וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עפולה סוערת גם אחרי פסילת המכרז: "לא בושה לרצות צביון יהודי"

החלטת בית המשפט לפסול את המכרז שבו זכו ערבים בשל תיאום מחירים, עוררה תגובות סוערות בשני המגזרים. אחד מזוכי המכרז: "ניגשנו כדין. זו החלטה גזענית". הח"כים טיבי וסעדי: "ההחלטה לעצור את 'נהירת הערבים' מבישה"

עריכה: אביב אירגז

החלטת בית המשפט המחוזי בנצרת לבטל את מכרז הקרקעות בעפולה עוררה תגובות נסערות בקרב היהודים והערבים באזור. ביטולו אמנם הגיע דווקא בעקבות תיאום מחירים, אך המכרז עמד במרכז של סערה נרחבת, כשתושבי העיר התרעמו על כך שמרבית הזוכים בדירות הם ערבים. "זו לא בושה לרצות לשמור על צביונה היהודי של העיר", טען עו"ד אילן וקנין, שייצג את המשפחות היהודיות שעתרו נגד המכרז, באולפן וואלה! NEWS.

עוד הוא טען כי החלטת בית המשפט לא נגעה לשיח הציבורי בנושא. "העתירה הוגשה בשל תיאום מחירים, ולא מעבר לזה. הצלחנו להוכיח שבכל המגרשים הדו-משפחתיים, הוגשו הצעות זהות במחירן עבור רוב הקרקעות. כך, היה להם יתרון על פני מגישים אחרים", אמר. "בית המשפט לא עשה סדר ביחסים של יהודים ערבים - עפולה חיה בדו קיום מעורר כבוד. אני מייצג את העותרים, אבל כמובן שציבור התושבים בעפולה מגוון ושייך לכל קצוות הקשת הפוליטית. תושבי היישובים הערבים מבקשים שיהיה להם יתרון במכרז בעפולה, אבל אין יתרון לתושב העיר שרוצה להתמודד במכרז בישוב ערבי. זה מצב בעייתי".

עוד בנושא:
בשל תיאום מחירים: בוטל מכרז הקרקעות בעפולה שבו זכו ערבים
מאות מתושבי עפולה הפגינו נגד מגורי ערבים: "העיר לא למכירה"

הפגנה בעפולה הערב נגד רכישת נדל:ן על ידי ערבים. יותם רונן, מערכת וואלה! NEWS
תושבי עפולה מפגינים נגד זכיית הערבים במכרז. דצמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, יותם רונן

עו"ד סעיד עבאסי, תושב אום אל-פחם שזכה במכרז והתארח יחד עם עו"ד וקנין באולפן וואלה! NEWS, אמר ש"מדובר בהחלטה גזענית בית המשפט". "אני, אבא שלי ואחיותיי ניגשנו למכרז כדין. פתאום מעלים טענות גזעניות נגדנו. הרי אבא שלי לא זכה במכרז, אז איך מדברים על תיאום מחירים? אני לא מכיר אחרים שזכו חוץ מהמשפחה שלי", אמר. "באום אל-פחם לא נעים לנו לגור יותר וזכותנו לגור בכל מקום שנרצה". הוא הוסיף כי בכוונתו לעתור לבית המשפט העליון. "הם טוענים שיש במכרז נוסח בעייתי. אבקש שאם המכרז בעפולה דומה למכרזים אחרים, שיבטלו גם אותם".

עו"ד וקנין השיב לעו"ד עבאסי על טענותיו לגזענות מצד בית המשפט, ואמר ש"השופטים ואני לא התייחסנו כלל לטענות על יחסים בין יהודים לערבים". לדבריו, "ביטול המכרז נבע בעקבות ביסוס מובהק שלנו, מעבר לציפיות, והתבסס על שימוע שבוצע לזוכים על ידי רשות המקרקעין. חבל שחברי עבאסי תוקף את בית המשפט".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
הפגנה בעפולה הערב נגד רכישת נדל:ן על ידי ערבים. יותם רונן, מערכת וואלה! NEWS
"עפולה בסכנה". ההפגנה נגד המכרז, דצמבר 2015/מערכת וואלה! NEWS, יותם רונן
"מה שמדאיג זו ההתנגדות הגזענית של תושבי עפולה לזכייתם של האזרחים הערבים, שבהם, בין היתר, רופא כירורג בבית החולים בעפולה שמטפל בחולים יהודים וערבים כאחת"

חברי הכנסת מהרשימה המשותפת, אחמד טיבי ואוסאמה סעדי, טענו כי זו "החלטה מבישה ברוח ההפרדה של סמוטריץ' ורעייתו ובפלפולים משפטיים שמטרתם להיכנע ולהתיישר לפי שאגות השנאה של המפגינים של רצו ערבים בעפולה". זאת, בהתייחסם לאמירה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ולפיהן יש להפריד בין יולדות ערביות ליולדות יהודיות בבתי החולים. "אם בית משפט בצרפת היה דן בעתירה כזו נגד רכישה קולקטיבית של יהודים, הוא לא היה מעז לבטלה, ואם היה מחליט לבטלה היה הדבר מרעיד את אמות הסיפין", הוסיפו. "השופט החליט לעצור את 'נהירת הערבים לעפולה' וזה מביש".

מנהל המטה למאבק בגזענות, עו"ד נידאל עותמאן, אמר בתגובה להחלטה: "אנו מקווים שהיא לא מושפעת מהאווירה הגזענית שהייתה בעקבות ההכרזה על זכייתם של אזרחים ערבים במכרז בעפולה". לדבריו, הנקודה היא לא ההכרעה השיפוטית אלא האווירה שהובילה לה והתגובות המשולהבות בנושא. "המדאיג איננו ההחלטה השיפוטית, אלא האווירה הגזענית וההתנגדות הגזענית של תושבי עפולה לזכייתם של האזרחים הערבים, שבהם, בין היתר, רופא כירורג בבית החולים בעפולה שמטפל בחולים יהודים וערבים כאחת. זה מה שצריך להניע את הציבור המתנגד לגזענות לפעול ולהוות תשובת נגד לגל הגזענות הזה".

מעיריית עפולה נמסר: "בית המשפט אמר את דברו ובכך הסתיימה לה הסאגה שהעסיקה את תושבי העיר עפולה ואף גרמה למחלוקות וסערת רוחות. אנו מקווים שבכך הפרשה הסתיימה והעיר תמשיך להתמקד ולהתרכז בפיתוחה ובשגשוגה".

(עדכון ראשון: 19:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully