וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היחסים בין חמאס לדאעש בסיני: יד ימין עוצרת, יד שמאל לוחצת יד

27.5.2016 / 13:10

הארגון השולט בעזה הצהיר על הפסקת הקשר עם שלוחת המדינה האסלאמית בחצי האי, ועצר באופן מתוקשר פעילים סלפים. בפועל, מצטברות העדויות כי חמאס ממשיך לשתף עמו פעולה, הן בהעברת אמצעי לחימה והן בטיפול רפואי של הלוחמים הג'יהאדיסטים

עריכה: ניר חן

(יצחק לבנון על שיתוף פעולה בין חמאס ודאעש, בחודש פברואר האחרון)

לפני כמה ימים עצרו כוחות הביטחון של חמאס ברצועת עזה קבוצה של פעילים סלפים ג'יהאדיסטים, המזוהים לרוב עם ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש). אחד מהם, בן למטיף סלפי מוכר וידוע ממשפחת שהאין, עמד בראש החבורה. על פי טענת חמאס, חבורה זו עמדה לחצות את הגבול בין עזה לסיני ולהצטרף שם לאנשי דאעש בלחימתם נגד המצרים. בכך ניסה חמאס להראות כי אנשיו פועלים לסיכול ניסיונות של פעילים עזתים לסייע לדאעש במלחמה נגד צבא מצרים.

לכאורה, מדובר בפעולה מרשימה של חמאס שבאה בעקבות ההתחייבויות שהוצגו למצרים לפני כחודשיים במהלך ביקור משלחת של הארגון בקהיר. בביקור, שנערך לאחר מתח מחריף בין הצדדים והאשמות קשות על שיתוף הפעולה ההדוק בין אנשי מחוז סיני של דאעש לבין הזרוע הצבאית של חמאס, הודיעו בכירי הארגון העזתי למצרים שמעתה חמאס יפסיק כל קשר עם דאעש. אנשי חמאס אף מיהרו לנקוט שורה של צעדים, שהאחרון שבהם הוא מעצר הסלפים. כוחותיהם על הגבול בין עזה למצרים תוגברו, הם הכריזו כי יפעלו להפסיק כל פעילות הברחה באמצעות המנהרות ועוד.

ואולם, בפועל נראה שיש פער ניכר בין ההצהרות של בכירי חמאס לבין הפעולות שננקטות בשטח על ידי ראשי הזרוע הצבאית. למעשה, למרות התחייבות שליטי עזה להפסיק את ההברחות מסיני ואליה וביצוע המעצרים שנעשו בעזה – שגררו ירי רקטות לעבר ישראל – חמאס משמר מערכת עדינה וסבוכה של אינטרסים וקשרים עם אנשי דאעש בסיני.

לקריאה נוספת:
צדות צעירות, מטילות עונשים ומחתנות בכוח: חיל הנשים של דאעש
רקטה מעזה נפלה בשער הנגב; ארגון המזוהה עם דאעש קיבל אחריות
המדינה האסלאמית נאבקת על חייה: החרב מתקרבת לצווארו של דאעש

אימונים של דאעש בסיני 06 פברואר 2016. חצי האי סיני מצרים דאעש, צילום מסך
למרות התחייבות חמאס להפסקת ההברחות, משמר משתמר קשר בין הארגונים. אימוני דאעש בסיני/צילום מסך, חצי האי סיני מצרים דאעש

לפי מקורות ערביים, ישראליים ופלסטיניים, מאז אותו ביקור של צמרת חמאס בקהיר לפני כחודשיים, נמשכת בקצב דומה הכנסת לוחמי דאעש פצועים לטיפול רפואי בעזה. כמו כן נמשכת הברחת אמצעי הלחימה מהרצועה לסיני ולהיפך, המתנהלת בפיקוחם של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס. כלומר, על פניו נדמה כי העסקים כמעט כרגיל.

צעדים אלה אף הוצגו על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, בריאיון שהעניק לאתר הסעודי "אילאף" וזכו להכחשה נמרצת מצד חמאס. אולם גם מקורות אחרים המתגוררים ברצועה אישרו כי בבית החולים בחאן יונס למשל, טופלו בעשרת החודשים האחרונים עשרות פעילי דאעש – נתון מדהים בהתחשב במצב הרגיש שבו נמצא חמאס מול מצרים.

העברת הפצועים אינה יוזמה עצמאית של פעיל זוטר שחיפש דרך להתעשר. מדובר במדיניות סדורה של חמאס שהחלה באמצע 2015. מי שמפקח על הענקת הטיפול הרפואי לפעילים אלו מטעם חמאס הוא פעיל מוכר של הארגון ממחנה הפליטים של חאן יונס, מוחמד סוטארי. חאן יונס הוא מחנה הפליטים שבו נולד הגרעין הקשה של הזרוע הצבאית מוחמד דף, יחיא ומוחמד סינואר, ועוד כמה ממייסדי הזרוע הצבאית ברצועה.

אימונים של דאעש בסיני 06 פברואר 2016. חצי האי סיני מצרים דאעש, צילום מסך
פעילי חמאס ממשיכים לחצות את הגבול ולהצטרף ללחימה. אימוני דאעש בסיני/צילום מסך, חצי האי סיני מצרים דאעש

האתר הסעודי "אילאף" פרסם השבוע מפי מקור פלסטיני שם של פעיל דאעש המקבל טיפול רפואי בעזה. בנוסף לכך, מתאם פעולות הממשלה בשטחים עצמו נקב בשמותיהם של שניים: איברהים מטר, שמסייע לסוטארי בפעילות התיאום של הטיפול הרפואי לאנשי דאעש וסעיד עבד אל-על, עזתי מרפיח שאחראי על תיאום הפעילות הצבאית של דאעש ברצועה.

אך יחד עם זאת, הגורם הבעייתי יותר מבחינתה של קהיר ביחסי דאעש-חמאס הוא תופעת הברחות אמצעי הלחימה בין עזה לסיני. אף שההברחות צומצמו באופן דרמטי, חמאס עדיין מצליח להכניס כמות מצומצמת של נשק לרצועה וכן לייצא מהרצועה לסיני. הברחות אלה מתנהלות לאחרונה דרך הים לנוכח הפעילות המצרית הנוקשה נגד המנהרות בגבול.

יתרה מכך, למרות מעצר הסלפים המתוקשר, כמה פעילי חמאס לשעבר, שנוטים במשנתם האידיאולוגית לאותן קבוצות סלפיות, חצו בשבועות האחרונים את הגבול והצטרפו ללחימה בסיני נגד צבא מצרים. המפורסם בהם הוא מוסא עבדאללה אל-מור, פעיל הזרוע הצבאית לשעבר שנהרג במהלך הלחימה בחצי האי נגד הצבא המצרי. משפחתו ערכה לזכרו סוכת אבלים ברפיח.

אימונים של דאעש בסיני 06 פברואר 2016. חצי האי סיני מצרים דאעש, צילום מסך
ממשיכים לקבל טיפול רפואי בעזה במסגרת מדיניות סדורה. לוחמי דאעש בסיני/צילום מסך, חצי האי סיני מצרים דאעש

פעילות חוצת גבולות זו מתנהלת מתחת לאפם של המצרים, ששמעו את ההבטחות של בכירי חמאס וצפו בחודשיים האחרונים בתדהמה כיצד הארגון ובעיקר אנשי הזרוע הצבאית שלו עושים ככל העולה על רוחם ומשמרים את מערך האינטרסים ושיתוף הפעולה הנדיר עם דאעש. התגובה המצרית לכך מעידה אף היא על בלבול מסוים ואולי על היעדר של אסטרטגיה ברורה.

לאחרונה פתחו המצרים לזמן קצר את מעבר רפיח בניסיון להקל על המצוקה ההומניטרית ברצועת עזה. במקביל, הם אפשרו הכנסה של אלפי טונות של מלט לרצועה לנוכח המחסור הקשה וכן של עץ, על אף שהם מבינים שחמאס משתמש במלט ובעץ כדי לבנות מנהרות ובכלל זה כאלה החוצות לעבר סיני. אך למרות מה שהיה יכול להתפרש כמחוות מצריות, ראשי המודיעין המצרי הבינו שבכירי הזרוע הצבאית כמו מוחמד דף ויחיא סינואר, אינם מתכוונים להורות בקרוב על הפסקה מוחלטת של שיתוף הפעולה עם דאעש.

כך מסתמן, כי למרות התקרבותו של חודש הרמדאן, ספק אם מעבר רפיח ייפתח לימים ארוכים. שנתיים לאחר מבצע "צוק איתן", נראה כי על אף ההצהרות שהפיחו תקווה כי היחסים בין קהיר לעזה צפויים להשתנות לטובה, לא כך פני הדברים. רצועת עזה חוזרת לשגרה המסוכנת של מתיחות עם מצרים והמצב ההומניטרי הולך ומחריף. נותר רק לקוות שלא נצפה בקרוב בשידור החוזר של קיץ 2014.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully