וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"האדמו"רית החדשה של ישראל": כך הפכה סיוון רהב מאיר לכוכבת לאומית

22.4.2016 / 14:05

השנה האחרונה היתה אחת המשמעותיות בחייה של עיתונאית ערוץ 2. רבבות עוקבים אחריה ברשת, שיעורי הדת שלה מושכים מאות משתתפים, ובלו"ז שלה משובצים עשרות הרצאות ופאנלים. איך הפכה חוזרת בתשובה ל"מאמי הדוסית הלאומית החדשה"?

עריכה: ניר חן

(סיון רהב מאיר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS על סערת חידון התנ"ך, בתחילת החודש)

לפני כמה שבועות נאלצה סיון רהב מאיר לשכור עוזרת שתנהל עבורה את לוח הזמנים ותענה לשיחות הטלפון. "האדמו"רית החדשה של ישראל", מכנים אותה רבים, וככל שעובר הזמן נראה כי היא מצדיקה את התואר המחייב שייחסו לה.

השנה האחרונה הייתה לשנה של שינויים רבים ותכופים בחייה המקצועיים של רהב מאיר, כששיאם היה פרשת הנחיית חידון התנ"ך - תפקיד שלו סירבה בפומבי לאחר שהמנחה הוותיק אבשלום קור פוטר בהודעת SMS. ימים ספורים לאחר מכן, במעין פרס ניחומים, היא נבחרה להנחות את טקס הדלקת המשואות שייערך בערב יום העצמאות.

את זרעי השינוי בפועלה של העיתונאית החוזרת בתשובה ניתן למצוא בתקופת הבחירות של השנה שעברה, שהביאה לרהב מאיר הצעות להצטרף לשורותיהן של כמעט כל מפלגה אפשרית. היא החליטה שהגיע הזמן לצאת מכיסא העיתונאית ה"אובייקטיבית", ולפעול למען מה שהיא מאמינה: "ליצור מדינה יהודית דמוקרטית שהיהדות שבה היא דבר מכובד. אנטיתזה לתרבות הריאליטי".

עוד בוואלה! NEWS:
"הסנדק" של אמ"ן: איש הצללים שמחליט מתי יופצץ הבונקר של נסראללה
"פרעונים מודרנים": מיליונים ברחבי העולם חיים בתנאי עבדות
"לא הפסקנו עד שהם ירדו מהאי": כך שחררנו את העבדים שהאכילו אתכם

סיון רהב-מאיר. אייל בן יעיש, חדשות ערוץ 2,
"ליצור מדינה יהודית דמוקרטית שהיהדות שבה היא דבר מכובד". רהב מאיר/אייל בן יעיש, חדשות ערוץ 2
"בהלוויה כולם דיברו על 'הטובים לתקשורת' ואני חשבתי שזה לא מספיק. שאני רוצה עוד שלב, עוד קומה"

אירוע נוסף שהוביל את רהב מאיר לשינוי התרחש בבוקר 16 בפברואר 2015, כאשר התעוררה ליומה האחרון של חופשת הלידה של בתה החמישית, יהודית. הטלפון ממערכת חברת החדשות הגיע מוקדם מהצפוי, ובצד השני של הקו נשמעה בשורת איוב - אורי אורבך הלך לעולמו. רהב מאיר התקשתה לעכל את הידיעה הקשה, אך הסכימה מיד לסקר את ההלוויה. "בהלוויה כולם דיברו על 'הטובים לתקשורת' ואני חשבתי שזה לא מספיק. שאני רוצה עוד שלב, עוד קומה. בין החיים והלידה לבין המוות, הרבה מהדברים נולדו באותן שעות".

עמית לעבודה של רהב מאיר אמר כי תקופת חופשת הלידה היוותה את ההכנה לקראת השינוי. "היא נפלה סביב אירועי הבחירות והיא צפתה בהן מהצד", סיפר. "היא גם הקדישה הרבה בשנתיים-שלוש האחרונות לקריאה והעמקת הידע שלה ביהדות. אני לא יודע כמה חוזרים בתשובה מסתובבים עם הידע שיש לה. אני חושב שעצם זה שהיא הייתה מחוץ לעניינים ועדיין עשתה המון כצופה מן הצד בכל מערכת הבחירות, הזיז לה משהו בעניין שצריך לשכלל את השיח התקשורתי".

דוגמה לאהדה הרבה סביב רהב מאיר ניתן היה לראות בהיכל שלמה שבירושלים, בהרצאה על פרשת תזריע. שבע מאות מאזינים נלהבים טיפסו ארבע קומות ברגל, ומי מהם שלא הספיק להגיע טרם התמלא האולם עצמו עלה קומה נוספת ליציע. רהב מאיר עלתה לבמה, הודתה לצוות הטכני והארגוני של השיעור והתחילה לדון בפרשה. "מי שגדל בחינוך הדתי טבעי לו שצרעת באה כעונש על לשון הרע. אני רואה את זה על הילדים שלי. הם יודעים את זה כבר מגיל הגן. אבל מה בעצם הקשר בין הדיבור שלנו, לבין צרעת שמופיעה על העור?".

סיוון רהב מאיר בהרצאה בהיכל שלמה ירושלים. מגד גוזני
"צריך לשכלל את השיח התקשורתי". רהב מאיר בהרצאה/מגד גוזני

רהב מאיר הוסיפה פרטים מניסיונה האישי בתקשורת, וסיפרה לקהל המרותק כי במקום העבודה שלה ישנו יועץ משפטי, ד"ר ישגב נקדימון, שאליו פונים כשיש התלבטות משפטית הנוגעת לחוק לשון הרע. בניגוד לכך, היא הסבירה, "ביהדות אמת המידה של לשון הרע היא אחרת, על הבסיס המוסרי, גם אם הדברים הם אמת יש דרישה חמורה הרבה יותר. גם אם מה שאתה אומר הוא אמת, לא בטוח שמותר לומר אותו".

"החוזרת בתשובה" של מדורת השבט הישראלית

בקהל בירושלים חובשי כיפות רבים, בהאנגר בתל אביב פחות. שם נמצאים לעתים דפני ליף ונינו החילוני של הרב שך, עומר, חברת הכנסת איילת נחמיאס ורבין ובעתיד אולי גם את שר החינוך נפתלי בנט, שפגש לאחרונה את רהב מאיר בכנס של בנות אולפנה דתיות והבטיח לנסות להכניס את השיעור ללוח הזמנים שלו.

"הגענו לפני חודשיים מפה לאוזן ומאז לא פספסנו שיעור", אמר נ' מפסגת זאב שמגיע עם רעייתו, שניהם בשנות ה-50 לחייהם. "מאז שאנחנו באים אני חושב על הסיבה שבגללה אנחנו מגיעים. אני לא מבין, אבל אני מגיע". רועי, 30, במקור מגבעת שמואל גם לא מפספס שיעור. "יש לה נוכחות מדהימה", אמר בלהט.

סיוון רהב מאיר, חדשות ערוץ 2. ברני ארדוב
"יש לה נוכחות מדהימה"/ברני ארדוב
"סיון יכולה להיות יונית לוי או אמנון אברמוביץ' ועשתה בחירות אחרות"

במקביל לשינוי הכיוון, ממשיכה רהב מאיר בעבודתה הקבועה ככתבת וכמגישה בחדשות ערוץ 2, כבעלת טור במוסף השבת של ידיעות אחרונות ופינה בחדשות הלילה, ובעלת תכנית שבועית עם בעלה, ידידיה, בגלי צה"ל. בשנה זאת מעצבת רהב מאיר גם את הפרסונה הטלוויזיונית שלה עצמה ובחברת החדשות מברכים על כך. ראשי החברה דוחפים אותה כבר שנים להיות לא רק כתבת, אלא "החוזרת בתשובה" על המסך של מדורת השבט הישראלית. רהב מאיר אף סיפרה למוסף 100 המשפיעים בתקשורת של גלובס כי "אבי וייס, גיא סודרי וחיליק שריר ישבו עליי ואמרו לי, 'תביעי את עצמך יותר, תביאי את עצמך למסך'. אני זאת שהייתי עם פאסון עלק אובייקטיבי ונורא מאופקת".

"סיון יכולה להיות יונית לוי או אמנון אברמוביץ' ועשתה בחירות אחרות", אמר אדם העובד לצד רהב מאיר לא מעט בשנים האחרונות. בשנה הזו הכתבות הבולטות שלה מספרות את הסיפור. על הרב שמנסה לחנך את "לה פמיליה", על המפגש בין דורון שפר לעודד קטש, הריאיון עם האיש הזקן בעולם או השיחה בין אביתר בנאי לאורי זוהר. פחות מרדף אחר סקופים, יותר "התעסקות עם זהות והנצח", כך הגדירה לאחרונה בעצמה את אופי הכתבות הללו.

קובי אריאלי. ראובן קסטרו
סיון מוכשרת בסדר גודל שלא היה כאן. אריאלי/ראובן קסטרו
"אדמ"ורית דה פקטו? זה קורה. האם לשם היא מכוונת? לא. האם היא לא מודעת לזה? היא מודעת לזה"

אבי בניהו, שהיה מפקדה בגלי צה"ל סבור כי לרהב מאיר יש "אמירה משלה". "אני חושב שזה הבשלה והגעה למסה קריטית של עבודה עם ציבורים", אמר בנוגע לתהליך שאותו עוברת העיתונאית. "יש לה מה לומר לא רק בתחום שהיא מדווחת אלא באופן כללי, וברגע שיש לך אמירה אתה צריך לצבור מסה קריטית של בשלות מקצועית כדי להגיע למקום שתוכל לומר אותה".

"לתקשורת יש תכונה שהיא לא יודעת לזהות תהליכים תוך כדי שהם קורים, רק כשהם מתפרצים", טען הסטיריקן ואיש התקשורת קובי אריאלי, חבר קרוב של בני הזוג מאיר. "אם את טוחנת בערוץ 2 עשר שנים ועושה את זה טוב חכם ומקורי בסוף זה מצטבר", הוסיף אריאלי. "אדמ"ורית דה פקטו? זה קורה", קובע אחד הקולגות הקרובים מחברת החדשות. "האם לשם היא מכוונת? לא. האם היא לא מודעת לזה? היא מודעת לזה".

"אין כאן שום מניפולציה", מנתח אריאלי. "יש כאן שלושה אלמנטים שנפגשו וזה נהיה מפץ גדול. סיון מוכשרת בסדר גודל שלא היה כאן, לא ראינו דברים כאלה בוודאי שלא בזירה התקשורתית. באקדמיה כנראה יש אבל את מי זה מעניין".

תופעה רחבה של חזרת חילוניים למסורת

את ההשפעה המהירה שהיא צוברת, בשיעורים ובהרצאות, בפוסטים שזוכים לתפוצה רחבה, המעבירים מסרים יומיים מסיוון, קושר חוקר הדתות ד"ר תומר פרסיקו להצלחה של "מגמה מאוד נרחבת" של "חזרה למסורת, במרכאות כפולות, אצל אנשים שבלמ"ס יוגדרו חילוניים".

פרסיקו מסביר כי זה "כולל עיסוק בקבלה וכולל גם כל מיני הרצאות על פרשת השבוע והקשר לאקטואליה, כחלק מהתופעה היותר כללית שהיא אינה תופעה של חזרה בתשובה". פרסיקו, עמית מחקר במכון שלום הרטמן והמנהל האקדמי של מדרשת עלמא, משייך את תופעת סיוון רהב מאיר גם להתעוררות הדתית בקרב נשים.

סיוון רהב מאיר בהרצאה בהיכל שלמה ירושלים. מגד גוזני
תנחה את טקס הדלקת המשואות/מגד גוזני

"זה קשור משני הכיוונים גם מהקהל וגם לרצון של נשים יהודיות להיות יותר אקטיביות - בקצה השני לנשות הכותל". לדבריו, "יש את הרבנית ימימה והרבנית קוק וסיוון היא חלק מהתופעה. יש פה תפיסה או ייחוס מחדש של פעילות דתית על ידי נשים, שבאופן מסורתי לא פעילות יותר מדי במסורת. גם מבחינת הנשים שעושות את זה וגם מבחינת קהל היעד, שלא אתפלא אם רובו נשים", קבע פרסיקו, שלא נכח מעולם בשיעורים השבועיים של רהב מאיר. מבט חטוף על הרכב האוכלוסייה בהן מלמד שהוא צודק.

"יו, זו את מהווטסאפ", במקום - "יו, זו את מהטלוויזיה"

"הפופולריות שלה נסקה לשיאים בשנתיים האחרונות והשפיץ של זה בסיפור של חידון התנ"ך", אמר גורם שנמצא בקשרי עבודה עם רהב מאיר בשנים האחרונות. "טקס הדלקת המשואות מספר מאוד את הסיפור של איפה היא נמצאת היום", הוא מוסיף.

"בדף הפייסבוק יש לה המון עוקבים, קצת כמו צבא האמת של שי חי, והם מחזקים אותה ומאוד אוהבים את הדברים שהיא כותבת ואנשים כותבים מגילות שלמות על כמה שהיא מיוחדת ואין כמעט ביקורת", אומרת א' מתל אביב שמשתתפת כבר כמה וכמה שבועות בשיעור השבועי בהאנגר 11. "אנשים יושבים עם מבט מצועף בעיניים", היא מתארת את המתרחש בשיעור. "גומעים את הדברים בשקיקה מאוד גדולה ואין שאלות מהקהל. זה לא ברמה של חסידים אבל תסתכל בפייסבוק שלה. היא מתרחקת מדברים במחלוקת וכותבת דברים בקונצנזוס. לא זוכרת דברים בעייתיים שהיא נקשרה בהם חוץ מחידון התנ"ך וגם מזה יצאה יפה".

IFB עם אבשלום קור, על השמות הנפוצים בישראל. מערכת וואלה!
"השפיץ היה בסיפור של חידון התנ"ך". אבשלום קור/מערכת וואלה!
"ברור שהיא קצת מאמי לאומית והיא המאמי הדוסית הלאומית החדשה והמעמד הזה חצי מחייב, אבל יש לא מעט דברים שבחצי חיוך היא יודעת לתת נזיפה"

הקולגה מחברת החדשות דוחה את הטענה. "ברור שהיא קצת מאמי לאומית והיא המאמי הדוסית הלאומית החדשה והמעמד הזה חצי מחייב, אבל יש לא מעט דברים שבחצי חיוך היא יודעת לתת נזיפה והיא מאוד מאוד טובה בזה", הוא אומר. "היא מבינה שיכלה להיות המיינסטרים בקלות כל תכנית שהייתה רוצה לעשות הייתה מקבלת, ודווקא בערוץ היא כיסחה גם את בנט וגם את לפיד וגם את לבני. היו לה טורים בתקופת הבחירות לגמרי משתלחים".

הקולגה מערוץ 2 מודה כי "סיוון היא העסוקה ביותר בברנז'ה מבחינת חלטורות", אך מדגיש כי "אין פה תעשייה, בטח לא בשיעורים. שני הערבים האלה בשבוע עולים לה כסף כי מדובר בבן אדם שיכול לעשות בערב אחד שתי הרצאות בתשלום". רהב מאיר מוזמנת לעשרות אירועים בחודש. כך למשל בשבוע אחד הנחתה אירוע לנשים עם שרית חדד בירושלים, הרצתה בקורס הקצינים של חיל חינוך, באירוע של אגודת הסטודנטים ובכנס המדרשות לבנות דתיות.

הרצאה לחברה עסקית או לבנק תעלה 5,000 עד 6,000 שקלים, אך בשנה האחרונה רהב מאיר כבר לא ממהרת לקבוע אירועים כאלה. "פחות מעניין אותי לדבר עם לשכת רואי החשבון ולשכת עורכי הדין. אני רוצה לדבר עם הילדים שלהם", הסבירה לאחרונה לחברים שתהו על שינוי הכיוון. "חיילים, סטודנטים, תיכוניסטים, מכינות קדם צבאיות. זה הקהל שהכי מעניין אותי לדבר איתו, לעשות שינוי בדור הבא. אלה לא שיחות גדולות כמו השיעורים, אלא מפגשים קטנים, של שאלות ותשובות".

"אתם דור שפחות צופה בטלוויזיה", אמרה לחניכי מכינה קדם צבאית מהגליל, "הדרך שלי לתקשר איתכם היא דרך הסלולרי". מי שמתחבר ל'ווטסאפ היומי', שמפעילים עבורה מתנדבים, מקבל את כל החבילה. כל הכתבות והפינות מחדשות ערוץ 2, דבר תורה יומי מדי בוקר, וידאו של השיעור השבועי ועוד. נכון לעכשיו יש חברים יותר מ-6,000 משתמשים בקבוצה. לאחרונה סיפרה רהב מאיר בתכנית הלילה של חדשות ערוץ 2 שמישהי ברחוב זיהתה אותה ואמרה: "יו, זו את מהווטסאפ". "פעם היא הייתה אומרת 'יו, זו את מהטלוויזיה', אבל הזמנים השתנו'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully