וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פצצות המרגמה הפכו את שעון החול: החלה הספירה לאחור למבצע הבא

5.5.2016 / 7:44

שנתיים חלפו מ"צוק איתן", אך חמאס התאמן כל העת לשעה שבה יחדש הלחימה. ישראל חושפת מנהרות, האבטלה ברצועה גואה והסבלנות פוקעת. ההסלמה היא ההתחלה, אך המבחן יגיע עם השמדת המנהרה הבאה

צילום: שי מכלוף עריכה: ניר חן

(ראש המועצה האזורית שער הנגב אלון שוסטר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS: "מקווה שלא נירתע מטיפול השורש שצריך לעשות למנהרות")

ההסלמה בימים האחרונים בגבול הדרום, שבמהלכה ירה ארגון חמאס פצצות מרגמה לעבר ישראל וחיל האוויר תקף יעדים ברצועת עזה, לא מגיעה בעיתוי מקרי. חודש לאחר שצה"ל חשף מנהרה התקפית של הארגון באזור כרם שלום, החליט חמאס להבהיר לישראל כי אף שחלפו שנתיים מאז מבצע "צוק איתן", הזרוע הצבאית מוכנה למערכה. למרות זאת, בכיר חמאס, מוסא אבו מרזוק, טען כי הושגה רגיעה בין הצדדים. ההערכה היא כי ברשות הזרוע הצבאית של חמאס מנהרות התקפיות ופנימיות, רקטות לטווחים שונים, כלי טיס לא מאוישים, יחידות עילית ומנהרות אחדות להברחת אמצעי לחימה מתחת לציר פילדלפי.

עם איתור המנהרה חשפה ישראל כי ברשותה טכנולוגיה חדשנית שתשנה את כללי המשחק בלוחמה התת-קרקעית, והכניסה את הנהגת חמאס ללחץ – הנשק האסטרטגי שלה בסיכון. מעבר לכך, הפעילות של צה"ל סביב הנושא בחודשים האחרונים עמעמה את ההילה שיצר הארגון סביב חופרי המנהרות, ובחמאס הבינו שיש לנקוט צעד כדי להעביר מסר – דווקא בימים שבהם ראש הממשלה בנימין נתניהו שב ומדגים את השקט היחסי ששורר מאז המבצע בגבול.

עוד בנושא:
הסלמה בדרום: חיל האוויר תקף חמישה יעדים ברצועת עזה
תקריות ירי ומסרים עמומים מחמאס: בשמי עזה מיתמר ענן של הסלמה
בפעם השנייה ביממה: חיל האוויר תקף תשתיות טרור ברצועת עזה - דיווחים שוטפים

אנשי חמאס רעולי פנים בטקס בעזה, אוגוסט 2015. AP
ישראל עמעמה את ההילה סביב המנהרות - וחמאס הרגיש צורך לפעול/AP

לטענת הארגון, הסיבה לירי לעבר הכוחות היא חדירתם של כלים הנדסיים שפעלו ממערב לגדר, למרחק של 300-200 מטרים לתוך הרצועה. בצה"ל מכחישים וטוענים כי הפעילות לא זלגה מעבר למאה מטרים לתוך הרצועה, כפי שסוכם עם חמאס אחרי מבצע "צוק איתן" בתיווך מצרים. ואולם, לא חסרות סיבות מהותיות לארגון כדי להגיע להתפרצות ששברה שקט ממושך. יותר מ-80 אלף פלסטינים עקורים מבתיהם, האבטלה הגיעה ל-42.7%, מעבר רפיח סגור, מצרים משמידה מנהרות, יש רק 8-6 שעות ביום שבהן מסופק חשמל, והמים בברזים במליחות גבוהה.

בעוד גורמים קיצוניים בחמאס ומחוצה לו קוראים לראשי הארגון לפעול בצורה מהותית יותר נגד ישראל, המשא ומתן בין ישראל לטורקיה – שעוסק בין היתר גם בהיתרים הנוגעים לרצועה – מדשדש, ולחמאס אין פטרון שידאג למימון משכורות. עקב כך, הוא נאלץ להעלות את רמת המיסוי והליך הפיוס עם הרשות הפלסטינית לא מתקדם. לפיכך, לא מעט גורמים בחמאס מעריכים כי עימות מול ישראל עשוי לשפר את מצבו, אחרי שיצא ממבצע "צוק איתן" בידיים ריקות ועם הרבה הרס.

ירי פצצות המרגמה אינה אלא תחילתה של הספירה לאחור לקראת המבצע הבא, אמנם ההערכות הן כי בימים הקרובים ישרור שקט בשל תקיפות צה"ל. עם זאת, הרגיעה היא זמנית, אלא אם תהיה פריצה מדינית מול טורקיה ויקודמו מהלכים לטובת הציבור הפלסטיני בעזה.

טנקים סמוך לגבול רצועת עזה. מאי 2016. AP
כוחות צה"ל בסמוך לרצועה, אתמול/AP

כעת צפוי צה"ל להקפיד על תנועת הכלים ההנדסיים בגבול, או שחמאס יתקדם צעד נוסף ועלול יהיה לירות טילי נ"ט לעבר הכלים. פיקוד הדרום תרגל בתקופה האחרונה את כלל התרחישים הקיצוניים, ורגע האמת יהיה כשישראל תהיה על סף השמדתן של מנהרות נוספות. אז, תצטרך הנהגת חמאס להחליט אם היא פוקדת על הזרוע הצבאית להפעיל את המנהרות ולצאת להתקפה יזומה ודרמטית על העורף הישראלי, או שהיא בולעת את הרוק ומשלימה עם אובדן הנשק האסטרטגי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully