וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפובליקנים זועמים: ארה"ב תרכוש 32 טון מים כבדים מאיראן

23.4.2016 / 9:32

מחלקת האנרגיה תרכוש את הרכיב המשמש לייצור נשק גרעיני, שעל איראן הוטלו מגבלות בנוגע להחזקתו. "ארצות הברית לא תהיה הלקוחה של איראן לנצח", הבהיר גורם אמריקני, והרפובליקנים מיהרו לבקר את העסקה

צילום: הטלוויזיה האיראנית, עריכה: שניר דבוש

(איראן חשפה חלקים ממערכת ה-S-300 שקיבלה מרוסיה במהלך מצעד צבאי, ביום ראשון)

ארצות הברית תקנה 32 טון מים כבדים מאיראן, בשווי 8.6 מיליון דולר – כך הודיע אמש (שישי) גורם במחלקת האנרגיה האמריקנית. המים הכבדים הם רכיב שדרוש לייצור נשק גרעיני אך אינו רדיואקטיבי. במסגרת הסכם הגרעין שחתמה איראן עם המעצמות ביולי שעבר היא התחייבה להקטין את מאגר המים הכבדים שברשותה, והותר לה למכור, להשמיד או לדלל אותם.

עם זאת, גורם ממחלקת האנרגיה הבהיר כי "ארצות הברית לא תהיה הלקוחה של איראן לנצח". גורמים בארצות הברית מקווים כי הרכישה תסלול את הדרך למדינות נוספות לקנות מים הכבדים. ראש צוות המשא ומתן של איראן בנושא גרעין, עבאס ארקצ'י, מסר לתקשורת כי המים נמכרו לחברה אמריקנית. ארקצ'י דן במכירה עם נציגים מארצות הברית אתמול בווינה בירת אוסטריה.

ארקצ'י העריך כי בידי איראן 70 טון של מים כבדים מעבר לכמות שלהם היא זקוקה, וגילה כי עסקאות נוספות למכירתם מתנהלות עם עוד חברה שאינה אמריקנית. לאיראן הותר לשמור עד 130 טון של מים כבדים בהווה, ובעתיד, אם תבנה מחדש כור למחקר גרעיני בעיר אראק, תוכל לשמור לכל היותר 90 טון.

לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
אובמה בתום הוועידה בסעודיה: "מחויבים להגן על האזור מאיראן"
איראן תשלם 2 מיליארד דולר פיצויים על פיגוע נגד אמריקנים
רוחאני יוצא נגד משטרת המוסר באיראן: "כבוד האדם קודם לדת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הכור הגרעיני בעיר אראק, כפי שתועד בטלוויזיה האיראנית, בחודש ינואר/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי התייחס לעסקה, והסביר כי המים הכבדים כבר אינם נמצאים באיראן, בזכות העובדה שהיא מקיימת את הסכם הגרעין. "הרכישה של המים הכבדים מבטיחה כי ישמשו למחקר חשוב ולצרכים תעשייתיים שאינם גרעיניים", הוסיף.

העסקה ספגה ביקורת מפול ראיין, ראש בית הנבחרים אשר משתייך למפלגה הרפובליקנית. בהצהרה מטעמו נכתב כי מדובר בחלק ממאמציה של ההנהגה הדמוקרטית להקל את ההתמודדות של איראן עם הסכם הגרעין.

שר החות של ארצות הברית ג'ון קרי במסיבת עיתונאים בפריז, צרפת. רויטרס
לא מתנגד לכך שבנקים יערכו עסקים עם איראן. קרי/רויטרס

טהראן עדיין כפופה לסנקציות מצד וושינגטון, ונאלצת להשתמש במוסדות פיננסיים של מדינה שלישית כדי לרכוש מוצרים כמו תרופות ומזון מארצות הברית. גורם במחלקת האוצר האמריקנית אמר כי לא ימסור פרטים על אופן התשלום עד שתושלם העסקה, אך אישר כי רכישה זו נעשתה באותה שיטה. הגורם הוסיף כי "העסקה הזו, שנעשתה תחת פיקוח, מוגבלת בהיקפה" – זאת עקב העיצומים.

על אף שארצות הברית עדיין אוסרת על איראן להשתמש במערכת הפיננסית שלה, שר החוץ ג'ון קרי אמר אמש כי מדינתו לא מתנגדת לכך שבנקים זרים יערכו עסקים עם איראן, בכפוף להסכם הגרעין. "ארצות הברית לא תעמוד בדרכם של עסקים שמקיימים קשרים כלכליים עם איראן מאז תחילת יישום הסכם הגרעין", אמר במסיבת עיתונאים לפני פגישתו עם שר החוץ של הרפובליקה האסלאמית, מוחמד ג'וואד זריף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully