וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ קבע: בתי הסייענים ברצח בני הזוג הנקין לא ייהרסו

20.4.2016 / 18:54

שלושה מחברי החוליה שביצעה את הפיגוע נגד נעמה ואיתם, עתרו נגד הריסת בתיהם. בית המשפט אישר להרוס את ביתו של מי שווידא שהצבא לא באזור לפני הפיגוע - והורה שלא להרוס את בתי רוכשי הנשק

ספק 500

בג"ץ קיבל היום (רביעי) את עתירתם של שניים מחברי החוליה שביצעה את פיגוע הירי שבו נרצחו בני הזוג איתם ונעמה הנקין באוקטובר 2015, והורה למדינה שלא להרוס את בתיהם. בפסק הדין קבע השופט נעם סולברג כי מכיוון שהשניים היו במעגל השני של החוליה - עסקו בגיוס כסף ובתכנון הפיגוע - אין מקום להורות בשלב זה על הריסת בתיהם. עם זאת, השופט דחה את עתירתו של מעורב נוסף בפיגוע ואישר לצה"ל להרוס את ביתו.

לגבי שני המחבלים שירו בבני הזוג, ומחבל נוסף שהסיע אותם למקום הפיגוע, צווי החרמה והריסה כבר הוצאו לגבי דירות המגורים שלהם. יחד עמם, נעצרו גם זיד עאמר, אמג'ד עליוה ובאסם סאיח, שהיוו את המעטפת לפיגוע. עאמר היה אחראי על "פתיחת ציר" – הוא נסע בכביש המוביל למחסום בית פוריק על מנת לוודא שכוחות הביטחון לא באזור, ועדכן את החוליה. כמו כן, הוא הסיע את שלושת מבצעי הפיגוע לאחריו, ואחסן בביתו את אחד מכלי הנשק שבהם נעשה שימוש בפיגוע.

עוד כתבות בנושא:
אגף על שם הזוג הנקין נחנך במכללה חרדית: "זו צוואתה של נעמה"
כתבי אישום נגד רוצחי הזוג הנקין: "תכננו לחטוף מתנחלים"
נדחו העתירות: ייהרסו 5 בתי מחבלים, בהם של רוצחי הזוג הנקין

נעמה ואיתם הנקין שנרצחו בפיגוע הירי בשומרון עם ילדיהם. באדיבות המשפחה
בתי המחבלים מ"המעגל השני" לא ייהרסו. בני הזוג הנקין וילדיהם/באדיבות המשפחה

עליוה פעל לשם גיוס כספים לרכישת כלי הנשק ששימשו את חברי החוליה, והעביר להם אותם. הוא הודה כי היה מעורב בתכנון הפיגוע מלכתחילה, וכי גייס כסף לטיפול באחד מחברי החוליה שנפצע במהלכו. סאיח סיפק לעליוה את הכסף לנשק ולטיפול הרפואי ונתן את האישור לביצוע הפיגוע, זאת לאחר שאישר שני פיגועי ירי קודמים שבהם נורו יריות לעבר כלי רכב ישראלים, אך לא היו נפגעים.

עמאר, עליוה וסאיח עתרו לבג"ץ כדי למנוע את הריסת בתיהם, וטענו כי הדבר מנוגד לנורמות המחייבות את המפקד הצבאי לפי הדין הבינלאומי. לדבריהם, מדובר בהפרה של האיסור על ענישה קולקטיבית, ובפגיעה שאינה מידתית בזכויות יסוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
חוליית המחבלים שביצעו את פיגוע הירי שבו נרצחו איתם ונעמה הנקין, 5 באוקטובר 2015. שב"כ, מערכת וואלה! NEWS
חברי החוליה שביצעה את הפיגוע/מערכת וואלה! NEWS, שב"כ

השופט נועם סולברג, שכתב את פסק הדין, אמר כי הסמכות להריסת בתים לצרכי הרתעה רלוונטית גם עבור המממנים, המסייעים, המגייסים, מספקי הנשק ודומיהם. עם זאת, כתב כי "הריחוק ממו?קד ביצוע המעשה הרצחני עצמו צריך להיעשות בזהירות יתרה, לבל נמצא עצמנו משתמשים בסנקציה חריפה ופוגענית מדי כלפי מי שמעורבותו באירוע הטרור אינה חד-משמעית וברורה, או שהיא זניחה באופן כזה שהרתעה כלפיה באמצעות האמצעי הדרסטי של החרמת והריסת דירת המגורים אינה מידתית".

לכן, קבע בג"ץ כי מבין השלושה, ייהרס רק ביתו של עאמר, שהיה אמון על "פתיחת הציר". בתיהם של עליוה וסאיח, שכתב האישום מייחס להם את איסוף הכסף עבור נשק וטיפול רפואי ואת רכישתם, לא ייהרסו.

"בג"ץ מסמן לסייעני הטרור כי הם לא צריכים לחשוש מאימת הדין"

ארגון "אלמגור" הפועל למען נפגעי הטרור התייחס להחלטת בג"ץ, ומסר כי "ההחלטה להפריד בין סייעני הרצח למבצעיו בונה גן עדן למחבלים". לפי הודעת הארגון, "עד היום כל מי שהסיע, מימן והקיף את מבצעי הרצח במעגלי אבטחה, מילוט וסיורים מוקדמים היה נחשב כמי שלחץ על ההדק. החלטת בג"ץ מהיום היא דרמטית. מהיום כל מחבל יטען ששותפתו הייתה מזערית ויוכל לחזור לשרת את חוליית הטרור לאחר תקופת מאסר קצרה".

"בג"ץ החליט היום שמי שהסיע את רוצחי הזוג הנקין ומילט אותם, ומי שבדק את הציר ומימן את קניית הנשקים ודאג למלט את הרוצחים יזכה להנחות של מערכת המשפט", הוסיף הארגון. "בכך, מסמן בג"ץ לסייעני הטרור שאינם צריכים לחשוש מאימת הדין. קביעתה של השופטת ברון שראוי היה לבטל עקרונית את ההריסות כי 'המשפחות לא ידעו על הפגוע' אינה רלוונטית להריסת בתיהם שנעשית מטעמים ביטחוניים של הרתעה. למרות שהחלטתה נכתבה בדעת יחיד, היא אות אזהרה אדום לצבור הישראלי שצריך להיות מודאג מחלק משופטי בג"ץ, שמדרדרים את מערכת המשפט אל מול הטרור הגובר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully