וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחליפה קידומת: המלכה אליזבת השנייה חוגגת יום הולדת 90

השליטה הוותיקה ביותר בתולדות הממלכה המאוחדת מציינת את יום הולדתה בשורת אירועים חגיגיים ומטחי ירי לכבודה יתקיימו ברחבי המדינה. ראש הממשלה קמרון: "בסיס כוחה של האומה שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

המלכה אליזבת השנייה חוגגת היום (חמישי) את יום הולדתה ה-90, בשורה ארוכה של אירועים ומפגשים ציבוריים, שהחלו כבר בתחילת השבוע ויימשכו עד לסוף השבוע. בשנה שעברה שברה אליזבת את השיא שקבעה סבתה של סבתא-רבתא שלה, המלכה ויקטוריה, והפכה לשליטה הבריטית הוותיקה ביותר, לאחר שכיהנה במשך 63 שנים ושבעה חודשים.

בית המלוכה פרסם ביומיים האחרונים תמונות משפחתיות של בית המלוכה. באחת מהן הצטלמה המלכה אליזבת יחד עם בנה הנסיך צ'ארלס, נכדה הנסיך וויליאם ונינה הנסיך ג'ורג. כמו כן, היא ביקרה יחד עם בעלה הדוכס פיליפ בלשכת הדואר של ארמון ווינדזור, לציון 500 שנים לשירות הדואר הבריטי. עשרה בולים רשמיים פורסמו לציון המאורע, כולל בול שמציג את ארבע הדורות של משפחת המלוכה.

עוד ידיעות מהעולם:
דיווח בבלגיה: אחד המחבלים מבריסל עבד בנמל התעופה
ניסיון לשיקום היחסים: אובמה נפגש עם מלך ערב הסעודית בריאד
אישום בפילדלפיה: אב הרג את בתו – והאשים את אחותה בת החמש

רויטרס

המלכה הודתה למברכיה בחשבון הטוויטר שלה ובירכה את מי שחולק עמה היום את יום הולדתו ה-90: "שולחת את איחוליי החמים". היא הסתובבה ברחובות ווינזדור, שם שוכן הארמון, ושוחחה עם הקהל הרב שהתאסף לכבודה. בהמשך יתקיימו מטחי כבוד לציון יום ההולדת ברחבי הממלכה. גם ראש הממשלה דייוויד קמרון בירך את המלכה במהלך אירוע לציון יום ההולדת בפרלמנט. "היא בסיס הכוח של האומה שלנו", הצהיר.

מחר יגיעו נשיא ארצות הברית ברק אובמה ורעייתו מישל לארוחת צהריים חגיגית בארמון ווינדזור וייפגשו עם אליזבת. המלכה חוגגת שני ימי הולדת בכל שנה – יום ההולדת האמיתי שלה ב-21 באפריל, ויום ההולדת הרשמי, באחד מימי השבת בחודש יוני.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אליזבת מלכת בריטניה עם חמשת ניניה ועם שני נכדיה הצעירים ביותר בארמון ווינזדור, 21 באפריל 2016. רויטרס
אליזבת עם חמשת ניניה ושניים מנכדיה הצעירים ביותר/רויטרס

בריאיון לרשת BBC שפורסם אתמול, הנסיך וויליאם הגיב לביקורת על מחויבותו לתפקידו המלכותי, והבהיר כי הוא יהיה מוכן לקבל אחריות כשהרגע יגיע. לדבריו, הייתה לו "דוגמה למופת" של כיצד שליט טוב אמור להיות. אלא שגורמים רבים בממלכה המאוחדת כבר מתכוננים ליום שאחרי המלכה, בתקווה להשיג תמיכה לקיום משאל עם שיביא לביטול מוסד המלוכה – רק לאחר מותה של אליזבת, כמובן.

המלכה אליזבת. רויטרס
"סימן דרך חשוב". המלכה אליזבת/רויטרס

אלכסנדרה מארי ווינדזור נולדה בלונדון לדוכס ולדוכסית מיורק בשנת 1926. בעת הולדתה, לא היה נראה סביר כי היא תמונה למלכה. אך לאחר שדודה אדוארד השמיני ויתר על הכס בשנת 1936 לטובת נישואיו לאישה הגרושה האמריקנית וויליס סימפסון, אביה הוכתר למלך והיא הפכה ליורשת העצר.

בשנת 1945, במהלך מלחמת העולם השנייה, הפכה אליזבת הצעירה לאישה הראשונה ממשפחת המלוכה הבריטית המשרתת בצבא בפועל, וגויסה לתפקיד נהגת משאית. כשנתיים לאחר מכן נישאה לבחיר לבה פיליפ - נישואים הנמשכים כבר כמעט 70 שנה, יותר מכל מלך או מלכה אחרים. בתקופת החתונה בריטניה עדיין התמודדה עם משטר צנע שהונהג לאחר מלחמת העולם השנייה, ולפי הסיפורים, עוגת החתונה של השניים הוכנה ממצרכים שהגיעו מחוץ לממלכה.

ב-2 ביוני 1953, כשנה לאחר מות אביה ובהיותה בת 25 בלבד, היא הוכתרה בטקס חגיגי לתפקיד "מלכת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד, השטחים והטריטוריות הנוספות, ראש חבר העמים הבריטי ומגינת האמונה". שלוש שנים לפני ההכתרה נולד בנה של אליזבת, צ'ארלס – שלמעשה הפך ליורש העצר שממתין את הזמן הרב ביותר עד שימונה לתפקיד. עם השנים נולדו למלכה עוד שלושה ילדים: הנסיכה אן, הנסיך אנדרו והנסיך אדוארד.

המלכה אליזבת חוגגת יום הולדת 90. רויטרס
החגיגות יימשכו עד סוף השבוע/רויטרס

במהלך ששת העשורים שבהן שלטה המלכה התרחשו אירועים שטלטלו את העולם: המלחמה הקרה שנמשכה עד שנות ה-90, מתקפות הטרור של המחתרת האירית ושל גורמים איסלאמיסטיים במדינה, ושערוריות ואסונות שיצאו מתוך בית המלוכה – ממותה הטראגי של הנסיכה דיאנה ועד תמונותיו הפרובוקטיביות של נכדה הנסיך הארי. היא האחרונה מבין בני המלוכה שחונכה בביתה, השליטה הראשונה ששלחה דואר אלקטרוני (1976), וכן הראשונה שצייצה בטוויטר (2014). היא עבדה מול 12 ראשי ממשלה – מווינסטון צ'רצ'יל ועד דייוויד קמרון – אשר עדיין לא נולד ביום הכתרתה.

הפופולריות של המלכה הייתה גבוהה כמעט כל ימי שלטונה, ולפי הסקרים מהשנים האחרונות עומדת רמת הפופולריות שלה על יותר מ-80%. בשנת 2002 דורגה המלכה במקום ה-24 ברשימת "מאה הבריטים הגדולים בהיסטוריה", ובשנת 2012, בחגיגות ה-60 למלוכתה, צעדו מיליון בני אדם בגשם השוטף ברחובות לונדון לרגל המאורע.

(עדכון ראשון: 7:03)

המלכה אליזבת. AP
זכתה לפופולריות גבוהה כמעט כל ימי שלטונה. המלכה אליזבת/AP
המלכה אליזבת. AP
המלכה אליזבת/AP
המלכה אליזבת. רויטרס
המלכה אליזבת/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully