וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליון דחה את ערעורו של ראאד סלאח אך הקל בעונשו: ירצה 9 חודשי מאסר

18.4.2016 / 20:28

שייח סלאח ערער בפעם השנייה על הרשעתו בגין הסתה לאלימות, עקב נאום שנשא ב-2007 בירושלים ובו השמיע עלילות אנטישמיות וקרא לאינתיפאדה. העליון דחה את הערעור על ההרשעה, אך הפחית את העונש בחודשיים

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: מתן חדד

(ראאד סלאח בבית המשפט במהלך הדיונים בערעורו)

בית המשפט העליון דחה היום (שני) את ערעורו של מנהיג הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, שייח ראאד סלאח, על הרשעתו בגין הסתה לאלימות והסתה לגזענות. עם זאת, השופטים קבעו כי יש להקל בעונשו, והפחיתו את מספר חודשי המאסר שנגזרו עליו מ-11 חודשים לתשעה.

לפי כתב האישום, סלאח נאם בחודש פברואר 2007 בשכונת ואדי ג'וז שבירושלים, בנוכחות כלי תקשורת רבים וקהל של כאלף איש. זאת, על רקע מהומות שפרצו בקרב הציבור הערבי באותה התקופה, בטענה כי העבודות הארכיאולוגיות שהחלו אז בכניסה להר הבית, הן ניסיון ישראלי לחבל במקומות הקדושים שבאתר. כתב האישום מציין כי הנאום נערך על אף צו ההרחקה מהעיר העתיקה, שאסר על סלאח להימצא גם במרחק של 150 מטר מתחומה.

בכתב האישום מוזכר כי בנאומו חזר סלאח, בין היתר, על העלילות האנטישמיות, שלפיהן היהודים אפו מצות מדם של ילדים נוצרים. "אנו לא הרשינו לעצמנו אף פעם ללוש את הלחם של ארוחת שבירת הצום בחודש רמדאן המבורך בדמם של הילדים. ואם מישהו רוצה הסבר יותר מורחב אז שישאל מה היה קורה לחלק מהילדים של אירופה, אשר דמם היה מתערבב בבצק של הלחם הקדוש. אלוהים גדול, האם זו דת? ככה אלוהים רוצה? אלוהים עוד יתמודד אתכם על מה שאתם עושים".

עוד בנושא:
הפגנת תמיכה בתנועה האיסלאמית: "לא נמתין ללגיטימציה מישראל"
הדרך לאל-אקצא עוברת בשקופים: כך כבש הפלג הצפוני את ערביי ישראל

ראאד סלאח ערער לעליון על הרשעתו בהסתה לאלימות בגין דרשה שנשא ב-2007. גדעון צנטנר
"דבריו כוונו כלפי מדינת ישראל והציבור היהודי באשר הם". סלאח בבית המשפט/גדעון צנטנר

עוד נכתב כי סלאח קרא לעולם המוסלמי לפתוח באינתיפאדה נגד ישראל. "אנו מבקשים מכל מוסלמי וערבי בהווה האסלאמי והערבי - עכשיו באה חובתם לסייע לעם הפלסטיני", אמר סלאח בנאומו. "עכשיו באה חובתם להוציא לדרך אינתיפאדה אסלאמית ערבית מהאוקיינוס לאוקיינוס, כתמיכה בירושלים הקדושה ומסגד אל-אקצא המבורך".

סלאח הואשם בעבירות נפרדות בהסתה לגזענות ובהסתה לאלימות. בית משפט השלום הרשיע את סלאח בעבירת ההסתה לאלימות, והטיל עליו שמונה חודשי מאסר בפועל, אך גם המדינה וגם פרקליטיו של סלאח ערערו על גזר הדין. המדינה הגישה ערעור למחוזי שקבע כי יש להרשיע את סלאח גם בעבירה של הסתה לגזענות. התיק הוחזר לבית משפט השלום לגזר דין משלים והוא תוקן ל-11 חודשי מאסר בפועל, שגם עליו ערערו שני הצדדים.

"אי אפשר שלא להתקומם למול ביטויי שנאה כלפי כל אדם או ציבור, שחטאם הוא השתייכותם הדתית, מוצאם, גזעם או צבעם"

סלאח ביקש רשות ערעור לעליון, שבו טען כי עולות שאלות כבדות משקל, וביניהן היכן מצוי קו התפר בין הזכות לחופש הביטוי לבין עבירות הסתה. בכל הנוגע לעבירה של הסתה לגזענות, טען סלאח כי אם כוונתו הייתה להסית לגזענות, ספק אם היה מנסח דבריו באופן זה. בערעור הודגש כי אין אזכור של העם היהודי או מדינת ישראל בדבריו של סלאח. עוד נטען בערעור כי משמעות המונח "אינתיפאדה" היא התעוררות, וכי כוונתו של סלאח הייתה להתעוררות גלובלית למודעות ולמחאה, אך לא לפעולה אלימה.

השופט אליקים רובינשטיין לא קבל את הטענות וכתב: "עיון בדברים מלמד, כי אלה כוונו כלפי מדינת ישראל והציבור היהודי באשר הם, וכי קשה עד מאוד לראותם כמכוונים כלפי ציבור אחר. הדברים ברורים כשמש בצהרי היום, וכוונת סלאח זועקת מהם. אי אפשר שלא להתקומם למול ביטויי שנאה כלפי כל אדם או ציבור, שחטאם הוא השתייכותם הדתית, מוצאם הלאומי, גזעם או צבעם, ועל כולנו, בוודאי בתי המשפט, לצאת נגד גילויי שנאה אלה ולגנותם בכל פה".

חרף דבריו של השופט רובינשטיין, החליט בית המשפט העליון להקל את עונשו של סלאח מ-11 חודשי מאסר ל-9 חודשים בפועל. זאת, בנימוק שבתשע השנים שחלפו מן האירוע לא עבר סלאח עבירות נוספות דומות, ונוכח מדיניות הענישה שהייתה נהוגה באותה התקופה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully