וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדלפת ענק חושפת: 72 ראשי מדינות ומקורביהם הלבינו כספים במקלטי מס

תחקיר המתבסס על 11 מיליון מסמכים סודיים מחברה בפנמה חושף כיצד הסתירו עשרות בעלי שררה וידוענים את עושרם באמצעות מקלטי מס. בין היתר התגלתה רשת הלבנת כספים שבה מעורבים מקורבי פוטין. גם שמותיהם של אסד, מובארק והכדורגלן מסי עלו בתחקיר

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בכיר במשרד האוצר האמריקני: "פוטין מושחת", לפני חודשיים)

הדלפה של מסמכים סודיים שהתפרסמה אתמול (ראשון) בעשרות כלי תקשורת ברחבי העולם חושפת כיצד 72 אישי ציבור עשירים ובעלי שררה השתמשו במקלטי מס כדי להסתיר את עושרם. 11 מיליון המסמכים, שהודלפו מחברת עורכי דין מפנמה, "מוסק פונסקה", חשפו בין היתר רשת של הלבנת כספים בהיקף של מיליארד דולרים שנוהלה על ידי בנק רוסי ובו היה מעורבים שותפיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

המסמכים מראים כיצד החברה, הנחשבת לאחת החברות החשאיות ביותר בעולם, סייעה ללקוחותיה להלבין כספים, להתחמק מסנקציות ולהעלים מסים. החברה מסרה כי היא פעלה במשך 40 שנה ומעולם לא הואשמה בפלילים. ממשלת פנמה, מצדה, הודיעה הלילה כי תשתף פעולה עם כל פעולת חקירה שתתבצע בנוגע לפרשה. ממשרד "מוסק פונסקה" נמסר על הפרשה כי "מדובר בפשע".

המסמכים חושפים קשרים בין 72 ראשי מדינות בעבר ובהווה, בהם דיקטטורים שהואשמו בביזת האוצר של מדינותיהם. אלה הושגו על ידי העיתון הגרמני Suddeutsche Zeitung ושותפו עם ארגון עיתונאים חוקרים בינלאומי (ICIJ).

עוד בוואלה! NEWS:
ההנהגה העלאווית בצעד פומבי חריג: "לא קשורים לפשעי אסד"
המועמד לנציב הכבאות חנה בחניית נכים: "זה היה רק לשלוש דקות"
המשטרה עימתה בין השחקן משה איבגי לאחת המתלוננות נגדו

סרגיי רולדוגין נגן צ'לו מפורסם לצד נשיא רוסיה ולדימיר. AP
כספים הועברו לחברות קש בבעלות צ'לן, חברו של פוטין. נשיא רוסיה, ראש הממשלה הרוסי והצ'לן, מימין/AP

המידע מהמסמכים הסודיים מוביל לבני משפחותיהם ולשותפיהם של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק, שליט לוב לשעבר מועמר קדאפי ונשיא סוריה בשאר אסד, כמו גם הנשיא הרוסי. בהקשר של פוטין נכתב ב-BBC כי המבצע להלבנת הכספים נוהל על ידי בנק "רוסייה", שנתון לסנקציות מצד האיחוד האירופי וארצות הברית בעקבות הסיפוח הרוסי של חצי האי הקרים.

הכסף הועבר דרך חברות, ששתיים מהן נמצאות בבעלות של אחד מחבריו הקרובים ביותר של הנשיא, הצ'לן סרגיי רולדוגין. רולדוגין ופוטין מכירים זה את זה מאז שהיו נערים, והצ'לן אף שימש סנדק לבתו של הנשיא, מריה. לפי BBC, שמו של רולדוגין הופיע במסמכים כמי שהרוויח מיליוני דולרים בעסקאות מפוקפקות. אך מסמכים מהחברות שבבעלותו העלו כי הן תאגידי קש שהוקמו "כדי להגן על חשאיות הזהות של בעל החברות האמיתי".

שמו של פוטין לא מופיע במסמכים, אך המידע מהם מצביע על דפוס שחוזר על עצמו ומוביל לכאורה אליו. לפי הדפוס, חבריו הרוויחו מיליונים בעסקאות שנראה כי לא היו יכולות להיחתם ללא חסותו. המסמכים מעלים אפשרות כי משפחתו של פוטין נהנתה מהכספים הללו, שהיו למעשה רשומים תחילה על שמות חבריו. נתיב הכסף החל בפנמה, עבר דרך רוסיה, שווייץ וקפריסין וכלל גם אתר נופש סקי שבו התחתנה בתו הצעירה של פוטין, קטרינה, ב-2013.

העיר רייקג'אוויק, איסלנד. ShutterStock
ראש הממשלה השקיע מיליוני דולרים בחברה זרה ולא דיווח. שחיתות ענק באיסלנד/ShutterStock

המידע מ"מסמכי פנמה", שמה של הפרשה שעם פרסומה נחשבת להדלפת המסמכים הגדולה ביותר בהיסטוריה, מצביע גם על קשרים לא כשרים בין בנקים שהוצלו מקריסה באיסלנד לבין ראש הממשלה האיסלנדי סיגמונדור גונלאוגסון.

לאחרונה נחשף כי גונלאוגסון הסתיר מיליוני דולרים של השקעות בבנקים איסלנדיים באמצעות חברה סודית שבסיסה אינו באיסלנד. לפי המסמכים, גונלאוגסון ואשתו רכשו ב-2007 חברה זרה בשם Wintris. כשנכנס לפרלמנט, שנתיים לאחר מכן, הוא לא הצהיר עליה. אחרי שמונה חודשים הוא מכר מחצית מהחברה לאשתו בעבור דולר אחד.

כעת, באיסלנד, גונלאוגסון עומד בפני קריאות להתפטרותו, אף שהוא טוען כי לא הפר את החוקים ושאשתו לא קיבלה כספים בעקבות החלטותיו הפיננסיות. ב-2015 נחשף כי בחברה הסודית נעשה שימוש להשקעת מיליוני דולרים של כספי ירושה.

ראש ממשלת איסלנד סיגמונדור גונלאוגסון. AP
מכר מחצית מהחברה לאשתו בעבור דולר אחד. גונלאוגסון/AP

חברת מוסק פונסקה היא אחת מארבע הספקיות הגדולות ביותר בעולם לשירותים שנעשים מחוץ לגבולות המדינות. היא פעלה בשיתוף עם 300 אלף חברות ויש לה קשר הדוק עם בריטניה. חשוב לציין כי שימוש בחברות זרות לחסכונות ולהשקעות הוא חוקי. אנשי עסקים רבים במדינות כמו רוסיה ואוקראינה שומרים על נכסיהם בחברות אלו כדי להגן עליהם מפני "פשיטות" של גורמים עברייניים וכדי להימנע ממגבלות המטבע המקומי.

החברה מפנמה מסרה בקשר לתחקיר כי היא לא דנה במקרים ספציפיים החשודים כלא חוקיים בשל חיסיון המוטל על קשריה עם לקוחותיה. עם זאת, החברה מגנה על פועלה. לדבריה, היא מצייתת אחר חוקי הלבנות כספים ונוהגת ביתר ערנות עם לקוחותיה. עוד נמסר כי היא מתנצלת על כל שימוש לרעה בשירותיה ומנסה בפועל למנוע אותו. החברה אינה יכולה להיות זו שתואשם בשל עבירות של שותפיה העסקיים, בהם בנקים, חברות עורכי דין ורואי חשבון.

הקשר הישראלי: 600 חברות ישראליות מופיעות במסמכים שהודלפו

התחקיר, שלו היו שותפים כמאה כלי תקשורת, בהם "הארץ", העלה כי 600 חברות ישראליות מופיעות במסמכים. חלק מהשמות המפורסמים מבעלי המניות בחברות הללו הם הפרקליטים יעקב וינרוט ודב ויסגלס ואנשי העסקים עידן עופר וטדי שגיא. כאמור, הופעת שמותיהם של אישים כאלה ואחרים אינה מעידה על חשדות לפלילים, שכן אם הכספים דווחו לרשויות במדינת המקור, הרי שאין בכך עבירה.

ליאונל מסי שחקן ברצלונה מציג את כדור הזהב. AP
שמו מופיע במסמכים, אך לא עולה מהם חשד לפלילים. הכדורגלן מסי/AP

ישות בינלאומית נוספת ששמה עולה מהמסמכים היא פיפ"א, הפדרציה הבינלאומית לכדורגל, ששמה נקשר לא פעם בשחיתות. "מסמכי פנמה" חושפים לכאורה ניגוד אינטרסים בלב ועדת האתיקה של הארגון. המסמכים מראים כי הקשרים בין חואן פדרו דמיאני, עורך דין מפרגוואי החבר בוועדה, לבין יוג'יניו פיגרדו, סדן נשיא פיפ"א לשעבר שהואשם בשחיתות, עמוקים יותר משנחשפו.

הפרשה החדשה עלולה לחתור תחת אמינות הוועדה, שמנסה להראות כי פיפ"א מוכנה ליישם רפורמות לאחר עשורים של פרשות שחיתות. דמיאני היה זה שטיפל בהשעייתו של נשיא פיפ"א לשעבר ספ בלאטר. מיד פניית "גרדיאן" לפיפ"א, היא פתחה בחקירה ולצד זאת, טענה כי לא ידעה על קשריו העסקיים של דמייני לפיגרדו.

שם נוסף העולה מהמסמכים המודלפים הוא הכדורגלן המצליח ליאו מסי. הרישומים הראו כי הוא ואביו, חורחה הורסיו, היו למעשה הבעלים של חברה בשם "מגה סטאר אנטרפרייזס", שנרשמה על ידי החברה הפנמית "מוסק פונסקה" בפברואר 2012. ב"גרדיאן" צוין כי אין ברישום זה דבר שאינו חוקי.
אולם, מול האב והבן מתנהל כעת משפט בגין העלמות מס בספרד. השניים כופרים בהאשמות והטילו את האשמה על יועץ פיננסי לשעבר. חברת "מגה סטאר אנטרפרייזס", לא מופיעה בכתבי האישום במשפט זה. מסי ואביו לא השיבו לטענות שהשמיעו בפניהם עיתונאי "גרדיאן".

(עדכון ראשון: 21:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully