וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההיא מפרשת בוכריס": שיימינג לאישה הלא נכונה חושף את סיוט המתלוננות

17.3.2016 / 0:00

תמונתה של ק' הופצה ברשת לצד כיתוב הטוען כי היא אחת המתלוננות נגד התא"ל. ככל שנקפו השעות התרבו הפוסטים והטלפונים, עד שלבסוף ניסתה להרגיע וכתבה: "זו לא אני". המקרה של ק' הוא דוגמה למסע ההכפשות שעוברות מתלוננות. "שינוי חברתי גורר התנגדות"

צילום: באדיבות ערוץ 1

(אבי המתלוננת נגד בוכריס: "נושאת פצע גדול")

"אני רוצה להודות לבן אדם היקר שפרסם והפיץ שאני המתלוננת על אופק בוכריס - תודה על קצת פרסום והרבה דמעות, מצטערת לאכזב, זאת לא אני", כתבה אתמול (רביעי) ק' בת ה-20 בעמוד הפייסבוק שלה, לאחר שעשרות משתמשים הפיצו במהלך היום את תמונתה בפייסבוק ובווטסאפ לצד הכיתוב "זו המתלוננת בפרשת בוכריס". במרכז הפרשה עומד תא"ל אופק בוכריס, החשוד בחמישה מעשי אונס, מעשים מגונים ומעשה סדום בשתי חיילות ששירתו תחתיו.

מאז התפוצצות פרשת רב-סרן לירן חג'בי, שהורשע בהתנהגות שאינה הולמת כלפי חיילות ששירתו תחתיו, דרך פרשת ינון מגל וכעת פרשת בוכריס, הפכו חייהן של המתלוננות שנחשפות בשמן המלא לסיוט באינטרנט. תמונותיהן הופצו ברשתות החברתיות, שמותיהן ופרטיהם אישיים מועברים מאדם לאדם ולמשתמשי פייסבוק ניתנה "הזכות" לחרוץ את דינן על סמך המראה החיצוני שלהן, האופן שבו התלבשו ומעשיהן.

אתמול הפכה ק' למתלוננת בעל כורחה. מהרגע שבו הופצה תמונתה ברשתות החברתיות, קיבלה ק' עשרות טלפונים מחבריה שהופתעו לגלות כי חברתם היא "מתלוננת בפרשה". "בשעות הצהריים התקשר אליי ידיד שלי ואמר לי: 'תגידי, יש מצב שהוא הטריד אותך מינית?' אמרתי 'לא, הוא לא היה המפקד שלי, הוא לא היה איתי בבסיס, אין לי שום קשר אליו' - והתחלתי לצחוק", סיפרה ק' בשיחה עם וואלה! NEWS. היא התקשתה לעכל תחילה את היקף התהודה שלה זכתה תמונתה: "הוא אמר לי ששלחו את זה בקבוצה של החברים שלו בווטסאפ, אז אמרתי, 'טוב, זה בטח יישאר שם'. הוא יודע שזאת לא אני, מן הסתם".

לקריאה נוספת:
המתלוננת השנייה נגד בוכריס: "המעשים המגונים חזרו על עצמם"
עו"ד המתלוננת נגד בוכריס: "נמסר לנו שהוא נמצא דובר שקר בפוליגרף"
איילת שקד: "אני מכירה את בוכריס כקצין ערכי, צריך לתת לחקירה להתברר"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הפוסט של ק' בפייסבוק והתגובות אליו/מערכת וואלה!, צילום מסך
"זה פשוט מזעזע איך כל כך הרבה גברים שולחים אחד לשני את ההודעות האלה. אם זו מישהי שזה באמת קרה לה, אז המצב הוא יותר עצוב"

אלא שבשלב מאוחר יותר, שטף השיחות הפסיק להצחיק את ק'. "חברה טובה שלי מהצבא התקשרה אליי וסיפרה שכמה חברים מהצבא התקשרו ושאלו אותה אם זה נכון". לאחר מכן החלו לזרום בקשות החברות בפייסבוק. "זה היה בקטע הכי רע שיש, מלא בקשות חברות מכל מיני גברים מבוגרים, בכל שנייה קיבלתי בקשה נוספת, ואז פשוט נפל לי האסימון שזה רץ בווטסאפ - שאני זאת שהתלוננה נגדו", אמרה ק', והעידה שברגע זה התפרקה. "זה מזעזע, זו הוצאת דיבה מטורפת, אני אפילו לא מכירה את הבן אדם הזה. הייתי באמצע העבודה והתחלתי לבכות. העבירו את התמונות שלי מהאינסטגרם ורשמו 'זאת המתלוננת'".

ק' השוותה את המקרה שלה למקרה מאי פאטל, החיילת שהוטרדה על ידי חג'בי. כשפאטל חשפה את עצמה כמתלוננת החלו להתפשט תמונות שלה ברשת החברתית. צילומים שלה לבושה בבגד ים הופצו בפייסבוק לצד הכיתוב: "לא מאשימה את הקורבן, אבל מצפה למשחק הוגן". ק' טוענת כי מדובר בשיימינג שאין לו הצדקה. "גם אם הייתי מתלוננת עליו, זה מכוער", קבעה ק'. "זה פשוט מזעזע איך כל כך הרבה גברים שולחים אחד לשני את ההודעות האלה, בקטע של ניצול. אם זו מישהי שזה באמת קרה לה, אז המצב הוא יותר עצוב".

גם דור, חברה? של ק', נדהם לראות את תמונתה מופצת ברשתות החברתיות. "אני מקבל פתאום תמונה שכתוב עליה 'זו המתלוננת'. הייתי בהלם. אני מכיר אותה, ידעתי שזאת לא היא. אנשים קוטלים מישהי שאתה מכיר, ידידה שלך, חברה טובה, זה הדבר הכי נורא שאפשר לעשות לה ולך, כי מפילים עליך משהו שהוא לא שלך". לדבריו, גם אם היא הייתה המתלוננת, מדובר בפגיעה בצנעת הפרט.

"מאבק אבוד נגד אלה שקשה להם עם המהפכה בנושא"

אודליה כרמון, תרפיסטית ומטפלת בנפגעות תקיפה מינית, שהייתה גם עדת השיטה המרכזית בפרשת הנשיא משה קצב, הסבירה כי השינוי החברתי המבורך בנושא זה מעורר גם התנגדות. "אנחנו עומדים בפתח מהפכה גדולה בכל הנושא של מיניות ושימוש בכוח במין. זה מעורר הרבה התנגדות. חלק מההתנגדות הזאת באה לידי ביטוי ברשתות החברתיות, דרך המאבק האבוד של אלה שקשה להם עם זה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שיימינג שאין לו הצדקה". מאי פאטל, המתלוננת נגד חג'בי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לנוכח תופעת השיימינג של מתלוננות בתקופה האחרונה וכך גם במקרה של ק', טוענת כרמון כי "יש גברים שקשה להם עם זה מטבעם, אבל יש גם נשים שקשה להם עם זה. הן עדיין קורבנות בארון, או שנוח להם להיות עדיין בעמדת הקורבן. כשיש מישהי אמיצה שקמה ועושה מעשה, היא משקפת משהו מאוד מפחיד עבור נשים אחרות שאין להם את האומץ הזה. זה מראה מאוד קשה".

כרמון אף התייחסה לשיימינג שעברה המתלוננת הראשונה נגד בוכריס, א', ברשתות החברתיות עם פיצוץ הפרשה - הכפשות שעליהן העידה עורכת דינה. "אני חושבת שא' בשבילי היא הגיבורה החדשה, היא האוטופיה של המתלוננות, מישהי שקרה לה דבר נורא, הלכה, טיפלה בעצמה, הפנימה, גייסה את כל המשאבים ויצאה למאבק. היא ממש דמות האישה החדשה. חלק מהניסיונות שיימינג האלה זה בדיוק ההתנגדות העזה שמעוררת ההבנה שמתחיל לחול שינוי חברתי עמוק".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המתלוננת נגד בוכריס היא גיבורה בשבילי". כרמון, אחת העדות נגד הנשיא קצב/מערכת וואלה!, צילום מסך

יש מי סבור כי השיימינג הוא ניסיון להשתיק את אותן נשים שאוזרות אומץ להתלונן על מקרים שחוו. אורית סוליציאנו, מנכ"לית ארגון הגג של מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, מסבירה כי "במקרה זה (של פרשת בוכריס, ד"י) באים לידי ביטוי כוחות אדירים המנסים בכל דרך לקעקע, לרמוס ולהפחיד נפגעות תקיפה מינית".

לדבריה, "זה מקרה שבו מנסים לתקוף את השם של הנפגעת במטרה להרתיע אותה ולהפחיד אותה או נשים אחרות מלהתלונן. הדבר מעיד עד כמה הדרך הנדרשת לקידום זכויות נפגעות תקיפה מינית ארוכה. ועד כמה בחברה שבה אנחנו חיים מתקשים בעצם להאמין, לתמוך ולחזק נפגעות ובמקום זה יש כוחות עצומים שמנסים לעשות בדיוק ההפך".

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully