וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קארין איי הבאה וטיל שישמיד אסדת גז: האיום הימי על ישראל מתעצם

26.3.2016 / 17:20

"לא סתם נסראללה מזכיר את הזירה הימית". איראן מתעצמת באמצעי לחימה משוכללים, ומשתמשת בהונאה שלקוחה מתסריטים הוליוודיים בניסיונה ליצור לחיזבאללה וחמאס מערך ימי חזק שישנה את מאזן הכוחות מול צה"ל. וואלה! NEWS עם קרב המוחות שמנהל מודיעין חיל הים

צילום: בני בן סימון, עריכה: ניר חן

סביר להניח שהעיניים של המודיעין הישראלי משוטטות כבר שנים ארוכות בבנדר עבאס, עיר נמל בדרום איראן. ישראל פועלת מהחלל באמצעות לוויינים, מהים - באמצעות ספינות טילים וצוללות, בתחום האותות - באמצעות מעקב אחר מכשירים סלולריים או ברשתות המחשבים, אולי גם סוכנים על פני הקרקע. מה שברור הוא שמדובר במאמץ מודיעיני מסביב לשעון. בנדר עבאס היא בירת מחוז הורמוזגאן. בשנים האחרונות מייצאים האיראנים ממנה דרך הים בעיקר תמרים, פירות, חומרי בנייה, אך גם אמצעי לחימה. כל רמז קטן על המכולה או הספינה בה מסתתרים הטילים, הרקטות או המכ"מים, יכול לסייע לחיל הים של ישראל לסכל את ניסיון העברת הנשק לחיזבאללה או לחמאס. המשימה הופכת למורכבת הרבה יותר מאחר שהאיראנים מנסים לשנע ספינות נשק ממקומות נוספים.

בתחילת חודש מרץ 2014 הסתיימה העברת אמצעי הלחימה באמצעות מטוסים מסוריה לאיראן. שם הועמסו המכולות על גבי ספינת ה'קלוס סי' האזרחית שהפליגה בדרך לפורט סודאן בה היו צריכים סוחרי הנשק לפרוק את המכולות ולהעביר את אמצעי הלחימה בדרכים מגוונות דרך המדבר אל סיני ומשם דרך המנהרות לארגוני הטרור בעזה.

שייטת 13 השתלטה על הספינה ללא התנגדות, מאחר שאנשי הצוות לא הבינו כי האיראנים השתמשו בהם למעשה כספינת קש כדי להערים על קהילת המודיעין הישראלית. האיראנים כשלו. על הספינה התגלו 40 רקטות מסוג M-302, מאות פצצות מרגמה ומאות אלפי כדורים לרובים קלאצ'ניקוב. ארסנל הנשק היה דל יחסית לספינות אחרות אך ההישג המודיעיני היה כביר. אחרי תפיסות נוספות של ספינות נשק, שהיו משמעותיות יותר, הוכיחה קהילת המודיעין בישראל כי היא עדיין יודעת לחשוף את המזימות המסתוריות של האיראנים שמשתמשים בהונאה וביצירתיות בהיקף שלא היו מביישים תסריט הוליוודי.

והאיראנים לא לבד בסרט הזה. בצה"ל מבינים כי הזירה הימית היא לא עוד סוג של טרנד בקרב ארגוני הטרור בגבול הצפוני והדרומי והאויבים משקיעים משאבים רבים בהיערכות ליום הדין. האיום הוא מידי ומערכת הביטחון עוסקת בו יום יום ושעה שעה. במבצע צוק איתן, שנמשך בניגוד לכל התכניות של צה"ל יותר מחמישים ימי לחימה, הצליחו צוללנים של חמאס לחדור לשטח ישראל דרך חוף זיקים, לנהל קרב מול כוחות היבשה שהסתיים ללא נפגעים לכוחותינו. בצה"ל התגאו כי לוחמי הקומנדו הימי של החמאס לא חזרו לעזה אך עמוק בפנים כולם מבינים שהתגלה כאן פער שיש להתמודד ולהיערך אליו במגוון יכולות. בעיקר מודיעיני ומבצעי.

ספינת נשק קלוז סי שנתפסה בחופי ישראל ב-2014. AP
הנשק שהיה על אניית קלוז סי האיראנית לאחר לכידתה בחודש מרץ 2014/AP

העבר הקרוב מעיד על המגמה. בנובמבר 2009 נתפסה ספינת הנשק פרנקופ, עליה היו אמצעי לחימה ותחמושת שהיו מיועדים לחיזבאללה בהיקף גדול פי עשרה מבספינת הנשק "קארין איי' שנתפסה בינואר 2002, או מספינת "סנטוריני" שנלכדה במאי 2001 ומטרתה הייתה להטיל חביות מול חופי עזה. ארסנל הנשק בהן היה מהווה תפנית בלחימה בין הפלסטינים לצה"ל בראשית האינתיפאדה.

במרץ 2011, בעת תפיסת ספינת הנשק "ויקטוריה", היה משהו חריג ביותר במטען שהיה מיועד לחמאס ונורות אזהרה נוספות נדלקו בצה"ל: 6 טילי חוף-ים מתבייתים מדגם C-704, שמהווים איום ישיר על כלי השיט של חיל הים ואסדות הגז, או לחלופין מאפשרים את העתקת הלחימה של ארגון חמאס מהיבשה אל הים, בדומה להתעצמות של חיזבאללה - שהוכיח במלחמת לבנון השנייה שהוא יכול לפגוע ואף להטביע גם בספינות טילים מתקדמות כמו אח"י חנית, ולהותיר צלקת עמוקה בהיסטוריה של חיל הים הישראלי.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ספינת הנשק סנטוריני שנתפסה בחופי ישראל ב-2001. GettyImages
הספינה "סנטוריני" שנלכדה במאי 2001 ומטרתה הייתה להטיל חביות מול חופי עזה/GettyImages
"האיראנים מפתחים מגוון של איומים בתחום הימי. יש להם את הגרסה הימית לפתח' 110. טווח של 150 ק"מ עם ראש קרבי של מאות ק"ג חומר נפץ. עם דיוק כמעט נקודתי. הוא בהחלט מסוגל לפגוע באסדה"

האיראנים לא הרפו בעשור האחרון מהניסיונות לסייע להתעצמות ארגוני הטרור. לפי הגדרת בכירי צה"ל האיום מעזה נפיץ, ומכיוון חיזבאללה הוא מאתגר. השוני העיקרי הנוסף ביניהם נע בין כמות לאיכות אמצעי הלחימה. ההוכחה הראשונה לכך היא אמצעי הלחימה הרבים שהתגלו במבצע צוק איתן בלחימה בין ארגוני הטרור לצה"ל ובצפון, במעבר הרכש של חיזבאללה מהיקף עצום של רקטות לטילים מדויקים. אחרי מרוץ התחמושת מטורף שנמשך בקצב קיצוני מאז נסיגת צה"ל מדרום לבנון החל הארגון השיעי, בסיוע איראן וסוריה, להתחמש בטילים מדויקים ביבשה, באוויר ובים. בחיזבאללה מבינים שכדי להטיל אימה על ישראל ולהתמודד עם סוללות ההגנה האוויריות, הארגון נדרש לפגוע במתקנים רגישים כבר במטחי ההפתעה הראשונים.

ביטוי לכך ניתן בפברואר 2015 בתרגיל ימי שערכו האיראנים. במסגרת התעמולה המתוחכמת שלהם הם הסבו ספינה אזרחית ישנה למשהו שנראה כמו נושאת מטוסים, וירו לעברה את כל ארסנל הטילים שיש ברשותם כדי להפגין כוח ולבנות הרתעה. הנחת העבודה בחיל הים היא שכל אמצעי הלחימה שנצפו באותו ניסוי, הועברו לידי חיזבאללה ויועברו כנראה בעתיד לידי חמאס בעזה.

טל ענבר, ראש המרכז לחקר החלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אוויר וחלל, מצביע על היכולות הצבאיות שיש למשטר בטהרן. "האיראנים מפתחים מגוון של איומים בתחום הימי. יש להם את הגרסה הימית לפתח' 110. טווח של 150 ק"מ עם ראש קרבי של מאות ק"ג חומר נפץ. עם דיוק כמעט נקודתי. הוא בהחלט מסוגל לפגוע באסדה. יש גם את החליג' פארס, עם מכ"ם וראש ביות. עם חיישן אלקטרואופטי".

ענבר מזכיר את הפרסומים הזרים על האפשרות שסוריה העבירה את טיל היחונט לידי חיזבאללה, או שהצבא הסורי שמפעיל את הטיל יסייע בזמן לחימה מול צה"ל, אך הוא מודאג מאוד דווקא מתצוגת היכולות הסיניות. "די לראות בתערוכות הנשק את הפיתוחים הסינים כדי להבין מה קורה בשוק. טילים יותר מהירים מבעבר ויותר קשרים לזיהוי". בדבריו רומז ענבר כי הכסף הגדול של איראן אחרי ההסכם עם המערב, ישנה את המאזן במזרח התיכון ויביא לאזור טילים איכותיים שיקשו את משימת ההגנה וההתקפה על חיל הים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני חצי שנה בוצע ניסוי על ידי האיראנים בו הציגו התקפה על כלי שיט באמצעות טיל הקרוי על שם הנביא מוחמד. לדברי קצין בכיר בחיל הים, מדובר בטיל שונה מאוד מהטיל הימיC-802 באמצעותו פגע חיזבאללה באח"י חנית. "הם יודעים לייצר טילים בליסטיים, הם כבר מתמחים בראשי ביות אופטי ואנחנו צריכים להתמודד עם זה", אמר הקצין הבכיר והוסיף, "אנחנו צריכים לחקור, לנתח ולבסוף להסביר לחיל הים מה המשמעות של האמל"ח הזה, ומה הוא מסוגל לעשות. איך להתמודד עם זה בזמן אמת. אנחנו לא לבד במערכה הזו. יש גם את אמ"ן וגופים נוספים, אבל אנחנו בהחלט מובילים את הנושא. המטרה בסוף היא גם למנוע מהאמל"ח הזה להגיע לכאן".

המודיעין הישראלי מחפש פיסת מידע אחת קטנה, קצה חוט, גם אם הוא דק כשערה, כדי להניע מערכים שלמים שיאתרו ספינת נשק. היקפי אמצעי הלחימה ברצועת עזה מעידים על כך שהיו יותר מכמה הברחות בודדות שנעלמו מעיני צה"ל. כשנתפס קצה החוט הזה, הוא עובר לידי מספן המודיעין של חיל הים, שצריך לנהל מלחמת מוחות עם האיראנים, המנסים להערים על העוקבים. איך? שימוש בספינות אזרחיות, מכולות מוסוות, הונאה בלב ים, מסמכים מזויפים, שימוש בדגלי מדינה שונים, ועגינה בנמלים שונים כדי להסתיר את צירי התנועה הקלאסיים מאיראן או ומסוריה.

לא אחת מי שיהיו אחראיות על פיצוח התהליך החשאי האיראני יהיו דווקא חוקרי מודיעין בשירות סדיר. "אין מודיעין שיצביע על הספינה הספציפית. האם יש מתח? ברור. עד הרגע האחרון בו נפתחת המכולה", מסביר הקצין הבכיר מחיל הים. בשנים האחרונות כבר היה לפחות אירוע אחד בו שייטת 13 נדרשה לטפס על ספינה אזרחית במרחק של מאות ק"מ מחופי ישראל, ולאחר בידוק התברר כי מדובר בספינה תמימה ללא אמצעי לחימה. "האויב לא מוותר על הרצון להתעצם ולכן הוא ישנה טקטיקות, יבחר נתיבים אחרים, ישתמש בחברות מזויפות לשטות בעוקבים", הוסיף הקצין הבכיר, "בענף בינלאומי ומדור ספינות במספן מודיעין ינתחו כל פיסת מידע, ומנגד נמחיש לאותם חיילים שאחראים על הנושא את גודל האחריות שיש להם על הכתפיים. בסוף, את ספינת הנשק קלוס-סי חשפו שתי חיילות שעבדו על המשימה הזו במשך חודשים. הן לא עשו את זה לבד אבל הייתה להם תרומה משמעותית ביותר. כולם כאן מבינים שבעשור האחרון לא סתם נסראללה מזכיר את הזירה הימית".

מבצע השתלטות חיל הים על ספינת הברחת נשק מאיראן, מרץ 2014. GettyImages
המודיעין הישראלי מחפש פיסת מידע אחת קטנה, כדי להניע מערכים שלמים שיאתרו ספינת נשק. מבצע השתלטות חיל הים על ספינת הברחת נשק מאיראן, מרץ 2014/GettyImages

תחום הברחות הנשק לא מאפיין רק את המזרח התיכון אלא את העולם כולו, במיוחד כשהאתגר המשמעותי של המערב הוא לסכל בין היתר את הפעולות של ארגון המדינה האסלמית. לתוך החלל הזה נשאבו גם חברות סטארט-אפ ישראליות שהמציאו פטנטים לאיתור ספינות חשודות. חלק מהספינות מנסות להתחמק כשהן מגיעות לאזורים מסוימים כדי למנוע מעקב, מקיימות קשר חשאי עם ספינות אחרות או עם חדרי פיקוד רחוקים. הפטנט הישראלי ידע לסייע בניתוח של נתיבי הסחר שלהן כדי לבנות תמונה מדויקת יותר.

האתגרים של חיל הים לא מסתיימים בספינות נשק, צוללנים, וטילי חוף-ים. החשש מכלי טיס שינסו לפגוע במתקנים אסטרטגיים של צה"ל ואף בכלי שיט מטרידה ומקבלת ביטוי במלאכת האיסוף. גם האיומים של נסראללה לכבוש שטחים בישראל, מתורגמים לניסיון לכבוש אסדת גז או כלי שיט. דעאש, כבר ניסה להשתלט על כלי שיט מצרי בים התיכון ובמקרה אחר לשגר לעבר כלי שיט מצרי טיל מהחוף. "יש למידה הדדית בין חמאס, חיזבאללה ואיראן, וזה בא לידי ביטוי בתחומים רבים", הסביר הקצין הבכיר, "שיתוף הפעולה ביניהם עובד".

הביטוי לו מקבלת הזירה הימית בפעילות צה"ל הולך ומתרחב בשנים האחרונות. לשם כך הוחלט על ייצוא של קצינים ממספן מודיעין בחיל הים למוסד, שב"כ ואמ"ן וייבוא של גורמים מקהילת המודיעין אל מספן המודיעין, כדי ליצור שפה משותפת. הקצין הבכיר סיפר על התהליך, "אתגרי חיל הים מתעצמים. נדרש מיקוד. צריכים לנהל סיכונים. יש איומים על נתב"ג? מכלי אמוניה בחיפה? אסדות? אנחנו לא מתעלמים מאף איום".

לוחמי שייטת 13 משתלטים על אסדת גז. דובר צה"ל
לוחמי שייטת 13 מתאמנים במסגרת תרחיש שבו יאלצו להשתלט על אסדת גז, ספטמבר 2015/דובר צה"ל

גורמים בכירים בצה"ל לא מכירים ניסיון לפגוע באופן ישיר באסדות גז במבצע צוק איתן כפי שציין ראש הממשלה בנימין נתניהו במאבק על מתווה הגז, אך אף אחד מאותם קצינים בצה"ל גם לא יודע להגיד ששיגורי רקטות בעלי דיוק סטטיסטי לאורך חופי עזה לא יועד בהכרח לפגוע במתקנים אסטרטגיים של ישראל.

זו המערכה שבין המלחמות (מב"מ). רובה חשאית וחלק המועט נחשף בעת השתלטות על ספינות או לפי פרסומים זרים בעת תקיפות שיירות נשק שאמורות לעבור לשטח לבנון או רצועת עזה או בחיסול של דמויות מפתח בתחום סחר הנשק כמו הגנרל מוחמד סלימאן בחוף סורי או מוחמד אל-מבחוח בדובאי. לדבריו של הקצין הבכיר גם בתחום המודיעיני יש מרוץ. "האויב מנסה לשכלל שיטות אבל גם אנחנו משתנים. תחשוב שכל צוללת נוספת שמגיעה לכאן מרחיבה את יכולות האיסוף של צה"ל. ממש משדרגת אותנו".

סיכול חדירת חוליית מחבלים מהים באזור זיקים. יולי 2014. דובר צה"ל
מנעד האיומים מתרחב באופן תמידי. מחבלי חמאס שחדרו מהים באזור זיקים, יולי 2014/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully