וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: המתונים זכו בסיבוב השני בבחירות - אך לא יחזיקו ברוב

1.5.2016 / 15:00

בעלי בריתו של רוחאני רשמו הישגים בסיבוב שבו הוכרעו המושבים הצמודים מהסיבוב הראשון, אך לא גרפו די מושבים כדי להיות הפלג הגדול ביותר. מספר שיא של נשים - 17 - יישב בפרלמנט החדש, יותר ממספר אנשי הדת

צילום: דוד קורן עריכה: ניר חן

בעלי בריתו של נשיא איראן חסן רוחאני רשמו הישגים ניכרים בסיבוב השני בבחירות לפרלמנט - כך עולה מתוצאות ראשונות שפורסמו אמש (שבת). ואולם, סיעת המתונים שבה חבר רוחאני לא צפויה להחזיק ברוב במג'לס בן 290 המושבים. בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית, יהיו יותר נשים - 17 - מאשר אנשי דת - 16.

בסיבוב השני, שהתקיים ביום שישי, בחרו האזרחים במועמדים ל-68 המושבים שבהם לא הושגה הכרעה בסיבוב הראשון בפברואר. לפי סוכנות הידיעות האיראנית ISNA הרפורמיסטים זכו ב-34 מושבים, מועמדים עצמאיים ב-22 מושבים ואילו השמרנים קיבלו רק שבעה. ספירה של חמישה מושבים נוספים נמשכת. כל התוצאות צריכות להיות מואשרות על ידי מועצת שומרי החוקה.

לפי ספירה לא רשמית, למתונים יש 90 מושבים, לשמרנים 112 ולעצמאיים 29. הנתונים הם לא רשמיים מאחר שבאיראן אין שיוך מפלגתי רשמי וחלק מהמועמדים זוכים לגיבוי של שני המחנות היריבים. לכן, אם אלו יהיו התוצאות הרשמיות, לאף פלג לא יהיה רוב בפרלמנט, שיתכנס ב-27 במאי. לעצמאיים יהיה משקל רב יותר, אולם לממשלתו של רוחאני, שהתמיכה בה גברה לאחר החתימה על הסכם הגרעין, עדיין לא תהיה יד חופשית.

עוד על הבחירות באיראן
רוחאני: "העם הפגין את כוחו, התוצאות חיזקו את הממשלה"
הבחירות לפרלמנט באיראן: מיליונים נעו בכמויות אדירות לקלפיות

נשיא איראן חסן רוחאני אפריל 2016. רויטרס
יכול לחייך. נשיא איראן רוחאני/רויטרס

פרט לשינוי הפוליטי, התוצאות מצביעות גם על שינוי חברתי שעוברת איראן, עם מספר השיא של הנשים שיהיו חברות בפרלמנט, בהשוואה למספר אנשי הדת. בפרלמנט הראשון לאחר המהפכה האסלאמית ב-1979, היו חברים 164 אנשי דת.

חלק מהפוליטיקאים הבכירים ביותר במדינה הם אנשי דת, בהם רוחאני, שהיה חבר פרלמנט מ-1980 ועד 2000. גם שני נשיאים קודמים – אכבר האשמי רפסנג'אני ומוחמד חתמי – היו חברי פרלמנט. עם זאת, מספר אנשי הדת במג'לס ירד בהדרגה עם השנים – בפרלמנט השני היו 153, בשלישי 85, ברביעי 67 ובחמישי 52. בזה היוצא היו 27 מחוקקים בעלי הכשרה דתית.

(עדכון ראשון: 8:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully