וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעילים מזרחים נגד שימוש פוליטי במימונה: "מחוץ לרדאר של גלאון"

28.4.2016 / 21:34

פעילי התנועה החברתית "תור הזהב" מחו נגד פוליטיקאים המנצלים לטענתם את החגיגות, אך שוכחים את הפריפריה. מנגד, תקפו גם את אלה שלא מגיעים אליהן ומתוארים כ"מנותקים מהאלקטורט המזרחי"

כתב: עמרי נחמיאס; עריכה: אביב אברמוביץ'; עריכת וידאו: שניר דבוש; צילום: יותם רונן, עמוד הפייסבוק "לא נחמדים ולא נחמדות", עמוד הפייסבוק "גבעת עמל - נלחמים על הבית"

(מייסדי תנועת "תור הזהב" בריאיון לוואלה! NEWS, פברואר 2016)

רגע לפני המימונה שצפויה להתקיים במוצאי השבת הקרובה, יצאה תנועת "תור הזהב" בקמפיין פייסבוק שתוקף פוליטיקאים מהימין ומהשמאל המבקרים בחגיגות. כותרת הקמפיין "תרבחו ותתחפפו" היא משחק מילים על ברכת החג המסורתית "תרבחו ותסעדו" - תצליחו ושיתמזל מזלכם. חברי התנועה, פעילים חברתיים ממוצא מזרחי מתחומי התרבות, המוזיקה והמחאה החברתית, מוחים על כך שפוליטיקאים משתמשים לדבריהם במימונה בציניות, ככלי פוליטי להתחנף באמצעותו לאלקטורט המזרחי בפריפריה, אך ביום שאחרי נמנעים מעשייה אמיתית. בשבת הקרובה תקיים התנועה בתל אביב אירוע מימונה לתומכיה מכל הארץ.

בקמפיין של "תור הזהב" הופיעו כמה פוליטיקאים בכירים, בהם בני הזוג נתניהו, לצד ציטוט המיוחס לרעיית ראש הממשלה לפיו "אנחנו האירופאים עדינים, לא אוכלים כל כך הרבה כמוכם המרוקאים". גם ראש האופוזיציה יצחק הרצוג זכה לככב בקמפיין עם הציטוט: "טוב שיש לנו רשימה מצוינת שכוללת חברים אשכנזים כדי לאזן את הרקע המרוקאי של פרץ".

עוד בוואלה! NEWS:
ישראל דחתה את היוזמה הצרפתית: "מרחיקה את הפלסטינים ממו"מ ישיר"
שני בני אדם טבעו בחיפה ובנתניה; בן 16 במצב קריטי
הושעה חבר פרלמנט בריטי שאמר כי "היטלר תמך בציונות"

אופיר טובול וכרמן אלמקייס  פותחים תנועה פוליטית חדשה. ראובן קסטרו
אופיר טובול וכרמן אלמקייס, ממייסדי "תור הזהב"/ראובן קסטרו

בפוסט האחרון שעלה בעמוד הפייסבוק של תור הזהב תקפו חברי התנועה את זהבה גלאון, ראשת מפלגת מרצ. לדברי אופיר טובול, ממייסדי התנועה, מרצ אמנם מגדירה את עצמה כמפלגה חברתית אך בפועל משדרת ניתוק מוחלט מהפריפריה ובכלל מהאלקטורט המזרחי. "האמת שבמקרה הזה המצב כל כך עגום, שאפילו לא הצלחנו למצוא תמונה אחת שלך במימונה. מצד אחד פוליטיקאית שלא משתמשת במימונה ככלי ציני כמו כל השאר אבל בעיקר עצוב כי אנחנו כל כך מחוץ לרדאר שלך, עד שלא ראית שום תועלת בהגעה לחגיגות המימונה", נכתב בין היתר בפוסט.

"מצד אחד אתה אומר: סחטיין היא לא מתיימרת להיות מה שהיא לא. מצד שני אני לא תמים לחשוב שהיא עושה את זה בגלל שהיא לא רוצה את המימונה, הציבור המזרחי פשוט מחוץ לרדאר שלה בכל צורה", אמר טובול על גלאון.

הפוסט של "תור הזהב" נגד ראשת מרצ, ח"כ זהבה גלאון

"עצם העובדה שהקמפיין הזה עורר שיח, זה היה המדד להצלחה שלו"

"האמירה שלנו היא נגד הצביעות, נגד הניצול הציני של אנשים שמגיעים ומצטלמים עם מופלטות, רואים את ביבי ושרה מצטלמים עם מופלטה ואז שומעים מה הם חושבים על האוכל. אנחנו מדברים על עשייה למען הפריפריה, מה אתם עושים למען הפריפריה?" הסביר טובול. "בכל הכרזות שהעלינו, תקפנו את בנט, את ביבי - דמויות שכל יועץ תקשורת יגיד לך לא לגעת בהם, ודווקא בפוסט על זהבה גלאון הייתה תחושה שכאילו נגענו בפרה קדושה. תקפו אותנו מכל עבר, אבל עצם העובדה שהקמפיין הזה עורר שיח והוליד הרבה דיונים, זה היה המדד להצלחה שלו".

לדברי טובול, חברי התנועה מקווים לעורר שינוי, כך ש"פוליטיקאי שיגיע למימונה יחשוב פעמיים לפני שהוא יוצא מהבית לאכול מופלטה לגבי מה הוא יעשה ביום שאחרי למען הפריפריה".

המימונה - יותר מחג של "מתוקים והעלאת קילוגרמים"

חגי אוזן, מייסד נוסף של תנועת תור הזהב, מספר כי שמע בתכנית רדיו את חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אומרת כי עבורה המימונה היא "מתוקים והעלאה של כמה קילוגרמים". "מימונה היא הרבה יותר ממופלטה, יש מאחוריה אג'נדה שלמה, מהלך אינטלקטואלי, רעיון עם אמירה, קבלת האחר, קבלת השונה, למידת התרבות האחרת, תהייה על קנקנו של המארח ומה כואב לו", אומר אוזן.

הוא מסביר כי מקורו של החג ברעיון שהגו רבנים במרוקו במטרה לקרב בין היהודים לבין שכניהם המוסלמים, לאחר ש"נעלמו" במהלך חג הפסח - ולא ביקרו אצלם מטעמי כשרות. "כאשר הפסח עמד להיגמר, היהודים רצו לאכול חמץ. הרבנים חששו מאכילת חמץ שעבר עליו הפסח ולכן החליטו לאפות מאכל שאפשר לעשות אותו בזמן קצר, תוך שהם מארחים את חבריהם המוסלמים - את הסוחרים ואת האנשים שהם חיים עמם כל השנה - כדי שלא יחששו שהם מחרימים אותם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במימונה באור עקיבא  11 באפריל 2015. ראובן קסטרו
"שלא יעבדו עלינו בעיניים". בני הזוג נתניהו בחגיגות המימונה בשנה שעברה/ראובן קסטרו

לדברי אוזן, הרעיון מאחורי חגיגות המימונה בארץ דומה. "אם תבוא למימונה בפריפריה, אני אארח אותך כיד המלך ובאותה הזדמנות אתה תכיר אותי, תסתכל לי בעיניים". בפועל, הוא מסביר, הפוליטיקאים מגיעים כדי לגזור קופון פוליטי ונעלמים - "מה שנקרא 'תרבחו ותברחו'", אמר. "אנחנו אומרים לפוליטיקאים שלא יעבדו עלינו בעיניים שהם אוהבים אותנו. כי הם לא. הגיע הזמן להסתכל על הפריפריה במשך כל השנה ולא רק לנסוע לשדרות למימונה התורנית".

נפתלי בנט בקמפיין של "תור הזהב" נגד ניצול פוליטי של המימונה. פייסבוק, צילום מסך
בנט בקמפיין של "תור הזהב"/צילום מסך, פייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully