וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה האסלאמית נאבקת על חייה: החרב מתקרבת לצווארו של דאעש

25.5.2016 / 15:09

ממזרח מתמודד הארגון עם מבצע בפלוג'ה, ובצפון פתחו הכורדים וארה"ב בפעולה לכיבוש בירת הארגון. עם זאת, מוקדם להספיד את הארגון, שימשיך להיאבק עד הסוף ולגבות מחיר כבד מהכוחות הלוחמים

צילום: AP, עריכה: יאיר דניאל

ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) נמצא בשבועות האחרונים במאבק קשה בשתי חזיתות, וקשה לומר היכן מצבו חמור יותר. ממזרח סוגרים עליו הכוחות העיראקיים והאיראניים, ומצפון הוא מתמודד עם הכוחות הכורדים הנתמכים בידי ארצות הברית. אך כנראה שמוקדם עדיין להספיד את הארגון הקיצוני. רק השבוע הצליחו לוחמי הארגון להוכיח כי הם עדיין מסוגלים לפגוע בבטן הרכה של המשטר הסורי, לאחר שורה של פיגועים קשים בשתי ערים שנמצאות בשליטת ממשלת סוריה, שעלו בחייהם של כ-150 בני אדם.

גם בעיראק נרשמו פיגועים קשים בשבועות האחרונים, והבוקר דווח כי 35 חיילים של צבא עיראק ואנשי המיליציות השיעיות נהרגו בפלוג'ה שבמזרח המדינה, כשעה נסיעה בלבד מהבירה בגדאד, שם החל הממשל במבצע לכיבוש מחדש של העיר. מתווספת לכך שרשרת הפיגועים הקשה שהכתה בבגדאד עצמה בחודש האחרון ועלתה בחייהם של מאות אנשים.

עוד כתבות בנושא:
דאעש תחת לחץ: הכורדים פתחו במבצע לשחרור בירת הארגון בסוריה
תמונות לוויין חושפות: "דאעש השמיד כלי טיס ורכב רוסיים בסוריה"
סוריה: יותר ממאה הרוגים במתקפה חריגה על ערי חוף שבשליטת אסד

לוחמים המיליציה הכורדית YPG באזור העיירה תל אבייד, שבצפון סוריה, 14 ביוני 2015. רויטרס
פתחו במבצע לכיבוש א-רקה. הכוחות הכורדיים/רויטרס

הלחימה בפלוג'ה עלולה להימשך חודשים. זוהי העיר העיראקית הגדולה הראשונה שנכבשה בידי דאעש וההשתלטות עליה נתנה את האות למסע הכיבושים האכזרי והמהיר של הארגון. בשל עובדה זו ייתכן שהארגון ירכז הפעם מאמץ יוצא דופן כדי לשמר את שליטתו בעיר, שהיוותה גם סמל להתנגדות לכוחות האמריקניים בעשור הקודם. העיר רמאדי, שלה אין את החשיבות הסמלית והגיאוגרפית שיש לפלוג'ה, נכבשה מחדש לאחר חודש של לחימה.

בשלב זה הלחימה בעיר מתנהלת במלוא עוזה והארגון מפעיל טכניקות לחימה ישנות שלו מקרבות עבר, בהן פיצוץ מכוניות תופת הנהוגות בידי מחבלים מתאבדים, במטרה להסב לצבא העיראקי אבדות רבות ככל האפשר. ניתן לשער שדאעש יעשה כמעט הכול כדי להוכיח שהוא יכול לשרוד, על אף הנחיתות המספרית של אנשיו. לפי פרסומים בתקשורת האמריקנית, מספר הלוחמים של דאעש בפלוג'ה נאמד בכאלף, בעוד מספר החיילים העיראקיים ואנשי המליציות הפרו-איראניות-שיעיות, עומד על כ-20 אלף. אך המספרים אינם הכול. דאעש כבר הצליח לכבוש ערים כשעמד מול כוחות רבים בהרבה, באמצעות שילוב של מוטיבציה גבוהה ויכולת להרתיע ולהטיל מורא על האויב.

אולי מחשש להתפרקות של הכוחות הסדירים העיראקיים והמליציות השיעיות, האיראנים שלחו את אנשי משמרות המהפכה ובראשם המפקד של כוח קודס, קאסם סולימאני, לפקח על המלאכה. נפילת פלוג'ה תהווה ללא ספק מכה קשה לארגון, אחת הקשות שידע עד כה, וייתכן שהמבצע העיראקי שהחל השבוע יביא אותו לנסות ולהוכיח שרידות וחיות, בין היתר באמצעות פיגועים באירופה ובמערב בכלל.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
גנרל ג'וזף ווטל, מפקד פיקוד המרכז האמריקני, בעת ביקורו בצפון סוריה, מאי 2016. AP
נפגש עם הכוחות הכורדיים. גנרל ג'וזף ווטל בצפון סוריה, סוף השבוע האחרון/AP

בחזית הצפונית המצב מעט שונה. אתמול אמנם כבר החלו "הכוחות הסוריים הדמוקרטיים" - ארגון גג של ארגוני אופוזיציה סוריים המכיל בעיקר לוחמים כורדים ונתמך בידי ארצות הברית - במבצע לכיבוש מחדש של כפרים במחוז א-רקה, אך הלחימה שם רחוקה כ-60 קילומטרים מבירת הארגון.

המבצע מתנהל בפיקוח ובסיוע של הכוחות האמריקניים, ומגיע לאחר ביקור של ראש פיקוד המרכז בצבא ארצות הברית, גנרל ג'וזף ווטל, שהגיע לגזרת הלחימה. ווטל נפגש עם מפקדי הצבא האמריקני בשטח וכן עם נציגי הקבוצות הסוריות והכורדיות שמנהלות את הלחימה בגזרה, בהם גם אנשי ה-YPG הכורדיים שכבר הוכיחו יכולות לחימה מרשימות מול דאעש. המבצע הכורדי-סורי שנועד להביא להתקדמות לעבר א-רקה יימשך עוד זמן רב, אך אפילו ההודעה על תחילתו מהווה מקור נוסף לדאגה עבור דאעש.

אפשר כבר לומר בזהירות מרובה שדאעש עומד בפני אחת מנקודות המבחן הקשות ביותר שלו ולא בטוח בכלל שיצליח לשרוד אותן - לא בצורה שהכרנו עד כה. אם דאעש יובס בא-רקה ובפלוג'ה, תיוותר בידיו השליטה בעיקר באזור מוסול ותהיה זו שאלה של זמן עד שגם היא תיפול חזרה לידי הצבא העיראקי במקרה הטוב או לידי המליציות הפרו-איראניות במקרה הרע. אם יאבד דאעש מאחיזתו הטריטוריאלית בשטחי עיראק וסוריה, הוא צפוי כנראה לחזור לשיטת פעולה של ארגון טרור "רגיל", כלומר "רק" פיגועים והתקפות גרילה, ופחות לעסוק בעניינם בירוקרטיים כמו ניהול מדינה.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully