וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרמטכ"ל לתלמידים לפני גיוס: "חיי אזרחים לא קודמים לחיי חיילים"

19.5.2016 / 0:30

רא"ל איזנקוט שוחח עם תלמידי מכינה קדם צבאית על האיומים שעומדים בפני צה"ל וענה לשאלותיהם, בין השאר בנושא השמירה על חיי אזרחים. "מפקדינו מצווים לעשות כל מאמץ להחזרת החיילים שתחת פיקודם בריאים ושלמים", הדגיש

צילום: מכינת בני דוד, עריכה: שניר דבוש

הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט ביקר אמש (שלישי) במכינה הקדם צבאית "בני דוד בעלי" ודיבר בפני התלמידים. במהלך השיחה פרס איזנקוט בפני התלמידים, שחלקם סיימו שירות וחלקם לפני גיוס, את האיומים שעומדים בפני צה"ל בעבר, בהווה ובעתיד, וענה על שאלותיהם. "אני לא מכיר מפקד אחד בצה"ל שיגיד שחיי אזרחים קודמים לחיי חיילים", הגיב כשנשאל על אמירותיו של סגנו, יאיר גולן, בנוגע למוסריות חיילים.

אחד התלמידים שאל את הרמטכ"ל מדוע צה"ל לא גיבה את החייל אלאור עזריה וביקר את מעשהו. לדברי הרמטכ"ל, לא נעשה לחייל משפט שדה, שכן מתחילת האירוע התברר למפקדים כי החייל פעל שלא כשורה. זאת, כיוון שפתח באש לאחר שהאירוע טופל בצורה המיטבית על ידי החיילים במקום והסתיים.

לדברי הרמטכ"ל, עקב המסקנות שעלו מהתחקיר, הוחלט להעביר את חקירת האירוע לידי מצ"ח ולאפשר למערכת המשפטית בצבא לקבוע אם החייל היורה אשם או לא. איזנקוט הדגיש כי מרגע שניתן לחיילים נשק, עליהם להפעיל שיקול דעת כדי להחליט אם הם נמצאים במצב של סכנת חיים ולא לפעול משיקולים אחרים.

עוד בוואלה! NEWS:
תיעוד מלב ים: כיפת ברזל על ספינת טילים יירטה בהצלחה רקטות
המדינה לכפר פלסטיני: פנו את השטח לטובת אימונים של צה"ל
יעלון למפקדים: "הביעו דעה גם אם היא מנוגדת לדרג המדיני"

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בטקס סיום מחזור של המכללה לפיקוד ומטה, גלילות. מאי 2016. יותם רונן
"אנחנו רוצים לנצח את הטרור ולהישאר בני אדם". הרמטכ"ל איזנקוט/יותם רונן

בהמשך לביקורת שנשמעה על צה"ל לאחר מבצע "צוק איתן", ובעקבות השפעת הקלטת דברי סגן הרמטכ"ל יאיר גולן לפני 16 שנה בנושא מוסריות החיילים, שאל תלמיד אחר את הרמטכ"ל אם גישת הצבא היא שחיי אזרחי האויב קודמים לחיי החיילים. איזנקוט השיב: "הציווי העליון בצה"ל הוא לבצע את המשימה. הציווי הבא אחריו הוא לעשות כל מאמץ שחייל שיצא לקרב יחזור בריא ושלם הביתה. זה סדר הציוויים של הצבא".

לדבריו, "יאיר גולן הוא קצין מעולה, רב זכויות. הוא החליף אותי ב-2005 ועשה תפקיד מעולה בלחימה בטרור בנחישות. אנחנו רוצים לנצח את הטרור ולהישאר בני אדם. המציאות היא מורכבת. אני לא חושב שהוא אמר או התכוון לומר שחיי אזרחים קודמים לחיי חיילים, ואני לא מכיר מפקד אחד בצה"ל שיגיד זאת. הציווי השני שיש לכל מפקד בצה"ל הוא לעשות כל מאמץ להחזיר את החיילים שתחת פיקודו הבייתה בריאים ושלמים".

עוד הוסיף הרמטכ"ל כי "גם ב'צוק איתן' הופעל כוח רב לפני שחיילים הסתערו בתקיפות של מטוסים, בהפעלה של אש מדויקת, אש ארטילרית ואש ברמת יחידות. כשנלחמים יש צד שני, ולצערי כשנלחמים חיילים נפגעים, ואני אומר את זה גם כאחד שיש לו צלקות מירי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully