וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל תיאום מחירים: בוטל מכרז הקרקעות בעפולה שבו זכו ערבים

24.4.2016 / 13:10

אחרי הסערה שעורר המכרז, קבע בית המשפט המחוזי בנצרת כי נפל פגם בניסוח שלו ושנעשה תיאום מחירים בין המציעים. תושבי עפולה היהודים מחו על תוצאות המכרז מחשש שעירם תהפוך למעורבת

צילום: שלומי גבאי, רדיו כל רגע עריכה: שניר דבוש

(הפגנה בעפולה על מכרז הקרקעות שבו זכו ערבים, דצמבר האחרון)

בית המשפט המחוזי בנצרת החליט היום (ראשון) לבטל את מכרז הקרקעות בעפולה שבו זכו אזרחים ערבים שאינם מתגוררים בעיר. זכיית הערבים במכרז בדצמבר האחרון עורר זעם רב בקרב תושבי העיר, והם מחו בדרישה לבטלו מחשש שהעיר תהפוך לעיר מעורבת של יהודים וערבים.

נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת אברהם אברהם הסביר כי נפל פגם בניסוח המכרז וכי נעשה תיאום מחירים בין המציעים. לדבריו, הזוכים התאגדו והציעו מחיר זהה, וכל אחד נרשם למגרש אחר. מדובר באיסור התאגדות לפי תנאי המכרז. השופט אמר כי המכרז נוסח באופן עמום ומטעה. "אין מנוס מביטולו של המכרז", קבע.

עו"ד סעיד עבאסי מאום אל-פחם, שזכה במכרז בעפולה, הופתע מההחלטה לבטל את המכרז ומסר כי הוא שוקל לערער עליה. "אני לא מבין איך התקבלה", אמר. "אני לא הייתי שותף לתיאום מחירים. ניגשנו למכרז שלושה בני משפחה. אם היה תיאום, אין לנו כל חלק בו. באום אל-פחם יש בלגן, ירי ובעיות. אני רוצה לבנות את ביתי במקום אחר". עבאסי טוען כי מבדיקה שערך, הגדרות המכרז בעפולה דומות למכרזים אחרים. "אם נפל בו פגם, גם במכרזים נוספים נפל פגם זהה ויש לבטלם", הוסיף.

עוד באותו נושא:
מאות מתושבי עפולה הפגינו נגד מגורי ערבים: "העיר לא למכירה"
בעפולה זועמים על מכירת דירות לערבים-ישראלים: "מקימים אצלנו כפר"
סערת הדירות לערבים בעפולה: "חלק מהזוכים במכרז רוצים לסגת מהעסקה"

שטח בעפולה עילית עליו אמורות להבנות 45 יחידות דיור שיאוכלסו בידי אזרחים ערבים מישובים סמוכים, דצמבר 2015. שלומי גבאי
הגבעה שעליה אמורה להיבנות "עפולה עילית"/שלומי גבאי

במגרשים, שנמכרו במכרז של רשות מקרקעי ישראל, אמורות להיבנות בסך הכול 45 יחידות דיור. התושבים טוענים כי העירייה לא סייעה להם לזכות במכרזים אף שמדובר באדמות מדינה, וכי ההצעות שזכו במכרז הן אלה שהרבו במחיר. התושבים היהודים בעיר התעקשו להצהיר כי הם לא מתקוממים ממניעים גזעניים, אלא "מתוך פחד שמניע אותם".

בשיאה של המחאה בעיר נערכו כמה הפגנות בהשתתפות תושבים רבים שטענו כי מגורי ערבים יפגעו באופייה ובצביונה היהודי של העיר. באחת ההפגנות השתתפו מאות מתושבי העיר מול בניין העירייה, והיא אף גלשה לפסים אלימים. ראש העירייה יצחק מירון, שביקש לדבר עם המפגינים, הותקף בקללות ונסוג בחזרה לבניין העירייה

בעיר הוקם גוף ששמו "המאבק למען מורדות עפולה הצעירה" שיצא נגד תוצאות המכרז, שאותו הוביל תושב העיר, איתי כהן. לצד מסע הסברה, הוגשה עתירה באמצעות עו"ד אילן וקנין, ובה נטען כי נפלו פגמים חוקיים במכרז ובניהולו.

כהן אמר כי הוא שבע רצון מהחלטת בית המשפט. "השופט קיבל את טענות העותרים בנושא וקבע שיש לבטל את כל המכרז. אף שמירון הזמין חוות דעת פרופסורית שאמרה כי אין פסול במכרז הזה", מסר. "18 עמודי דוח של בית המשפט אומרים כי זכינו". לדבריו, "זהו יום חג לעפולה, לתושבי עפולה עילית, ובעיקר לאלה שהיו חרדים לגורלה היהודי של העיר. אנו מודים לעו"ד אילן וקנין על מלחמתו העיקשת למען התושבים".

הפגנה בעפולה הערב נגד רכישת נדל:ן על ידי ערבים. יותם רונן, מערכת וואלה! NEWS
הפגנה סוערת בעיר, דצמבר/מערכת וואלה! NEWS, יותם רונן

בעקבות מחאת התושבים החלו לסגת מהמכרז כמה מהרוכשים הערבים. עו"ד חוסיין חאלדי אמר אז לוואלה! NEWS כי חלק ניכר מהזוכים במכרז לרכישת קרקע לבנייה בעפולה מתכוון למכור את חלקו. "מנסים כעת למצוא דרך מתאימה לסיום המחלוקת", אמר חאלדי. לדבריו, הזוכים הם אנשים משכילים. "אלו משפחות של אקדמאים שאינן רוצות להיכנס לסכסוכים ולהשתתף בוויכוחים. כעת נבדקות כל האופציות, כולל מכירת הקרקעות. צריך לרתום לשם כך הרבה גורמים, כמו רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). צריך להתאזר בסבלנות". לדבריו, "סביר להניח שכאשר התושבים ידעו מי יחליף את האנשים שזכו במכרז, הגזענות בוודאי תצוץ שוב. אני מניח שיהיה מדובר באוכלוסייה דתית-חרדית".

ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) הגיב להחלטה ואמר כי "מי שלא רוצה שכונה ערבית בעיר יהודית שלא יתלונן על בנייה 'בלתי חוקית'. החלטות כאלה הם תרגום לרוח הגזענית אשר שסוחפת את כל חלקי המדינה. מוסדות המדינה מאז ומתמיד השתמשו בחוקי התכנון ובנייה לנישול הערבים מאדמותיהם וזכויותיהם ובית המשפט המחוזי בנצרת נתן היום הכשר לעתירה שהוגשה ממניעים גזעניים ותו לא".

גטאס הוסיף כי "כבר מזמן אין לנו אמון במערכת המשפט אשר משמשת זרוע להריסת בתים, בטענה של 'בנייה בלתי חוקית' בזמן שהמדינה לא מאפשרת תכנון או הסדרה לבנייה בחברה הערבית, החלטות כאלה לא ישנו את ההיסטוריה כי אנו בעלי המולדת ובעלי המקום. נמשיך להילחם בגזענות, נמשיך לבנות, ונמשיך להיאחז במולדת", חתם גטאס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully