וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשרד לביטחון הפנים: כל ילד שלישי בישראל סובל משיימינג ברשת

15.5.2016 / 14:34

מסקר של מחלקת המחקר של המשרד עולה כי חלה עלייה במספר הילדים שנפגעים מאלימות ברשת. על פי הסקר, 18% מהילדים שנפגעו לא סיפרו על כך לאיש, 46% מאלו שכן דיווחו ציינו כי לאחר מכן התופעה חזרה על עצמה

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

(יו"ר מועצת התלמידים של מחוז תל אביב, בפברואר: תופעת השיימינג מקיפה וחמורה)

כל ילד שלישי בישראל סובל משיימינג ברשת – כך עולה מסקר של מחלקת המחקר של המשרד לביטחון הפנים שפורסם היום (ראשון) בנושא של אלימות והיפגעות של ילדים ובני נוער ברשת. בסקר השתתפו 624 בני נוער בגילאי 18-12. מהסקר עולה כי אחד מכל שלושה ילדים נפגע משיימינג או השפלה באמצעות רשתות חברתיות. בסקר דומה שנערך בשנה שעברה עמד הנתון על ילד אחד מכל ארבעה.

על פי הסקר, 18% מבני הנוער שנפגעו לא דיווחו על כך לאיש. 46% מבין אלו שכן דיווחו, ציינו כי לאחר הדיווח התופעה חזרה על עצמה. 45% מבני הנוער הודו כי השתתפו בלפחות סוג אחד של מעשה אלימות באינטרנט ו-16% הודו כי לקחו חלק בביוש או השפלה באינטרנט. עוד עולה מהסקר כי 97% מבני הנוער סבורים שתופעת השיימינג היא שלילית ו-3% אמרו כי היא חיובית. על השאלה האם ניתן למנוע את תופעת השיימינג ענו בחיוב 74%, לעומת 26% שהשיבו כי לא ניתן למנוע אותה.

לקריאה נוספת:
"ההיא מפרשת בוכריס": שיימינג לאישה הלא נכונה חושף את סיוט המתלוננות
תופעת השיימינג: חצי מהאישומים בגין הפצת תכנים מיניים - נגד תלמידים

גבר מול מחשב בחושך. ShutterStock
45% מבני הנוער הודו שהשתתפו בלפחות סוג אחד של מעשה אלימות באינטרנט/ShutterStock

סקר דומה נערך גם בקרב מבוגרים. בסקר השתתפו 1010 נשים וגברים בני 18 ויותר. מהסקר עולה כי 18% מהציבור בגילאי 18 ומעלה נחשף לעבירות ביוש או השפלה באמצעות רשתות חברתיות. 35% מבין אלו שהודו שנפגעו אמרו כי הם נפגעו בשנה האחרונה באמצעות הרשתות החברתיות. כרבע מהנפגעים (26%) לא דיווחו על הפגיעה. 45% מבין אלו שדיווחו כי נפגעו, ציינו כי לאחר הדיווח התופעה חזרה על עצמה.

61% מבין ההורים שהשתתפו בסקר אמרו כי הם מודעים להרגלי הגלישה של ילדיהם ולאפשרות שהם יחשפו לתכנים שליליים ו-54% ציינו כי הם חוששים שילדיהם ייפגעו מתופעת השיימינג והאלימות ברשת. 57% מהנשאלים ציינו כי תופעת השיימינג כדוגמת "טיסת השוקולד" היא תופעה שלילית, לעומת 43% שציינו כי היא תופעה חיובית. בנוסף, 70% מהנשאלים אמרו כי לדעתם על המדינה לנקוט בצעדי ענישה נגד אנשים שעושים שיימינג.

נוסעים ישראלים התפרעו בטיסה. צילום מסך
43% שציינו כי שיימינג, במקרים מסוימים, היא תופעה חיובית. "טיסת השוקולד"/צילום מסך

על פי המשרד לביטחון הפנים, השר גלעד ארדן פועל בימים אלה להקמת מערך לאומי למניעת אלימות ופשיעה נגד ילדים ובני נוער – מערך מאור – מערך ממשלתי שייתן מענה לבעיית האלימות והפשיעה המקוונת וייצור כתובת אחת לציבור. המערך יכלול בין היתר יחידה ייעודית משטרתית לפשיעה נגד קטינים ברשת האינטרנט ומוקד לאומי להגנה על הילד שירכז ויטפל בפניות 24/7 על בריונות ופשעי רשת ובמתן כלים והסברה לציבור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully