וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "התיקים הפנויים לא יחולקו; ייתכן שהמחנה הציוני יצטרף"

טל שלו, כתבתנו הפוליטית

22.5.2016 / 12:20

ראש הממשלה הבהיר בישיבת שרי הליכוד כי "קודם יועבר האיחוד עם ישראל ביתנו, ולאחר מכן נטפל בתיקים". הרצוג: "נתניהו בחר בליברמן-בנט, אנחנו בחרנו להיאבק בו". מתווה הגז המתוקן אושר בישיבת הממשלה בהתנגדות שר אחד, בכולנו יצאו נגד עונש מוות למחבלים: "דבר רע"

עריכה: אביב אירגז

(מתווה הגז: נתניהו גוער בשטייניץ על הקרדיט שלא ניתן לו, הבוקר)

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (ראשון) בישיבת שרי הליכוד כי אינו מתכוון לחלק את התיקים הפנויים, ובהם תיק החוץ. "קודם נעביר את האיחוד עם ישראל ביתנו ואחר כך נטפל בזה. אני מעונין להשאיר את התיקים כי אני חושב שיש עוד סיכוי לצרף את המחנה הציוני", אמר נתניהו. הרצוג צייץ בטוויטר: "ברגע האמת כל אחד עשה את הבחירה שלו. נתניהו בחר בליברמן-בנט ואנחנו בחרנו להיאבק בו".

בתוך כך, הממשלה התכנסה לישיבתה השבועית על רקע התפטרותו של שר הביטחון משה יעלון ומינויו הצפוי של אביגדור ליברמן למחליפו. בפתח ישיבת הממשלה אמר נתניהו כי "מלכתחילה כשהקמנו את הממשלה אמרתי שהכוונה שלי היא להרחיבה, 61 זה יותר טוב מ-59, אבל ממשלה רחבה ככל האפשר זה הדבר החשוב לישראל".

נתניהו הוסיף כי "קואליציה רחבה יותר תעזור לעמוד באתגרים רבים ולנצל הזדמנויות. הממשלה הרחבה תמשיך לחתור לתהליך מדיני עם הפלסטינים ונעשה זאת תוך הסתייעות עם הגורמים באזור".

עוד בוואלה! NEWS:
"ממשלת אסון": מאות הפגינו בתל אביב נגד מינוי ליברמן לשר הביטחון
במחאה על עליית מחירי העמלות: נהגים מגט טקסי קוראים לשביתה
פרשה 512: המשטרה עצרה חשוד ברצח עבריין ב-2002

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ, בישיבת ממשלה, 22 במאי 2016. אמיל סלמן, פול צלמים
ישמור את החוץ אצלו. ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר שטייניץ/פול צלמים, אמיל סלמן

במקביל, נמשכים היום המגעים הקואליציוניים להצטרפות מפלגת ישראל ביתנו לממשלה. הדרישות שהעלה ליברמן במהלך המשא ומתן בשבוע שעבר התקבלו באופן חלקי, כשנושא עונש המוות למחבלים "רוכך" והומר בתיקון בצו בתי הדין הצבאיים, שיקל על שופטים צבאיים להטיל עונש מוות. כמו כן, גורמים פוליטיים מסרו כי ליברמן ויתר על דרישותיו בענייני דת ומדינה, ובראשן ברית הזוגיות. במקום זאת, הוסכם על הקמת ועדה בה ישבו נציגים מהקואליציה שידונו בנושאי דת ומדינה.

נושא שעליו טרם הושגה הסכמה הוא הרפורמה בפנסיות לעולים החדשים, שנועדה לדאוג לעולים שלא צברו מספיק ותק בעבודתם בארץ כדי לקבל פנסיה ראויה. ליברמן נפגש ביום שישי עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר האוצר משה כחלון כדי ללבן את הסוגיה ובעיקר את מקורות התקצוב שיכסו את עלותה של הרפורמה, המוערכת בכ-2.5 מיליארד שקל בשנה. גורמים באוצר טענו כי על הפרק כרגע נמצאת תכנית להשלמת הבטחת הכנסה לכלל ציבור האזרחים הותיקים ולא רק לעולים חדשים.

אביגדור ליברמן בוועידת מפלגת "ישראל ביתנו". פברואר 2016. הלל מאיר, תצפית TPS
הישורת האחרונה של המו"מ. ליברמן/תצפית TPS, הלל מאיר

ההסכם הקואליציוני, יכלול על פי המסתמן את העברת תיק הקליטה לישראל ביתנו, בנוסף על תיק הביטחון. נוסף לכך, העלה ליברמן דרישה לקבל תפקיד סגן יו"ר הכנסת וכן ראשות ועדה לחברי מפלגתו. בשל פרישתה של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מישראל ביתנו בשבוע שעבר, מסתמן מפתח תיקים של שני שרים על חמישה חברי כנסת, דבר העלול להביא לסבב תיקים בקרב שרי הממשלה.

סבב התיקים הצפוי עשוי להשפיע גם על העברת תיק החוץ, אותו נתניהו שואף לשמור לעת עתה לעצמו. גורמים במערכת הפוליטית העריכו כי הבית היהודי תדרוש לקבל את התיק כפיצוי, או תיק בכיר אחר. במפלגה סירבו להתייחס לדברים. אך יחד עם זאת, בהודעתו של נתניהו בתגובה להתפטרות יעלון הצהיר ראש הממשלה על השארת הדלת פתוחה להצטרפות "המחנה הציוני". לכן ההערכה כרגע היא כי תיק החוץ יישאר לעת עתה בידיו של נתניהו.

שר החינוך נפתלי בנט בביקור במרכז למידה חמד"ע תל אביב. נובמבר 2015. מוטי מילרוד, הארץ
יביא את הצעת חוק הליבה כהצעה ממשלתית. בנט/הארץ, מוטי מילרוד

גורם בכולנו אמר לוואלה! NEWS כי המפלגה מתנגדת לדרישת ישראל ביתנו להחלת חוק עונש מוות למחבלים. "זה דבר רע, במערכת הביטחון ובמערכת המשפט מתנגדים לדבר הזה, שלא תורם לא לביטחון המדינה ולא למלחמה בטרור, ועמדת המפלגה היא להתנגד לכל שינוי בנושא הזה", אמר. לטענת הגורם, המפלגה מתנגדת גם לניסיון של ישראל ביתנו והליכוד לבצע תיקון בחוק השיפוט הצבאי כך שגם רוב של הרכב שופטים יוכל לפסוק עונש מוות ולא רק פה אחד כפי שנהוג כיום.

בתוך כך, שר החינוך נפתלי בנט התייחס בישיבת ראשי המפלגות להצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני (יהדות התורה) ויעקב מרגי (ש"ס), ולפיה מוסדות חרדים לא יהיו חייבים בלימודי ליבה עבור תקצוב. בנט אמר כי בשבועיים הקרובים יביא את הצעת חוק הליבה כהצעה ממשלתית, וגפני הסכים לדחות את הצעת החוק הפרטית שלו בעניין עד להגשה של בנט.

אושר מתווה הגז המתוקן

במהלך ישיבת הממשלה אושר מתווה הגז לאחר שסעיף היציבות שנפסל על ידי בג"ץ תוקן. בפתח הישיבה התייחס נתניהו למתווה הגז ואמר כי במתווה המתוקן הוטמעו הערות בית המשפט העליון. "וחשוב כעת לא להתעכב ולהביא את הגז שיביא משאבים עצומים לאזרחים ברווחה, בחינוך, בבריאות, בכל תחומי החיים", אמר נתניהו. "זה צעד חשוב ואפילו היסטורי. משתמשים במתנה שהעניק לנו הטבע לטובת המדינה ואזרחיה".

שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר כי "לאחר פסיקת בג"ץ, הצלחנו להגיע לפתרון הולם בהתאם לפסיקה ולעקרונות שהתווה, המאפשר ליצור סביבה רגולטורית מעודדת השקעות. בסעיף המתוקן הוסרה ההתנגדות האוטומטית של הממשלה לחקיקה בכנסת, וניתן שיקול דעת לממשלות הבאות בנושא, במידה שיידרש. לאחר עיכוב של שש שנים, סעיף היציבות המתוקן יאפשר לא רק לקדם את פיתוח לוויתן, אלא גם לפתוח את הים לחיפוש שדות גז חדשים נוספים, שטרם התגלו, וכן להבטיח ייצוא גז ישראלי למדינות השכנות ולאירופה".

בתום ההצבעה אמר השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, כי התנגד לאישור המתווה. "ההחלטה מאמצת מחדש את המתווה שבתשעת החודשים שעברו מאז אישורו המציאות הוכיחה שהוא טעות אחת גדולה. המחירים שנקבעו במתווה גבוהים מדי ומונעים שימוש בגז להפחתת זיהום האוויר". גבאי הוסיף כי "גם הלקוחות צריכים יציבות בעולם שאין בו תחרות. המתווה מסיר את פיקוח המחירים כשאין תחרות כך שהחברות יוכלו להעלות מחירים ועדיין לקבל פיצוי מהממשלה על שינויי רגולציה".

בהכנת הכתבה השתתפה עדי חשמונאי

(עדכון ראשון: 10:35)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully