וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם אחרי 101 שנים לרצח העם הארמני, הפצעים הפתוחים מסרבים להגליד

בצל העימותים המחודשים בנגורנו-קרבאך, בעצרת הזיכרון בבירת ארמניה הוצתו דגלי טורקיה ואזרבייג'ן. הארמנים בטורקיה חוששים למעמדם, אולם מומחה מבהיר: "במוקדם או במאוחר, טורקיה תרצה לנרמל את היחסים"

צילום: רויטרס

101 שנים לאחר רצח העם הארמני בידי טורקיה העותמאנית, הפצעים עוד רחוקים מלהגליד. בצעדת זיכרון שנערכה אמש (שבת) בבירת ארמניה ירבאן, חלק מהצועדים הציתו את דגלי טורקיה ואזרבייג'ן. הם שבו על הקריאה להכיר בטבח בכמיליון וחצי ארמנים כרצח עם, ויצאו נגד מה שהגדירו כתוקפנות האזרית-טורקית באזור נגורנו-קרבאך, שם התחדשו לאחרונה העימותים באופן החריף ביותר מאז שנת 1994.

24 באפריל מצוין כיום שבו החל רצח העם, עם הריגתם של יותר מ-200 אנשי רוח ארמנים בשנת 1915. בטקס הרשמי היום בירבאן נכח השחקן האמריקני ג'ורג' קלוני, שנחשב לאחד מהקולות החשובים הקוראים להכרה ברצח העם. עם זאת, חרף הבטחותיו, נשיא ארצות הברית ברק אובמה התייחס בסוף השבוע לאירועי 1915 כ"טבח" בלבד, ולא כרצח עם.

עוד בוואלה! NEWS:
הרדיפה נמשכת: טורקיה עצרה עיתונאית הולנדית שביקרה את ארדואן
מרקל ביקרה במחנה פליטים בטורקיה: "להקים אזורי חיץ בסוריה"
מהמזרח התיכון לקווקז: זירת היריבות החדשה בין פוטין לארדואן

טקס זיכרון לרצח העם הארמני, ירבאן, ארמניה, 24 באפריל 2016. AP
"מנסים לעשות פוליטיזציה של ההיסטוריה". נשיא ארמניה סרז' סרגסיאן, קלוני ובכירי הכנסייה הארמנית בטקס בירבאן, היום/AP

בהצהרה מטעמו שהוקראה בכנסייה הארמנית באיסטנבול, נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הביע "שותפות באבלם של העותמאנים הארמנים", אולם יצא בחריפות נגד הקריאה להכיר בטבח הארמנים כרצח עם. "לעולם לא נוותר על הפעילות לקידום הידידות והשלום, מול אלה שמנסים לעשות פוליטיזציה של ההיסטוריה דרך רטוריקה מרירה של שנאה ועוינות, ולפלג את שתי המדינות השכנות", מסר ארדואן, בהתייחסות לארמניה ולטורקיה, שלא מנהלות יחסים דיפלומטיים.

"אנחנו חיים בפחד שיגרשו אותנו אם משהו יקרה", סיפרה אלה, ארמנית בת 54 שמשפחתה נמלטה מטורקיה לפני מאה שנים, והיגרה בעצמה לטורקיה לאחרונה למטרות עבודה. לדבריה, המתיחות בין המדינות ניצתה מחדש עם העימות האלים בנגורנו-קרבאך, אולם היא הבהירה: "השנאה לעולם לא תסתיים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
טקס זיכרון לרצח העם הארמני מול שגרירות טורקיה, לבנון, 23 באפריל 2016. רויטרס
"ארדואן דיקטטור". עצרת זיכרון של הארמנים מול שגרירות טורקיה בלבנון, אמש/רויטרס

בין עשרת אלפים ל-30 אלף מהגרים ארמנים חיים כיום בטורקיה, לצד כ-60 אלף ארמנים שמשפחותיהם נותרו בטורקיה לאחר 1915. גארו פיילאן, שהפך בשנה שעברה לאחר משלושה ארמנים החברים בפרלמנט הטורקי, לראשונה זה 50 שנים, הציג השבוע באנקרה תמונות של בכירים ארמנים שנהרגו ב-1915. הוא דרש לחקור את מותם, וקרא: "הסיבה שאני מתעקש על הסוגיה בת מאה השנים הזאת, היא כי היא ממשיכה לרדוף את טורקיה".

יטבארט דנזיקיאן, עורך העיתון הטורקי-ארמני "אגוס", הסביר כי העוינות המתמשכת בין טורקיה לאזרחיה הארמנים חושפת את הארמנים לפגיעה. קודמו בתפקיד, הראנט דינק, נרצח בשנת 2007 על ידי צעיר חמוש, והשבוע החל בית המשפט לדון בחשדות למעורבותם של גורמי ביטחון טורקים בהתנקשות. "המדינה תמיד משאירה פצעים פתוחים", טען דנזיקיאן.

יום השנה התשיעי לרצח העיתונאי הטורקי-ארמני הראנט דינק, איסטנבול, 19 בינואר 2016. רויטרס
"המדינה תמיד משאירה פצעים פתוחים". עצרת לרגל יום השנה התשיעי לרצח הראנט דינק, איסטנבול, ינואר 2016/רויטרס

היחסים הדיפלומטיים בין טורקיה לארמניה נקטעו בשנת 1993, בשיאה של הלחימה באזור נגורנו-קרבאך. אנקרה הסכימה לחידוש היחסים בשנת 2009, בהסכם בחסות ארצות הברית, רוסיה וצרפת. עם זאת, אזרבייג'ן התנגדה להסכם, והיחסים בין טורקיה לארמניה מעולם לא שוקמו בפועל. עם זאת, אייברס גורגולו ממכון מחקר טורקי למדיניות ציבורית ולימודי דמוקרטיה, הסביר כי "במוקדם או במאוחר, טורקיה תרצה לנרמל את היחסים עם ארמניה".

טקס זיכרון לרצח העם הארמני, דמשק, סוריה, 22 באפריל 2016. רויטרס
צעדת זיכרון בדמשק, סוריה, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully