וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרו את דממת המוות: תזמורת רוסית ניגנה בהיכל ההוצאות להורג של דאעש

6.5.2016 / 10:24

תזמורת תיאטרון מרינסקי הוותיקה ניגנה יצירה של באך והפכה את האמפיתיאטרון הרומי בתדמור שבסוריה, ששימש עד לפני כחודש בימה להרג המוני, לקונצרט שניסה להזכיר לעולם את תפקיד הקרמלין במערכה. "ראוי שהיצירה, שמבטאת את גדולת הרוח האנושית, תנוגן כאן"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

לראשונה זה חודשים רבים, הקולות שבקעו מהאמפיתאטרון הרומי בעיר העתיקה תדמור שבסוריה היו צלילי חיים, ולא דממת המוות. שבועות אחדים חלפו מאז שנכבשה העיר מידי ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש), ואתמול (חמישי) קיימה התזמורת הרוסית הוותיקה של תיאטרון מרינסקי, קונצרט מול מאות צופים בהיכל שנותר שלם כמעט לחלוטין. לפי דיווחים שונים, האמפיתאטרון, שנבנה במאה השנייה לספירה, לא נהרס בידי דאעש מאחר שהיה משמש את אנשי הארגון הרצחני להוצאות המוניות להורג בידי בני נוער.

הקונצרט המפתיע סיפק תזכורת נוספת לעולם מהקרמלין, בכל הנוגע לתפקידו בסוריה בכלל ובכיבוש בעיר בפרט – שמוגדרת אתר מורשת עולמי – בפרט. במשך שבועות הפציץ צבא סוריה את האזור מהאוויר ובסיוע צבא אסד שפעל מהקרקע, צרו על העיר עד שאנשי "המדינה האסלאמית" נסוגו. דבר הקונצרט פורסם בציבור רק שעות אחדות לפני תחילתו, ובין מאות היושבים בקהל ניתן לראות גם חיילים רוסים וסורים.

עוד בנושא:
מסמכים סודיים חושפים: דאעש וצבא אסד שיתפו פעולה בשדה הקרב
מתדמור ללונדון: שוחזר שער הניצחון הסורי שהוחרב על ידי דאעש. צפו
"הפסקת האש נגמרה": קרבות קשים בין המורדים לכוחות אסד בסוריה

תזמורת רוסית ניגנה יצירה של באך באמפיתיאטרון בתדמור, מאי 2016. רויטרס
"התקווה היא הפצה של ציוויליזציה מודרנית במקום שבו דבק הטרור". מאות בקונצרט המפתיע/רויטרס

"התקווה היא לא רק לשיקום תדמור כאתר מורשת עבור כל בני האדם, אלא גם להפצתה של ציוויליזציה מודרנית במקום שבו דבק הטרור הבינלאומי", אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בנאום מיוחד שהוקרן על בימת האמפיתיאטרון. "כדי לעשות את זה, יש להתייחס לכל ניצחון כאל ניצחון קולקטיבי, ולכל אבדה כאל אבדה אישית. רק גישה כזו לסייע לנו לנצח את הרוע המוחלט הזה".

בין היתר, הופיעו על בימת ההיכל המנצח ולרי גרגייב, תומך ותיק של פוטין. "חברים יקרים, תזמורת מרינסקי תבצע בפניכם כעת קאנון של יוהאן סבסטיאן באך שינוגן בידי פאבל מיליוקוב, הזוכה בתחרות הבינלאומית של צ'ייקובסקי", אמר גרגייב. "היצירה מבטאת את גדולתה של הרוח האנושית, ואני חושב שראוי שהיא תנוגן כאן היום".

עוד באותו נושא

חורבות של תקווה: מסע השיקום של עיר הרפאים הסורית שנשלטה בידי דאעש

לכתבה המלאה
תזמורת רוסית ניגנה יצירה של באך באמפיתיאטרון בתדמור, מאי 2016. רויטרס
פאבל מיליוקוב מנגן את יצירתו של באך בקונצרט/רויטרס

במקום הופיע גם נגן הצ'לו סרגיי רולדוגין, חבר ותיק של הנשיא הרוסי. שמו של רולדוגין עלה לכותרות לאחרונה בהקשר להדלפת מסמכי פנמה, ולפיהן פוטין הוא העביר כספים דרך חברות ששתיים מהן נמצאות בבעלותו של רולדוגין. השניים מכירים זה את זה מאז שהיו נערים, והצ'לן אף שימש סנדק לבתו של הנשיא, מריה. לפי BBC, שמו של רולדוגין הופיע במסמכים כמי שהרוויח מיליוני דולרים בעסקאות מפוקפקות. אך מסמכים מהחברות שבבעלותו העלו כי הן תאגידי קש שהוקמו "כדי להגן על חשאיות הזהות של בעל החברות האמיתי".

אף שהאמפיתיאטרון נשמר בנסיבות מצערות, רבים מהשרידים הארכיאולוגיים נמחקו או צומצמו: שער הניצחון בתדמור, שנבנה לפני כ-2,000 שנה, הפך לתל אבנים קטן. מקדש בעל שמין וחלקים ממקדש בל, שהוקמו ב-17 וב-32 לספירה, הפכו גם הם לחורבות. בשבועות האחרונים מאז החזרת השליטה בעיר, עמלו אנשי צבא אסד וצבא רוסיה על נטרול מבוקר של אלפי המוקשים שהטמינו אנשי דאעש בעיר העתיקה. עם כיבוש העיר, הרס הארגון הסוני הקיצוני מקדשים בני 2,000 שנה, מגדלים ואתרים טרום-אסלאמיים בטענה שמדובר בסממנים פגניים שיש לעקור מן השורש.

תזמורת רוסית ניגנה יצירה של באך באמפיתיאטרון בתדמור, מאי 2016. רויטרס
חיילים רוסים וסורים בקהל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully