וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלוץ נגד דוח המבקר על "צוק איתן": "מלחמה לא מתנהלת במיזוג אוויר"

הרמטכ"ל לשעבר שנכווה מדוח וינוגרד לא שלל את האפשרות כי גורמים בממשלה הם שהדליפו חלקים מהדוח הנוכחי. על ההסלמה בדרום: "לא צריך ליזום מהלך אם אין מטרות ברורות". על אמירתו של סגן הרמטכ"ל בערב יום השואה: "התופעות קיימות בחלקן"

צילום: רוני כנפו, עריכה: אביב אירגז

הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ מתח היום (שבת) ביקורת על הדוח של מבקר המדינה יוסף שפירא לגבי מבצע "צוק איתן" שחלקים ממנו דלפו לתקשורת, ועל ועדות שמוקמות בעקבות מלחמות באופן כללי. "מלחמה לא מתנהלת באקדמיה במיזוג אוויר, היא מתנהלת בבוץ ובאבק. אני לא יודע מה המבקר עשה, עברו שנתיים. הזמן עוזר לראות את הדברים בפרספקטיבה נכונה". דבריו נאמרו באירוע "שבתרבות" בבאר שבע בהנחיית רועי כ"ץ.

חלוץ לא שלל את האפשרות שהדוח הודלף על ידי גורמים בממשלה. "דוח המבקר בוודאי עורר אצל כמה אנשים שאלות, תהיות וחששות. אני לא פוסל את הרעיון שהדוח הודלף בסביבת הגורמים הפוליטיים המעורבים כדי לעקר אותו. בארץ הקונספירציות קונספירציה היא לא דבר קונספירטיבי". חלוץ חזה כי "כשיצא הדוח יארגנו לנו הפגנות כאלה ואחרות, ההורים השכולים יוצאו נגד המעורבים. זו תכנית פוליטית לנסות להדיח את ראש ממשלה".

הרמטכ"ל לשעבר חווה על בשרו את ההשפעה של דוח נוקב בעקבות מלחמה – "דוח וינוגרד" שביקר את מלחמת לבנון השנייה, שבמהלכה שימש רמטכ"ל. דוח וינוגרד טען כי ההחלטה על היציאה למלחמה נעשתה באופן מהיר ולא אחראי, וכלל מסקנות אישיות נגד אולמרט, שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ וחלוץ. צוין כי השלושה כשלו בתפקידם בקבלת ההחלטות ובניהול מלחמת לבנון השנייה. "גם אז חלקים מהדוח פורסמו עוד לפני שהגורמים האמורים לקבלו קיבלו אותו זה סוג של דה ז'ה וו מסויים", השווה.

עוד בנושא:
דוח המבקר על צוק איתן: גנץ, נתניהו ויעלון הטעו את הקבינט
גנץ: "חבל שקיבלתי את טיוטת דוח המבקר על 'צוק איתן' אחרי התקשורת"

שטייניץ: "מרחק גדול בין הדוח לדרמה"

שר התשתיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ טען באירוע "שבתרבות" בתיאטרון הבימה בתל אביב כי "יש מרחק כה גדול בין הדוח לבין הדרמה שעשו ממנו. כשיצא הדוח הסופי ייתכן שיסתבר כי מדובר בדוח העוסק בנושאים חשובים, אך לא הדוח הכי חריף שיצא במדינת ישראל". עוד אמר שטייניץ על המבצע: "ישבתי בכל דיוני הקבינט ב'צוק איתן' ואני אומר שהמבצע נוהל בצורה יוצאת מן הכלל, גם על ידי הדרג המדיני וגם הצבאי. לדעתי המבצע הסתיים באופן מוצלח".

דן חלוץ, יו"ר איגוד הכדורסל. יוסי ציפקיס
"זו תכנית פוליטית לנסות להדיח את ראש ממשלה"/יוסי ציפקיס

חלוץ התייחס להסלמה בדרום. "אני לא חושב שצריך לצאת למהלך יזום אם אין מטרות ברורות. אנחנו צריכים להבין מה אנחנו רוצים ולחשוב על יום המחר. כל אלה שקוראים לצאת להילחם ולמוטט את חמאס הם לא אלה שיילחמו בפועל או יתנו דין וחשבון", טען.

הוא התייחס גם לאמירתו של סגן הרמטכ"ל אלוף יאיר גולן מערב יום השואה, לפיה "מפחיד לזהות תהליכים שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה בקרבנו כיום". "מבלי להתייחס לעיתוי ולמקום, בואו נדבר על התופעות שהוא דיבר עליהן. התופעות האלה קיימות בחלקן. לא צריך שום השוואה, לא לגרמניה הנאצית ולא לשום מקום. אני חושב שצריך להקשיב למה שהוא אמר ולשאול את עצמנו אם מה שהוא אמר נכון או לא, ואחרי זה להתבטא לגבי כל השאר", אמר, אך ציין כי "אפשר להתווכח על העיתוי או על הבמה".

עוד הוסיף כי "לובשי המדים הם אלה שניצבים כשומרי הסף של הערכים, כי המנהיגות הלאומית לא עושה זאת - היא מסתכלת על מספר המצביעים". חלוץ התייחס גם לאמירתו של הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט בעניין החייל אלאור אזריה החשוד בהריגת מחבל בחברון, לפיה "נגבה חייל שישגה אך נמצה את הדין עם מי שחורג מערכינו". "הרטמכ"ל אמר את מה שאמר על החייל היורה כי הוא חש שהוא אחראי על המסד הערכי של הצבא שלנו". בהקשר לפרשה הוא טען כי נתניהו ממצה את "ההזדמנויות הפוליטיות על גבו של הצבא", בין היתר משום ששוחח בטלפון עם אביו של החייל.

השר גבאי על סערת גולן: "לעודד בכירים לומר את האמת"

השר להגנת הסביבה אבי גבאי יצא נגד ההתלהמות לגבי דבריו של גולן באירוע "שבתרבות" בפתח תקווה, ואמר כי "לאלוף גולן יש מספיק זכויות ונקודת מבט בכדי שנקשיב לדברים ולא נתנפל עליו. צריך לעודד בכירים לומר את האמת שלהם ולא להיפך. אני לא מאמין שהוא התכוון למלחמת העולם השנייה ולשואה. אין שום דבר שדומה בין מה שקורה כאן לבין השואה, אבל בהחלט יש כאן התלהמות וניצנים של גזענות שדומה לעיתים להתלהמות בגרמניה של שנות ה-20 וה-30".

ח"כ עמר בר לב (המחנה הציוני) השתתף באירוע "שבתרבות" בתיאטרון הבימה וגם הוא התייחס לדברי גולן. הוא טען כי "האמירה בעיתוי ובמקום לא הייתה נכונה". "מצד שני", הוסיף, "החברה הישראלית משתנה וחלק מהשינוי מזכיר משטרים פאשיסטים בתחילתם המאה הקודמת. אבל הפוליטיקאים לא מצליחים לסתום את הפה ולא מבינים שהיום באווירה הנוכחית הם פוגעים בצה"ל – מרכז הקונצנזוס, נכס צאן ברזל של החברה הישראלית – וזה רע מאוד".

השר יובל שטייניץ, ישיבת ממשלה, 14 בפברואר 2016. אוליבייה פיטוסי, פול צלמים
"נפילה קשה וחציית קו אדום". שטייניץ בישיבת ממשלה בחודש פברואר/פול צלמים, אוליבייה פיטוסי

השר שטייניץ הביע הערכה כלפי גולן, שלדעתו הוא "אחד המפקדים הטובים והאינטליגנטים". עם זאת, מתח ביקורת חריפה על דבריו וטען כי בהתבטאותו הייתה "נפילה קשה וחציית קו אדום, לא רק מבחינת הנזק העולמי אלא גם מבחינת יחסי צבא-מדינה. גם אם הדברים היו נכונים אין זה תפקידו של קצין בצה"ל שלובש מדים לבקר את המדינה או את הכנסת. המקרה הזה היה ראוי לנזיפה. אני לא חושב שצריך לתת גיבוי אוטומטי לחייל הפצוע בתקרית בחברון, וכמו שלא היה צריך לתת גיבוי אוטומטי לחייל בחברון כך גם לא היה צריך לתת גיבוי אוטומטי לסגן. אני רואה את הדברים אחרת משר הביטחון".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר כי "ההתבטאות הפכה להיות מהר מאוד ויכוח של ימין ושמאל אבל אי אפשר לחלק את התמונה בצורה הזו, היא מורכבת יותר. מצד אחד יש לישראל מזל שיש לה מפקדים כמו גולן, שבזכות אומץ לבו הצביע על תהליכים חמורים ומדאיגים בתוכנו". ואולם, שמולי טען כי "התזמון של האמירות שלו וההשוואה המיותרת לגרמניה שלפני השואה היו מזיקים ופוגעים ולכן טוב שהבהיר את דבריו. בכל מקרה, צריך להפסיק את הרדיפה אחריו מהצד הימני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully