וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש מחדירת צוללנים של חמאס לישראל: הסכנות בהרחבת הדיג בעזה

15.5.2016 / 0:16

ההחלטה להגדיל את מרחב הדיג לחופי הרצועה מגבירה את החיכוך בין הדייגים הפלסטינים לחיל הים, שמפקדיו חוששים כי חמאס ינצל את ההקלה לצרכיו. "מתוך מאות סירות, צריך לאתר את זו עם המחבל"

צילום: דובר צה"ל, עריכה: יאיר דניאל

החלטה שהתקבלה בחודש שעבר של מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, גרמה לאחרונה לשינוי דרמטי בחיי הפלסטינים תושבי רצועת עזה. מדובר על הגדלת מרחב הדיג משישה מיילים מהחוף לתשעה מיילים, צעד שנעשה בניסיון להקל על המשבר הכלכלי ברצועה ולהגדיל את פרנסת הדייגים. אלא שלצעד מסוג זה יש גם השלכות נוספות, ובראשן לעלייה בכמות החיכוכים בין הפלסטינים לחיל הים עצמו, שמפקדיו חוששים שחמאס ינסה לנצל את ההקלה לצרכיו.

"אני יכול לירות באוויר, להפעיל פצצות תאורה, לירות לדפנות כלי השיט ולחרטום הסירה. אבל כל עוד יש להם מנוע הם ימשיכו לברוח", מסביר קצין בכיר בחיל הים את סדר הפעולות במקרה של חדירת כלי שיט למרחב הימי של ישראל. "מה שנשאר לי זה לירות במנוע. ברגע שאני פוגע במנוע נגמר הסיפור והוא נעצר".

אלא שלא תמיד ניתן לירות במנוע. המחשה לדילמה היומיומית שבה נמצאים המפקדים אירעה בשבועות האחרונים, כאשר סירת מנוע מעזה ועליה שלושה פלסטינים חדרה למרחב הימי של ישראל. הפלסטינים לא עצרו על אף ירי האזהרה באוויר ולדפנות כלי השיט. לוחם אחד אחז בתותח הטייפון של ספינת "הדבורה", כיוון למנוע הסירה הפלסטינית והמתין לפקודה כדי ללחוץ על ההדק. אלא שאז זיהה מפקדו ילד פלסטיני בן שש שמחבק את המנוע ופקד על הלוחם לנצור אש.

עוד בוואלה! NEWS:
קארין איי הבאה וטיל שישמיד אסדת גז: האיום הימי על ישראל מתעצם
"מדובר כאן בהישרדות": הסיוט הכי גדול בגיבוש לקורס חובלים
צפו: השייטת תרגלה השתלטות על ספינה מול אילת

דבורה סימן 3 חיל הים. קריאטיב קומנס, מערכת וואלה! NEWS
ספינת "דבורה" של חיל הים/מערכת וואלה! NEWS, קריאטיב קומנס

ענף הדיג ברצועת עזה כולל כ-2,500 דייגים וכ-800 כלי שיט קטנים. הוא הענף השלישי בחשיבותו לכלכלה העזתית אחרי ענף ההברחות וענף החקלאות, ובסך הכול הוא יוצר תעסוקה לעשרות אלפי פלסטינים. קציני חיל הים שמכירים את ענף הדיג הפלסטיני מספרים כי הם דגים ואוכלים כמעט הכול, אפילו חתולי ים.

"יש ימים שבהם אתה רואה מאות כלי שיט פלסטיניים דגים באמצע הלילה. אנחנו צריכים לאתר מבין המאות הללו את הסירה האחת שעליה יהיו מחבלים שירצו לבצע פיגוע", מסביר הקצין הבכיר.

החשש הזה לא מנותק מהמציאות. בנובמבר 2002 הבחינו לוחמי בסיס חיל הים באשדוד ברפסודת הצלה כתומה שנעה מצפון רצועת עזה אל הגבול הימי הישראלי, ולאחר התייעצויות בין המפקדים הוחלט לירות לעברה. הפיצוץ העז שאירע גילה כי אותה רפסודה הייתה עמוסה בחומר נפץ. מספר חודשים לאחר מכן זיהה כוח ימי מול חופי רצועת עזה סירת דיג חשודה. יושבי הסירה הפלסטינים, לפי הנוהל באותם ימים, התקרבו אל לוחמי חיל הים, לכאורה כדי למסור תעודות. אלא שלפתע אחד המחבלים על הסירה הפעיל מטען במשקל של כעשרה קילוגרם, שפגע קלות ב"דבורה" ופצע קל שני חיילים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
"יש לי נוהל שבו אני מחייב את החשוד לשחות לכיוון שלי. אבל אם הוא אומר שהוא לא יודע לשחות?"

"יש לי נוהל שבו אני מחייב את החשוד על הסירה לשחות לכיוון שלי", מספר הקצין הבכיר. "אבל אם הוא אומר לך שהוא לא יודע לשחות? מה אתה עושה? ואם הוא בן 75 ולא מוכן לקפוץ למים?".

בחלק מהמקרים נדרש הכוח לעצור את הפלסטינים שחורגים ממרחב הדיג המותר, אך הדבר מצריך את אישורו של מפקד חיל הים עצמו, ובמקרה של חשד לטרור. אם לאחר חקירה מתברר כי אין קשר לטרור, הפלסטיני ישוחרר באותו היום ויועבר למעבר ארז, אך כלי השיט שלו יישאר בישראל למספר חודשים. "זו הסנקציה שלי", מסביר הקצין. "כשאני עוצר את הסירה שלו ומביא אותה לישראל הוא נענש. לכן הוא מוכן לעשות הכול כדי לא להביא את הסירה שלו לפה. לכן הוא בורח ולא מוכן לעצור".

דייגים פלסטינים מול חופי עזה, פברואר 2015. AP
"יש ימים שבהם אתה רואה מאות כלי שיט פלסטיניים". דייגים עזתים מול חופי הרצועה/AP

אלא שהמטרה העיקרית היא לא להעניש דייגים סוררים. בחיל הים טוענים כי חמאס שינה את דפוסי הפעילות שלו מאז מבצע "צוק איתן" וסרטוני התעמולה של הזרוע הצבאית מעידים על הרצון להעביר את הקרבות לשטח ישראל. במסגרת זו מתאמן חמאס על פשיטות בחופי ישראל והתקפות על כלי שיט.

ברקע מרחפת גם חדירת מחבלי חמאס לחוף זיקים במהלך "צוק איתן". ארבעת המחבלים, שהגיעו בצלילה, נחשפו רק בעת העלייה אל החוף. הרביעייה תקפה את כוחות צה"ל ובדרך חזרה לים חוסלו מאש שנפתחה לעברם. תחקיר האירוע חשף את פערי המודיעין בין הכוחות. החשש בצה"ל הוא שבזמן שחמאס מדבר על מנהרות התקפיות, נערכת יחידת הקומנדו הימי של הארגון להגדלת טווח הצלילה מעבר לחוף זיקים לקראת המערכה הבאה.

מאז שהושלם, נלמד תחקיר חדירת כוח חמאס לחוף זיקים היטב על ידי חיל הים ופיקוד הדרום. בשנתיים האחרונות בוצעו לפחות עשרה אימונים בין היחידות השונות כדי להדק את שיתוף הפעולה, שהתגלה כנקודת תורפה.

הלוחמים שחיסלו את המחבלים משחזרים: "הם תכננו מסע הרג". שי מכלוף
נחשפו רק כשהגיעו לחוף. הצוללנים של חמאס שחדרו לחוף זיקים במבצע "צוק איתן"/שי מכלוף

"האירוע הבא תלוי בטיב הקשר שלנו עם החטיבה הצפונית באוגדת עזה, פיקוד הדרום וחיל האוויר", אמר הקצין הבכיר וסיפר כי גם מלוחמיו הוא מצפה להיערך להפתעות. ויש לכך סיבה טובה: רק בשנתיים האחרונות בוצע עשרה ניסיונות הברחה מחצי האי סיני לרצועת עזה.

אם מקבלים את ההנחה שקיימות הברחות שנעלמו מעיני הצבא המצרי וחיל הים הישראלי, ניתן לומר שחמאס הצליח להניח את ידיו על אמצעי לחימה מתקדמים שהוברחו מלוב דרך סיני. במצב כזה, ברור כי העימות יהיה קשה מקודמו.

(עדכון ראשון: 18:50)

  • עוד באותו נושא:
  • חיל הים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully