וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: שמרן קיצוני נבחר לעמוד בראש הגוף שיבחר את המנהיג העליון

24.5.2016 / 15:35

אחמד ג'נטי נבחר ברוב קולות לעמוד בראש מועצת המומחים של הרפובליקה האסלאמית, שאמורה לבחור את מחליפו של עלי חמינאי. ג'נטי, הידוע בדעות אנטי-מערביות ארסיות, כינה בעבר את הכוחות האמריקניים בעיראק: "זאבים צמאי דם"

צילום: רויטרס

(ראש ממשלת איטליה נפגש עם המנהיג העליון באיראן)

אחמד ג'נטי, איש דת שמרן קיצוני המתנגד למערב, נבחר היום (שלישי) לעמוד בראש מועצת המומחים של איראן. ג'נטי בן ה-90 הוא מבקר חריף של הנשיא חסן רוחאני וניסיונותיו לשים קץ לבידודה של הרפובליקה האסלאמית באמצעות נרמול הקשרים עם המערב. הבחירה בו מהווה סימן לכך שהשמרנים עדיין מחזיקים בשליטה על הגוף האחראי לבחור את המנהיג העליון הבא של הרפובליקה האסלאמית.

גם לפי הסטנדרטים של הממסד הדתי באיראן, נחשב ג'נטי לדמות בעלת דעות אנטי-מערביות ארסיות. במקרה אחד האשים ג'נטי את המערב ביצירת ארגון הטרור אל-קאעדה ותיאר את הכוחות האמריקניים בעיראק "זאבים צמאי דם". רוחאני ובעל בריתו, הנשיא לשעבר אכבר האשמי רפסנג'אני, חברים גם הם במועצה.

לקריאה נוספת:
איראן: בת הנשיא לשעבר נפגשה עם מנהיגה דתית נרדפת - ועוררה סערה
משמרות המהפכה האיראניים נגד קים קרדשיאן: "סוכנת עוינת למדינה"
איראן: נעצרו חברי רשת החשודים בפרסום תמונות "חושפניות" באינסטגרם

אייתוללה אחמד ג'נטי, שנבחר לעמוד בראש מועצת המומחים של איראן, 24 במאי 2016. AP
טען שארה"ב יצרה את אל-קאעדה. ג'נטי/AP

המועצה, בת 88 החברים כוללת בעיקר אנשי דת קשישים, צפויה לבחור את מחליפו של המנהיג העליון, אייתוללה עלי חמינאי, בן ה-77, שלפי שמועות, נמצא במצב רפואי קשה. למנהיג העליון יש את הזכות להכריע על כל ענייני המדינה, בהם סוגיות מדיניות חוץ. הוא מוגדר מפקד העל של הצבא ואמון על מינוי ראשי מערכת המשפט ומנהלי השידור הממלכתי. לשם השוואה, הנשיא מחזיק בסמכויות נרחבות פחות מאשר למנהיג העליון.

במכתב למועצה החדשה, שנבחרה בפברואר האחרון, ביקש חמינאי מחבריה "לשמור על הזהות האסלאמית והמהפכנית" של איראן ולשים לב "לאדיקות הדתית של הפוליטיקה של המנהיג העליון הבא".

בחירתו של ג'נטי, שזכה ב-51 קולות, תפתיע את הבוחרים שמנעו בפברואר משמרנים רבים לשמור על מושביהם. ג'נטי נבחר למועצה כחלק מ-16 החברים שנבחרו בבירה טהראן. ג'נאטי הוא גם יו"ר מועצת שומרי החוקה, גוף שמרני שפסל את רוב המועמדים הרפורמיסטים והמודרניסטים מלהשתתף בבחירות לפני שלושה חודשים.

אייתוללה אחמד ג'נטי, שנבחר לעמוד בראש מועצת המומחים של איראן, 24 במאי 2016. AP
זכה ב-51 קולות. ג'נטי/AP
המנהיג העליון באיראן עלי חמינאי מנופף לעבר קהל עובדים בפניו הוא נואם, בטהראן. רויטרס
במצב רפואי רעוע. עלי חמינאי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully