וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא ונצואלה הכריז על מצב חירום אחרי שבוע של הפגנות נגדו

ההכרזה התרחשה שעות ספורות לאחר תדרוך גורמי מודיעין אמריקניים, לפיו המדינה נמצאת על סף משבר אנרגיה חריף. בנאום בבירה קראקס הורה הנשיא ניקולס מדורו על קיום תמרונים צבאיים ואיים לכלוא בעלי מפעלים שהפסיקו את הייצור

צילום: רויטרס

(שר המדע בוונצואלה מכריז על הזזת מחוגי השעון חצי שעה קדימה, בחודש שעבר)

נשיא ונצואלה, ניקולס מדורו, הכריז אתמול (שבת) על מצב חירום במדינה, המתמודדת עם משבר אנרגיה חריף ועם השלכותיו על הכלכלה. על פי ההכרזה, ב-60 הימים הקרובים מוענקת למדורו הסמכות "לייצב את המדינה ולצאת נגד כל איום על המולדת, מבית ומחוץ". הכרזתו של הנשיא הגיעה לאחר שבוע של הפגנות סוערות בבירה קראקס בדרישה לקיום בחירות חוזרות, שהדרדרו לאלימות - הן מצד המפגינים שיידו אבנים, והן מצד השוטרים שהשתמשו בגז מדמיע לפיזורם.

שעות ספורות לפני ההכרזה של הנשיא אמרו גורמי מודיעין בארצות הברית כי על פי הערכות סוכנויות מודיעין אמריקניות, המשבר הכלכלי במדינה "יצא משליטה" ומדורו מאבד מכוחו עד כי חברי מפלגתו עלולים להדיחו לפני תום כהונתו.

הנשיא מדורו התייחס לאמירות אלה כקונספירציה נגד שלטונו והאשים את ארצות הברית ב"שיתוף פעולה עם הימין הפשיסטי בוונצואלה". נושא ההתערבות האמריקנית במדינה נחשב לנקודה רגישה בשל התמיכה המיוחסת לארצות הברית בניסיון הדחתו של הנשיא המנוח הוגו צ'אבס, שאותו ירש מדורו. נוסף לכך, לארצות הברית היסטוריה ארוכה של התערבות במדינות בדרום אמריקה - מצ'ילה ועד ניקרגואה.

עוד בנושא בוואלה! NEWS:
ונצואלה בעלטה - גלריית תמונות
אין להם אנרגיה: בוונצואלה יעבדו רק יומיים - כדי לחסוך בחשמל
כדי לחסוך בחשמל: ונצואלה מזיזה את השעון חצי שעה קדימה

נשיא ונצואלה לשעבר ניקולס מדורו ביום השבעת ממשלת הימין, קראקס, 6 בינואר 2016. רויטרס
הבטיח לצאת נגד כל איום על המולדת. ניקולס מדורו/רויטרס

מדורו לא פירט כיצד בכוונתו לפעול לנוכח ההכרזה על מצב החירום, אך ביממה שחלפה הספיק לאיים על הלאמת מפעלים שהפסיקו פעולתם ועל כליאת בעליהם. זאת, על רקע הפסקת ייצור הבירה מצד חברת המזון והמשקאות הגדולה במדינה, "פולאר", בטענה שצעדי הממשלה הכריחו אותה להפסיק את ייבוא הדגנים הדרושים לתהליך הייצור.

בנוסף הכריז מדורו כי החל מהשבוע הבא יחלו במדינה תמרונים צבאיים על מנת להתכונן לכל תרחיש שיבוא. בעצרת בבירה קראקס אמר כי "עלינו לנקוט בכל הצעדים הדרושים להשבת תפוקת הייצור במדינה על כנה - שאותה הבורגנות מנסה לשתק".

אזרחי ונצואלה מתמודדים עם משבר ייצור החשמל. רויטרס
קיצור שבוע העבודה והפסקת החשמל לארבע שעות ביממה. בית מגורים מוחשך בוונצואלה/רויטרס

הבצורת החריפה בוונצואלה גרמה למשבר אנרגיה חמור במדינה, המסתמכת באופן ניכר על הפקת חשמל באמצעות זרימת מים. בסכר גורי, המספק שני שלישים מצורכי החשמל והמים של המדינה, נרשמה ירידה ניכרת במפלס המים. כדי להתמודד עם משבר האנרגיה הכריז מדורו בחודשים האחרונים על שורת צעדים קיצוניים לחסכון בחשמל, בהם - הפסקת זרם החשמל לארבע שעות ביממה, קיצור שבוע העבודה לארבעה ימים במגזר הפרטי ויומיים במגזר הציבורי, הזזת השעון המקומי בחצי שעה קדימה, ואף פנייה אישית של הנשיא לנשים במדינה שיפחיתו את השימוש במייבשי שיער.

נוסף למשבר האנרגיה, מתמודדת ונצואלה גם עם מיתון חריף ושיעורי אינפלציה מרקיעי שחקים, הצפויים להגיע ל-700% בחודשים הקרובים. הממשלה אף מתקשה לשלם על הדפסת שטרות כסף חדשים. מדורו הסוציאליסט נתקל באופוזיציה לוחמנית, הקוראת מאז דצמבר האחרון לקיום בחירות חוזרות במדינה. זאת, לאחר שבבחירות לפרלמנט במדינה שהתקיימו באותו חודש זכה הימין בשני שלישים מסך כל המושבים.

אזרחים בבירה קראקס מדווחים על מחסור במוצרי יסוד, מעשי שוד וביזה והחמרה במקרי אלימות. על פי דיווח בגרדיאן הבריטי, תושבי העיר ממתינים בתורים הארוכים למרכולים ללא כסף מזומן עליהם מחשש שיפלו קורבן לשוד. התושבים שולחים קרוב משפחה שיביא להם כסף מהבית, רק כשהם מתקרבים לסוף התור.

אזרחי ונצואלה מתמודדים עם משבר ייצור החשמל. רויטרס
אדם סוחב מיכלי מים שאסף בשעות האור/רויטרס
אזרחי ונצואלה מתמודדים עם משבר ייצור החשמל. רויטרס
תורים ארוכים ומחסור במוצרי מזון. קראקס, בירת ונצואלה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully