וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תגלית חשובה": חותם חרפושית מהמאה ה-18 לפנה"ס נמצאה בתל דור

24.4.2016 / 22:30

צפר חובב גילה את החרפושית, חותם עשוי אבן שבו מגולפת חיפושית זבל, ומסר אותה לארכיאולוגים. היא ככל הנראה השתייכה למשנה לפרעה מלך מצרים וגודלה יוצא דופן. "כנראה שלעולם לא נדע באמת כיצד היא הגיעה לכאן"

חותם חרפושית נמצא בתל דור. אפריל 2016. אוניברסיטת חיפה,
שובצה בטבעת זהב. החרפושית/אוניברסיטת חיפה

חותם חרפושית נדיר עשוי אבן, השייך לפקיד בכיר בממלכת מצרים בשושלת הפרעונים ה-13, שמלכה במצרים במאות ה-18 עד ה-17 לפני הספירה, נמצא בתל דור. חרפושית היא דמות של חיפושית זבל המגולפת באבן, בחמר או בחומרים אחרים. החותם נתגלה על ידי צפר חובב בשם אלכסנדר טרנופולסקי, אשר מסר אותה לצוות הארכיאולוגים החופרים באתר.

"החרפושית הייתה שייכת לאישיות מאוד בכירה בממלכה, אולי אפילו למשנה למלך, שהיה אחראי על האוצר המלכותי. בעל החרפושית נשא תפקיד שהיה דומה לזה של יוסף בממלכתו של פרעה, לאחר שפירש את חלומותיו", אמרה פרופ' איילת גלבוע מהחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, אשר יחד עם פרופ' אילן שרון מהאוניברסיטה העברית עומדת בראש החפירות בדור משנת 2002.

העיר דור, ששכנה על רצועת החוף למרגלות הר הכרמל, הייתה במשך אלפי שנים עיר נמל מרכזית. למעשה, עד לבנייתה של קיסריה בידי הרומאים, העיר הייתה למרכז הסחר החשוב ביותר באזור ועברו דרכה סחורות רבות ואלפי אנשים לאורך תקופות רבות בהיסטוריה. העיר מוזכרת בכתבים מצריים מלפני כ-3,000 שנה, ואף בספרי יהושע, שופטים ומלכים א' בתנ"ך.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
לפני שישוב לכלא, קצב חגג פסח עם משפחתו: "ראו אכזבה על פניו"
חיזק את ידיו? מזוז כלל לא פגש את בוכריס: "לא אמרתי שדיברנו"
סודות 11 בספטמבר: הדוח החשאי שעלול לטלטל את יחסי ארה"ב וסעודיה

חותם חרפושית נמצא בתל דור. אפריל 2016. אוניברסיטת חיפה,
"חרפושיות היו חפצים מאוד נפוצים במצרים העתיקה"/אוניברסיטת חיפה

באתר הארכיאולוגי תל דור, שבו החלו לחפור עוד באמצע המאה הקודמת, נחשפו בין היתר יישובים מתקופת הברונזה המאוחרת, שנקראת גם התקופה הכנענית, והייתה באלף השני לפני הספירה; יישוב פניקי ושני מרכזי שלטון - ישראלי ואשורי, מתקופת הברזל שהייתה בתחילת האלף הראשון לפני הספירה; עיר וארמון עם פסיפס מפואר מן התקופה ההלניסטית שהחלה בשנת 323 לפני הספירה; ושרידים מונומנטאליים מן התקופה הרומית, שהחלה בשנת 63 לפני הספירה, בכלל זה צמד מקדשים שאולי הוקדשו לאל הים פוסידון, ועוד.

"בחפירות עדיין לא הגענו לשכבת היישוב של המאה ה-17 לפני ספירת הנוצרים, ולכן התגלית הזאת מאוד חשובה. הגשמים בחורף האחרון ככל הנראה גרמו לסחף של האדמה במדרון הדרומי של התל, והודות לחדות העין של מר טרנופולסקי – החרפושית נתגלתה והועברה לטיפולנו", הסבירה פרופ' גלבוע.

התבוננות ראשונית גילתה כי על החרפושית מאבן חרוטים שמו של בעל החותם, תפקידו, סימני אנח - צלבים עם לולאה בראשם - המסמלים חיי נצח, וסימני ג'ד - הדומים לעמודים - המסמלים תחייה מחדש ויציבות. תפקידו של בעל החרפושית מתואר במילים כמו "אשר על האוצר", "נושא החותם", ועוד. עם זאת, שמו של בעל החותם טרם פוענח. "חרפושיות היו חפצים מאוד נפוצים במצרים העתיקה, אולם גודלה יוצא הדופן, איכותה, רום המעלה של בעל החותם, וטבעת הזהב שבה היא משובצת הופכים את החרפושית הספציפית הזו לממצא נדיר באזורנו", הוסיפה פרופ' גלבוע.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

הגעת החרפושית לדור - תעלומה

החוקרים סבורים שישנן שתי תשובות אפשריות לשאלה כיצד הגיעה החרפושית לדור. האחת היא שנציג של אותו משנה למלך הגיע לעיר הסחר המרכזית, שדרכה עברה אספקה של תבלינים, שרף ועוד מצרכים שנחשבו מאוד בעיני המצרים, על מנת לבצע עסקה בשמו, ולכן הגיע עם חותמו. אולי אף היה זה המשנה למלך עצמו.

האפשרות השנייה היא שהחרפושית הגיעה לדור בתקופה מאוחרת הרבה יותר, אולי אפילו בתקופה הרומאית, כשבאזור היה ביקוש ל"עתיקות" מן הסוג הזה. "מכיוון שהחרפושית התגלגלה מהתל ולא נמצאה בתוך ההקשר הארכיאולוגי שלה, כנראה שלעולם לא נדע באמת כיצד היא הגיעה לכאן ואיזו דרך עשתה", אמרה פרופ' גלבוע.

החפירות בדור יתחדשו בחודש יולי הקרוב, והמעוניינים מוזמנים להצטרף. בינתיים ניתן לראות את החרפושית הנדירה במוזיאון המזגגה בקיבוץ נחשולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully