וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תופעת השיימינג: חצי מהאישומים בגין הפצת תכנים מיניים - נגד תלמידים

יהושע בריינר ודב גיל-הר

8.2.2016 / 18:15

מנתוני משרד המשפטים שהגיעו לוואלה! NEWS עולה כי מחצית מ-18 התיקים שבהם הוגשו כתבי אישום בגין הפצת סרטונים ותמונות בעלות אופי מיני בווטסאפ היו נגד תלמידי תיכון. "כל עונש לקטין שהפיץ תמונה לא ישתווה לנזק הנפשי של מי שהושפל". ריאיון לאולפן

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

בעוד שבמוסדות החינוך ברחבי הארץ מנסים להילחם בתופעת השיימינג ברשת במסגרת שבוע "גלישה בטוחה", מנתוני משרד המשפטים שהגיעו לידי וואלה! NEWS עולה כי כ-50% מכתבי האישום שהוגשו בגין הפצת סרטונים ותמונות בעלות אופי מיני בווטסאפ הוגשו נגד תלמידים בבתי ספר.

בשנתיים האחרונות, הגישו הפרקליטות והמשטרה 18 כתבי אישום בגין עבירה של הטרדה מינית, זאת בהתאם לתיקון לחוק שנכנס לתוקפו ב-2014 וקובע כי הפצת סרטונים ותמונות בעלות תוכן מיני ללא ידיעת או הסכמת המצולם נחשבת עבירה פלילית. החוק אף קובע ענישה של חמש שנות מאסר למפיצי התכנים. התופעה אף גרמה בעבר לתלמידים לפגוע בעצמם לאחר שנפלו קורבן למעשה ועברו השפלה.

על פי הנתונים, מתוך כלל כתבי האישום שהוגשו בעניין, 15 עדיין מתנהלים בבתי המשפט השונים. בשלושת התיקים האחרים הורשע הנאשם בעבירה של הטרדה מינית, ובתיק אחר הסתיים ההליך ללא הרשעה במסגרת הסדר טיעון. בתיק נוסף, העבריין נמלט וההליכים נגדו הופסקו. בפועל, התופעה רחבת היקף גם בגילאים נוספים, אולם עיקר הקושי בחקירת תלונות מסוג זה הוא לא אחת באיתור המפיץ הראשון של התיעוד האינטימי, שכן פעמים רבות מופצים הסרטונים על ידי גורמים רבים – מה שיוצר קושי במציאת האדם המקורי שאחראי לפרסום.

עוד בוואלה! NEWS:
מפקד תחנת משטרה מהדרום דרס בת 73 במעבר חצייה; מצבה קל
כסף מתחת לשולחן: לאן הולכים 750 טון מסטיקים אחרי שנלעסו והתקשו?
עומס חריג בבתי חולים בחיפה; חדר מיון נסגר למשך שעות

שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
עובדי משרד המשפטים ערכו פעילויות הסברה בבתי ספר. שקד בחטיבת הביניים בראש העין/ראובן קסטרו

בעקבות התרחבות התופעה בעיקר בקרב תלמידי תיכון, העבירו היום עובדי משרד המשפטים, בהם שרת המשפטים איילת שקד וכ-400 עורכי דין, שיעורים בתיכונים ברחבי הארץ תחת הכותרת "30 שניות לפני שיתוף והפצה". הפרקליטים ועובדי המשרד צפויים לערוך פעילויות הסברה שונות, ולשים דגש על הפגיעה בפרטיות ועל האפשרות שמפיצי סרטונים עלולים למצוא עצמם עומדים לדין. בין היתר, העבירה שרת המשפטים שיעור בחטיבת ביניים "גוונים" בראש העין לצד מנכ"לית המשרד, אמי פלמור.

שקד הסבירה כי משרדה אחראי לפרויקט נרחב שמטרתו היא מניעת הפצת התכנים הפוגעניים ברשת. "המטרה שלנו היא לא להגיש כתבי אישום, אלא להעביר את זה לתחום המניעה", אמרה. "מדובר במכה עולמית. ילדים לא שמים לב וחושבים שתמונה מצחיקה על ילד אחר יכולה לשעשע את כל השכבה, ולכן החינוך פה הוא מאד חשוב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
שרת המשפטים איילת שקד, בי"ס גוונים, ראש העין. 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"החינוך פה הוא מאד חשוב", שקד, היום/ראובן קסטרו

שקד סיפרה כי בשיעור שהעבירה בחטיבת הביניים שוחחה עם התלמידים על תופעת השיימינג ברשת. "העלבות והחרמות דרך הפייסבוק זה נושא חשוב, ושמחתי לראות שהמורים והתלמידים מדברים על זה במהלך השנה. זה נושא חינוכי".

מנכ"לית משרד המשפטים סיפרה: "זה לא שגרתי אבל זאת הפעם השלישית שאנחנו עושים את הדבר זה. פרקליטים, סנגורים ומשפטנים הולכים להעביר שיעור בבית ספר לנושא חשוב וערכי בעל מסרים חברתיים ולו דווקא מסרים משפטיים. אני חייבת להגיד שזה מרשים לראות את ההבדל מהשיעור של לפני חצי שנה, רואים מודעות מדהימה של ילדים בכיתה ח' לסכנות שיש ברשת. צריך לנסות לעלות את המודעות לעבירה קשה שהתוצאות שלה בלתי הפיכות - כל עונש שלא יינתן לקטין שהפיץ תמונה לא ישתווה לנזק הנפשי של מי שהושפל ולא יכול לתפקד בגלל תמונה שהופצה".

עו"ד אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים. ראש העין, 8 בפברואר 2016. ראובן קסטרו
"יש להם מודעות מדהימה למה שקורה ברשת". פלמור/ראובן קסטרו

איתי שובל, יושב ראש מועצת התלמידים של מחוז תל אביב, סיפר בריאיון באולפן וואלה! NEWS על התופעה. "התופעה לחלוטין מקיפה וחמורה. זה מצב שצריך למנוע בכל דרך אפשרית. לא עלו על זה בהתחלה והתעוררו מאוד מאוחר, יש חוק אבל לא תמיד יש איך לאכוף אותו", אמר והסביר על פעילות המועצה כדי להילחם בתופעה ולנסות ולמנוע אותה.

התלמידה מאיה דיוויס, שעלתה לארץ בכיתה ד', סיפרה על חווית השיימינג שעברה בכיתה ז'. "התייחסו אליי רע כי לקחו סטראוטיפים של בריטית מתנשאת בגלל המבטא ומאחר שלא הבנתי עברית. בית הספר לא עשה שום דבר כשפניתי אליו, והלכתי להורים וגם הם לא יכלו לעזור לי כל כך. רק כשהחליפו מחנכת הכול הסתדר. זאת צלקת. אני לוקחת את זה באופן חיובי כי אחרת לא הייתי מי שאני היום. הפכתי להיות חזקה אחרי זה".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully