וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום השפה הערבית בכנסת: "אירוע היסטורי, יכול לקרב לבבות"

24.5.2016 / 12:08

בית המחוקקים הקדיש לראשונה בתולדותיו יום מיוחד למעמד השפה הערבית, מתוך מטרה לקדם ולחזק את מעמדה. "השפה יכולה לקדם קירוב לבבות וחיים משותפים", אמר ח"כ ג'בארין לאולפן וואלה! NEWS

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

"אפשר להגיד שמדובר ביום היסטורי, הכנסת מציינת בפעם הראשונה יום מיוחד למעמדה של השפה הערבית מתוך מטרה לקדם אותה ולחזק את מעמדה" – כך אמר אתמול (שני) ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) בריאיון לאולפן וואלה! NEWS שעסק ביום השפה הערבית במשכן. לדבריו, השפה הערבית נחשבת רשמית בארץ לפי המשפט הישראלי, אך היא לא מקבלת ביטוי בפועל במרחב הציבורי, במערכת החינוך ובשירותים הציבוריים. "אני מקווה שהדיונים ביום הזה יתרמו למעמדה של השפה", אמר.

ג'בארין הוסיף כי החינוך בנוגע לשפה הערבית עוסק בעיניו גם בשוויון של כמיליון וחצי אזרחים במדינה. "צריך לחנך את הציבור הישראלי שהשפה הערבית היא השפה של המרחב השכן, האזור ומיליון וחצי אזרחים ערבים שאמורים להיות שווי זכויות במדינה", אמר. "גם בקרב היהודים יש כאלו שזאת שפת האם של חלק ניכר מההורים שלהם. אני חושב שקידומה של השפה הזאת כשפה שיכולה לקדם קירוב לבבות וחיים משותפים זו מטרה שראוי לקדם. בנוסף לכך, גם ברמה הפונקציונאלית אני מזהה בקרב האוכלוסייה הערבית הרבה קשיים, כנראה מהתוצאה של השוליות של השפה במרחב הציבורי בישראל".

עוד בוואלה! NEWS:
לוחם מג"ב בן 19 נהרג בתאונת דרכים בצומת בית גוברין שבדרום
לפני תוצאות נתיחת הגופה: הצהרת תובע נגד הבת החשודה ברצח אמה
בלי פקקים: תמורת אלפי דולרים - מגיעים להילולה במירון במסוק

פינת הרחובות גורדון ודיזנגוף בתל אביב. ינואר 2016. ראובן קסטרו
היום נועד לקידום מעמד השפה במרחב הציבורי. שלטי רחוב בעברית ובערבית בתל אביב/ראובן קסטרו

לטענתו, תלמידים וסטודנטים ערבים רבים מתקשים לכתוב עבודות ולהשתמש בשפה ברמה טובה, והדבר מעיד על הידרדרותה ועל מעמדה השולי בארץ, המשקף את מעמדם של אזרחי ישראל הערבים. "אני חושב שאנחנו באמת עומדים בפני הממשלה הכי ימנית בתולדות ממשלות ישראל, ומצד שני אפשר להישאר אופטימי ולהשאיר את השפה והתרבות מחוץ למעגל הקיצוניות", אמר ג'בארין. "אני רוצה לקוות שחברי כנסת גם מהליכוד וגם מהמפלגות החרדיות, שמדברים על הצורך בשימור השפה הערבית, זה לא מס שפתיים ושהם באמת רוצים בכך. המבחן יהיה בדיונים ואם יתמכו בהצעות החוק".

ג'בארין אמר כי הוא שותף לדאגה לפיה הציבור היהודי אינו בקיא בשפה הערבית כלל, ואמר כי חשוב שילמד אותה. "החלום שלי הוא שמעמדה של השפה הערבית בישראל יהיה דומה למעמד השפה הצרפתית בקנדה, שכל מי שעובד במוסדות ציבור יהיה צריך לדעת את שתי השפות", אמר. ייתכן שחזונו של ג'בארין יתגשם, שכן אתמול פורסם לראשונה בוואלה! NEWS כי חובת לימוד השפה הערבית תחול על תלמידי המגזר היהודי כבר מכיתה ה'.

לקראת סיום התייחס ג'בארין למינוי המסתמן של ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו) לתפקיד שר הביטחון, ואמר כי אנשי מפלגתו מודאגים באופן ברור מהמינוי. "אני תושב אום אל-פחם, שליברמן אמר שהעיר הזאת צריכה לעבור לפלסטין ושצריך לספח את אריאל וההתנחלויות. אם אכן ליברמן ירצה לקדם את הרעיונות האלה של טרנספר ודיכוי האוכלוסייה הערבית, ופתיחה במלחמה בעזה ובמקומות אחרים, לא רק אני צריך להיות מודאג. אני לא רואה איך הממשלה הנוכחית יכולה להציע תקווה כלשהי לציבור בישראל", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully