וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדליף "מסמכי פנמה" שובר שתיקה: "פעלתי מטעם עצמי בלבד"

לאחר שזעזע את העולם עם הדלפת המסמכים הגדולה בהיסטוריה, הגורם האנונימי מבהיר כי הוא "מוכן לשתף פעולה עם הרשויות". לדבריו, "גופי תקשורת גדולים" לא היו מעוניינים בסיפור. "המהפכה הבאה תהיה דיגיטלית"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

הגורם האנונימי שאחראי להדלפת "מסמכי פנמה" שבר היום (שישי) את השתיקה, במטרה להסביר מה הביא אותו לחשוף 11.5 מיליון מסמכים פנימיים של משרד עורכי הדין "מוסק פונסקה", במה שהוגדר כהדלפת המידע הגדולה ביותר בהיסטוריה, ולשפוך אור על תעשיית מקלטי המס. "אני לא עובד עבור שום ממשלה או סוכנות מודיעין, ומעולם לא עשיתי זאת", הבהיר המדליף, בריאיון לעיתון הגרמני "סודויטש צייטונג". לדבריו, "אני פועל מטעם עצמי בלבד".

הדלפת המסמכים, לטענתו, עוררה "דיון גלובלי חדש ומעודד", בעקבות פרסומם בחודש שעבר ב"סודויטש צייטונג" ובעשרות כלי תקשורת נוספים שהיו שותפים לחקירת המסמכים בשנה האחרונה. "חברות קש לרוב מקושרות להעלמות מס, אך 'מסמכי פנמה' מבהירים מעבר לכל ספק כי למרות שהחברות האלה חוקיות בהגדרתן, נעשה בהן שימוש לבצע מגוון של פשעים חמורים", הבהיר.

עוד בוואלה! NEWS:
פנמה: המשטרה פשטה על משרדי החברה שממנה דלפו המסמכים
הקשר האמריקני: סוכני מודיעין מה-CIA השתמשו במקלטי המס
מסמכי פנמה ממשיכים להכות גלים בבריטניה: קמרון חשף את החזרי המס

מפגינים נגד השחיתות באיסלנד אחרי חשיפת "מסמכי פנמה", אפריל 2016. AP
"דיון גלובלי חדש ומעודד". הפגנה באיסלנד אחרי חשיפת המסמכים/AP
"החברות האלה חוקיות בהגדרתן, אך נעשה בהן שימוש במגוון של פשעים חמורים"

המקור סיפר כי הוא החליט לפעול לאחר שהבין את "קנה המידה של חוסר הצדק" שעולים מהמסמכים. לדבריו, הוא פנה "לכמה גופי תקשורת גדולים", אולם העורכים בכלי התקשורת האלה, ששמם לא צוין, "בחרו שלא לכסות את הסיפור". לדבריו, "אפילו 'ויקיליקס' לא ענו לפנייה שלי. כלי התקשורת נכשלו".

לבסוף, יצר המקור קשר עם העיתונאי הגרמני בסטיאן אוברמאייר. בפנייה תחת השם הבדוי "ג'ון דו", כתב לו: "מעוניין במידע סודי?". המסמכים, הכוללים מידע רב על פעילות החברה שבסיסה בפנמה, הועברו לבסוף ל"סודויטש צייטונג", ונחקרו בשיתוף פעולה עם "הקונצרטיום הבינלאומי על עיתונאים חוקרים" (ICIJ). מאז הפרסום, "מוסק פונסקה" הכחישה כל קשר לפעילות בניגוד לחוק.

ממשלות רבות, כמו גם סוכנויות אכיפה, ביקשו להשיג גישה למסמכים המקוריים. המקור הבהיר כי סירובו של ICIJ להסכים לכך "מוצדק", אולם הוסיף: "אני אהיה מוכן לשתף פעולה עם רשויות אכיפת החוק, עד כמה שאוכל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
לוגו חברת "מוסק פונסקה", פנמה. רויטרס
"לא פעלה בריק". חברת "מוסק פונסקה"/רויטרס

לדבריו של המקור, "הסיפור התקשורתי שהוביל את השיח התמקד בסקנדל של מה מותר ומה חוקי במסגרת המערכת. זה חייב להשתנות. אי שיוויון הוא אחד הסוגיות שמשפיעות על חיינו כיום יותר מכול". הוא הבהיר כי "'מוסק פונסקה' לא פעלה בריק. למרות קנסות שהוטלו עליה והפרות מוכרות, החברה מצאה לה בעלות ברית ולקוחות בקרב משרדי עריכת הדין המובילים ממש בכל מדינה".

המדליף התייחס בדבריו גם למדליפים מוכרים נוספים, כמו אדוארד סנודן, שהדליף מסמכים מסווגים של סוכנות הביון האמריקנית NSA. לדבריו, "הוא היה צריך להתקבל כגיבור ולזכות בפרס, לא להיות מגורש" מארצות הברית. בסיכום דבריו, טען המקור כי "בעידן של אחסון דיגיטלי זול ובלתי-מוגבל" ושל חיבור זמין לרשת, "המהפכה הבאה תהיה דיגיטלית. או שהיא כבר החלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully