וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מבחן האמת": סיפורה של המשפחה שסיירת גולני זורמת בדמה

11.5.2016 / 19:34

גילי ליטן נהרג כשניסה להציל את מפקדו תחת אש. אחותו התגייסה אחריו לסיירת, וברבות הימים התחתנה עם מי שהיה מפקד הסיירת – תפקיד שמילא כמה עשורים לאחר מכן בנו. "סיירת גולני מייצרת רעות במובן האמיתי"

מערכת וואלה!

ביום שני הקרוב תקיים סיירת גולני אירוע להשקת פרויקט הנצחת המורשת שלה, ובקרוב צפוי להתפרסם ספר על לוחמי הסיירת ועל הפעולות – המוכרות והעלומות – שהובילה. אחד מאותם סיפורים הידועים בקרב אנשי הסיירת מתחיל עם גלעד (גילי) ליטן, שבתחילת שנות ה-70 החל את שירותו הצבאי בקורס טיס. לאחר עשרה חודשים הוא נשר, ועבר יחד עם חמישה מחבריו לקורס היוקרתי לסיירת.

כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, הוקפץ ליטן – בעיצומו של קורס מ"כים – לרמת הגולן. ב-22 באוקטובר 1973 הוא השתתף במבצע לכיבוש מחדש של מוצב החרמון, שנפל בידי הסורים, כקשר של מפקד היחידה רב-סרן שמריהו ויניק. רס"ן ויניק נפגע באורח אנוש, ולמרות הירי הבלתי-פוסק, ליטן קפץ לעברו כדי לגרור אותו לאחור. הוא נפגע, וכך גם החובש איתן פלונסקי, שהסתער בניסיון לחלץ את השניים.

עוד בוואלה! NEWS:
נושאי הבשורה הפועלים בתווך שבין השמועות למשפחות
מפקד אוגדת עזה ספד על חבריו: "אין בי את היכולת לזכור את כולם"
וואלה, הבנתי: אז למה באמת יום הזיכרון צמוד לעצמאות?

גלעד (גילי) ליטן, לוחם בסיירת גולני, נהרג במלחמת יום הכיפורים. צילום רפרודוקציה: אדריאן הרבשטיין, באדיבות המשפחה
"הם הכירו אותי ואת הקשיים שעברתי". ליטן/באדיבות המשפחה, צילום רפרודוקציה: אדריאן הרבשטיין

השלושה נהרגו לבסוף באותו הקרב. פלונסקי – בנו של יורק פלונסקי, שלחם במרד גטו ורשה – קיבל את צל"ש הרמטכ"ל. ויניק קיבל את עיטור המופת, וליטן קיבל את עיטור העוז על אומץ לב בחילוץ ועל פעולות נוספות שביצע תחת אש. "אחי היה מאוד מחויב לסיירת גולני, תמיד שמר על מורל הלוחמים סביבו", סיפרה אחותו של ליטן, דורית, לוואלה! NEWS. "הייתה לו מנהיגות מיוחדת".

דורית הלכה אחריו והתגייסה לסיירת גולני כפקידה פלוגתית. "בינואר 1974 התגייסתי לחטיבת גולני ובאוגוסט של אותה שנה עברתי לסיירת גולני", סיפרה. "הכרתי המון אנשים בסיירת, הם היו אצלנו בבית. זה היה לי יותר קל להגיע למקום שבו אני לא צריכה להגיד מי אני. הם הכירו אותי ואת הקשיים שעברתי". היא הוסיפה כי "גילי היה אמור לצאת לקורס קצינים. אחרי שנים סיפרו לנו קצינים שהם הלכו בשבילו לקורס".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"נוצרים קשרים כל כך חזקים שהמבחן שלהם הוא הזמן"

דוד מטק התגייס ליחידת אגוז ולאחר מכן שרת בסיירת חטיבה 7 של השריון. אחרי כמה תפקידי פיקוד מבצעיים, הוא מונה בשנת 1975 למפקד סיירת גולני. "למרות שאני בא מבחוץ, הכרתי את סיירת גולני מהפעילות המבצעית, כיחידה מאוד רצינית עם מסורת והילה", סיפר. "ללוחמי הסיירת ההגעה שלי הייתה נראית כלא הגיונית, כבלתי-אפשרית. לא ספרו אז את יחידת אגוז כמו היום. לשמחתי המ"פ לפניי, מודי בן-שך, עשה עבודה מעולה ומקצועית. אחרי שאני והלוחמים ניערנו את אבק הסטיגמות יצאנו לדרך, ומרביתה כללה מבצעים בלבנון".

"יש יחידות שיוצרות חברויות, אבל סיירת גולני מייצרת רעות במובן האמיתי של המילה", הוסיף, בניסיון להסביר את הייחד של היחידה שלחמה בקרב תל פאחר במלחמת ששת הימים, בכיבוש החרמון במלחמת יום הכיפורים, במבצע ליטני, במבצע אנטבה בשנות ה-70, בכיבוש הבופור במלחמת לבנון הראשונה, בעשרות מבצעים חשאיים בשנות ה-80 וה-90, בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה ובשכונת שג'אעיה במבצע "צוק איתן".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו, "רעות בעיניי זה מעל לחברות. נוצרים קשרים כל כך חזקים שהמבחן שלהם הוא הזמן. המבנה האנושי של סיירת גולני נוצר אי שם בהכשרה הקשה והאימונים המפרכים, שלפעמים נראים יותר מורכבים מהקרבות במציאות. תראה מה קרה בקרב על החרמון. מפקד הסיירת הסתער למרות האש מולו. גילי הסתער להציל אותו בידיעה שיש מולו אש מקלעים, ונהרג, ואחר כך החובש שיודע שיורים עליו. זה מבחן האמת".

"הייתי מעדיפה לשמוע עליו מחמאות כשהוא באזרחות"

חמש שנים אחרי שחרורו, דרכו של מטק הצטלבה עם זו של דורית – אחותו של ליטן – והשניים התחתנו. ברבות השנים נולדו להם שלושה ילדים. מור שירתה כקצינת מודיעין, איתי, שנולד 11 שנים בדיוק לאחר שליטן, דודו, נהרג על הר החרמון והתמנה בשנת 2010 התמנה למפקד סיירת גולני, ועופרי, ששירתה בשלדג, שם שירת אביה במשך תקופה מסוימת.

דוד ודורית מטק, עם תמונתו של גילי ליטן, מאי 2016. אדריאן הרבשטיין
"רעות בעיניי זה מעל לחברות". דוד ודורית מטק, עם תמונתו של גילי/אדריאן הרבשטיין

"הוא התחיל בסיירת מטכ"ל ולאחר מכן עבר לסיירת גולני מבלי להתייעץ עם אף אחד", סיפרה האם דורית, ברגשות מעורבים, על הבן, איתי. "הוא אמר באופן חד וברור שהוא רוצה לממש את היכולות שלו בכוחות עצמו. ברור שפחדתי, אבל אי אפשר לעצור את זה. החשש כל הזמן קיים שם. אני שומעת על איתי בעיקר מחברים, קצינים בכירים בצבא ומתמלאת גאווה, למרות שהייתי מעדיפה לשמוע עליו מחמאות כשהוא באזרחות. עוברים עלינו לא מעט ימים מתוחים".

seperator

אירוע השקת פרויקט הנצחת המורשת של סיירת גולני ייערך ביום שני הקרוב בגן האירועים "גני כנען" בקיבוץ נען. ההשתתפות מותנית ברישום באתר הסיירת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully