סמארטפון וואווי - Huawei

הבחירות לנשיאות ארצות הברית אמנם עוד רחוקות, אולם כרגע נראה שהילרי קלינטון מצויה בבעיה. בסקרים הארציים האחרונים שפורסמו היא מדשדשת, בעוד יריבה המיועד, דונלד טראמפ ממשיך להתחזק - ובחלק לא מבוטל מהם הוא גם זוכה ליתרון על פניה. זו לא רק פרשת המיילים שעוד עלולה להמשיך ולהסתבך, ולא רק חוסר היכולת לייצר סדר יום מובחן ומגובש ולסחוף אחריה תומכיה נלהבים. עושה רושם כי אחת הבעיות המשמעותיות של קלינטון נמצאת דווקא בקרב מצביעים דמוקרטיים, שלא רואים בה את הבשורה ולא מתכוונים לטרוח ולצאת להצביע עבורה.

לפי סקר שפורסם בסוף השבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס", לא פחות מ-28% מתומכיו של ברני סנדרס לא מתכוונים להצביע עבור קלינטון אם היא תהיה המועמדת לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית. הסנאטור הסוציאליסט מוורמונט כבר איבד כל סיכוי ממשי לזכות בתפקיד, אולם הוא ממשיך במרוץ. זאת, למורת רוחם של רבים מתומכי קלינטון במפלגה, שסבורים כי המשך התקפותיו על מי שעשויה להיות מועמדת המפלגה לנשיאות, משחקת לידיו של טראמפ.

אבל סנדרס ממש לא מתכוון לוותר, וגם תומכיו לא. הוא רואה בהתמודדות הזו פלטפורמה לתרגם את הכוח והפופולריות הגבוהה למדי שלה זכה במהלך המרוץ כדי להשפיע על עמדות המפלגה בשורה של נושאים שיעלו לדיון במהלך הוועידה הדמוקרטית שתיערך בחודש יולי בפילדלפיה. בניסיון לפייס את סנדרס ולגרום לו להתרכך, ניתנה לו האפשרות למנות חמישה מתוך 15 נציגים בוועדה שתנסח את המצע המפלגתי. לפי שעה, את תומכיו זה ממש לא מספק.

עוד ידיעות מהעולם בוואלה! NEWS:
עימותים בכנס בחירות של טראמפ בקליפורניה: 35 מפגינים נעצרו
ארה"ב: ד"ר היימליך ביצע לראשונה את התמרון שהמציא - בגיל 96
"ממה הוא מפחד?": טראמפ נסוג מעימות עם ברני סנדרס

ברני סנדרס בנאום לאחר תבוסה בשלוש מדינות בבחירות המקדימות, אפריל 2016. רויטרס
"לא הכרתי אותו קודם, אבל ברני מרים את הדגל שאני מאמין בו". סנדרס/רויטרס

"טראמפ יכול לגרום הרבה נזק, אבל קלינטון תגרום נזקים אחרים, ולכן אני לא רוצה להצביע לאף אחד מהם", אמר לוואלה! NEWS ג'סי סרוונטס, מקסיקני אמריקני ופעיל של סנדרס מניו יורק. "אני רוצה לסגור את בתי הכלא הפרטיים, לשקם את התשתיות, אני רוצה שהתאגידים ישלמו מס הוגן", הוא אומר, "אז איך נגרום לזה לקרות? על ידי זה שנגיד 'סליחה שהפרענו, בבקשה בואי תהיה המועמדת?' הדרך היא להיאבק. אני מודה שלא ידעתי מי זה ברני עד לפני שבעה חודשים, אבל אז הבנתי שהוא מרים את הדגל שאני מאמין בו".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
הילרי קלינטון, לקסינגטון, קנטקי. 17 במאי 2016. רויטרס
"היא ניאו-שמרנית והמדיניות שלה משרתת את בעלי הממון". קלינטון/רויטרס

סרוונטס, המתגורר בניו יורק זה 17 שנה, סיים תואר שני בחינוך ועבד במשך שנים כמורה לפני שהחל בקריירה כיוצר אנימציה. מיד בתחילת השיחה הוא מדגיש, כשהוא מתבקש לספר על עצמו, כי שכרו השנתי הוא מעל מאה אלף דולר. "מנסים לצייר אותנו כחבורה של ילדי קולג' שלא רוצים לעבוד, אבל זו לא המציאות. מי שתומך בברני אלה אנשים מכל המעמדות, מכל הגזעים, מכל הגילאים". בשנה האחרונה הוא תרם כסף לסנדרס, ארגן עבורו שורה של אירועים בניו יורק, והתנדב עבורו במטה בכמה תפקידים. בין היתר, הוא ארגן יחד עם ארוסתו אירועי סטנד-אפ על בסיס שבועי תחת הכותרת "קומיקאים למען ברני", שבמסגרתם אמני סטנד-אפ מופיעים בהתנדבות מול קהל כדי לגייס כסף למען המועמד הסוציאליסט.

כשהוא נשאל אם הוא לא סבור שההימנעות שלו ושל תומכים נוספים של סנדרס להצביע לקלינטון תחזק בסופו של דבר את טראמפ, הוא משיב כי "זו שאלה קשה", ומסביר שמבחינתו, "ההשלכה האפשרית של בחירת טראמפ יכולה להיות הרסנית. אבל קלינטון היא ניצית, היא ניאו-שמרנית. המדיניות שלה משרתת את חברות הנפט ובעלי הממון".

נאום הניצחון של ברני סנדרס בלארמי, ויסקונסין, 5 באפריל 2016. AP
"קלינטון לא נמצאת במקומות שבהם המפלגה הדמוקרטית"/AP

סרוונטס מעיד כי ברוב מערכות הבחירות מאז שנת 2000 הצביע למועמד הדמוקרטי, אולם כשנשאל מי משני המועמדים המסתמנים לנשיאות קרוב יותר לעמדותיו, הוא לא נוקב בשמה של מזכירת המדינה לשעבר. "זו האירוניה, קלינטון לא נמצאת בכלל במקומות שבהם המפלגה הדמוקרטית. מה בכלל המדיניות שלה? אין לה מדיניות שתואמת שום דבר שקשור למעמד הביניים, ושם אני נמצא. לאנשים שהם פחות מעורבים בפוליטיקה, טראמפ לפחות נראה עממי, הילרי אפילו זה לא. יש לה היסטוריה ארוכה של לא לעזור למעמד הביניים. היא כמו רייגן, היא כמו רפובליקנית משנות ה-80".

אתה מצליח להבין למה סנדרס ממשיך במרוץ?

"בטח שאני מבין. דבר ראשון, הילרי מסובכת עם פרשת המיילים והכל יכול עוד לקרות. אבל גם בלי קשר לזה, אם זו דמוקרטיה אז יש לכל אחד זכות להצביע. הילרי לא מוכנה לשנות את המדיניות שלה, כך שהיא תלך נגד הכסף שקנה את ההשפעה שיש לה. ובלי קבוצה גדולה של אנשים שתגיד 'לא, זה לא בסדר, את צריכה לדבר בשבילנו', אין לנו קול. בשביל מי שרוצה ביטוח בריאות לכל, לדוגמה, אין מי שנושא את הקול הזה חוץ מברני. אנחנו צריכים לומר להילרי – 'אם את רוצה את הקול שלנו, את צריכה לתמוך בזה'. היא יכולה לעשות את זה עכשיו אם היא רוצה. אולי זה לא מדהים להילרי אבל זה טוב לדמוקרטיה ואני רוצה לחיות בדמוקרטיה".

תומכיו של סנדרס לא יעמדו מאחורי הממסד הדמוקרטי בוועידה

באופן מפתיע, העובדה שלסנדרס אין סיכוי לקבל את מועמדות המפלגה לא מונעת מתומכיו להמשיך ולדחוף אותו בכל הכוח. בסקרים לקראת הבחירות בקליפורניה בשבוע הבא הוא נמצא בשוויון סטטיסטי עם קלינטון, ותומכיו מבטיחים כי מי שפנטז על ועידה חגיגית ופורמלית, שבה יתייצב הממסד הדמוקרטי מאחורי המועמדת המיועדת, יכול לשכוח מזה. פעילי סנדרס התאחדו בימים האחרונים תחת הכותרת "כובשים את הוועידה הדמוקרטית", וכעת הם מצהירים כי בכוונתם להביא לעיר מיליון בני אדם שיפגינו בעד המועמד שלהם ונגד קלינטון.

קבוצת הפייסבוק שנפתחה לצורך העניין כבר מונה יותר מ-21 אלף בני אדם וממשיכה לגדול בקצב מהיר. מי שישוטט בדף יוכל למצוא, לצד דברי תמיכה בסנדרס ופוסטים זועמים על שיטת הבחירות במפלגה, גם לוח טרמפים מכל רחבי ארצות הברית, כולל קראוונים שיגיעו מהחוף המערבי ואנשים שמחפשים להתארגן יחד ולגור בעיר במשך ימי הוועידה. מנהלי העמוד משקיעים גם אנרגיה כדי לשנע לפילדלפיה את צירי הוועידה שמחויבים לתמוך בסנדרס ומתקשים למצוא מלון.

"אם אתם צירי ועידה ואין לכם כסף", נכתב בפוסט של המארגנים, "כתבו פה את השם שלכם, את האזור שמטעמו תצביעו ואת כתובת האי-מייל שלכם, ואנחנו נפתח חשבון 'פייפאל' כדי לגייס עבורכם כסף לנסיעות, לינה באוהלים, ורכישת מים". לדברי סרוונטס, "אם הם (בכירי הממסד הדמוקרטי, ע"נ) יפתחו את החלון ויראו מיליון אנשים שבאו לתמוך בברני, ואף אחד לא בא לתמוך בהילרי, אולי הם יבינו משהו".

פוסט בקבוצת הפייסבוק של תומכי סנדרס שקורא להימנע מאלימות בהפגנות

פוסט שקורא להפגנות שקטות למען ברני סנדרס מאי 2016. פייסבוק, צילום מסך
פוסט שקורא להפגנות שקטות למען ברני סנדרס מאי 2016/צילום מסך, פייסבוק

השאיפה של המארגנים לגבש מיליון מפגינים שיופיעו בפתח אולם הוועידה מעלה את החשש שההפגנות יהפכו במהרה לעימות אלים עם כוחות המשטרה. כך למשל, פרסם אחד החברים בעמוד קריאה לחבריו להגיע לפילדלפיה עם "ערכת מפגין" שתכלול "משקפיים אטומים נגד גז מדמיע, משהו שיכסה לכם את האף והפה, ערכת עזרה ראשונה למקרי חירום, דף עם מספרי טלפון חיוניים למקרה שהטלפון שלכם יישבר, חלב שיעזור נגד הגז המדמיע, ואטמי אוזניים".

מנהלי העמוד, שחוששים מאוד מתסריט של עימותים אלימים, פרסמו בעמוד הודעה שבה כתבו: "לכל מי שמתכוון להגיע, תזכרו שאנחנו רוצים הפגנה שלווה. האמוציות הולכות להיות חזקות, אבל התנהגות אלימה או סירוב לציית לשוטרים תהיה ממתק עבור התקשורת הממוסדת שיצרה לנו תדמית של מפגינים אלימים". בין אם בסופו של דבר ההפגנות יהיו שקטות ובין אם יגלשו לאלימות, דבר אחד בטוח: להילרי קלינטון יהיה קשה לגייס את תומכיו של סנדרס, ואירוע ההכתרה שלה כמועמדת המפלגה לא צפוי לשנות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully