וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברזיל: הבית התחתון בפרלמנט הצביע בעד הדחת הנשיאה רוסף

יותר משני שלישים של חברי הבית תמכו במהלך נגד הנשיאה המעורבת בפרשת שחיתות ועתה יידרש הבית העליון לתמוך בהדחה ברוב רגיל. מפלגת השלטון הודתה בתבוסה, אך הדגישה כי "המאבק יימשך"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

הבית התחתון בפרלמנט של ברזיל הצביע הלילה (שני) בעד הדחתה של הנשיאה דילמה רוסף המעורבת בפרשת שחיתות. זאת אחרי ששני שלישים מכל החברים בבית - 342 מחוקקים - תמכו במהלך ובכך נחצה הרף הנדרש כדי להעלות את הסוגיה בבית העליון (הסנאט). ראש לשכתה של רוסף אמר כי הממשלה בטוחה שהסנאט יתנגד להדחה.

לפני כן, הודתה בתבוסה המפלגה השולטת בברזיל, מפלגת הפועלים. עם זאת, מנהיג המפלגה חוסה גימראאס הדגיש כי "המאבק יימשך בסנאט" והוסיף כי מפלגתו תפעל למניעת המהלך בהצבעה שתתקיים שם. בהצבעה בבית העליון נדרש רק רוב רגיל כדי להמשיך בתהליך שבמסגרתו תושעה רוסף למשך 180 ימים, אז הסנאט ידון בהדחה סופית. בפרק זמן זה, יושבע במקומה סגן הנשיא מישל טמר, ששמו נקשר גם כן בפרשות שחיתות.

עוד בוואלה! NEWS:
בית המשפט העליון בברזיל הכריע: הליך הדחת הנשיאה רוסף לא ייעצר
החבל מתהדק: ועדה מיוחדת הצביעה בעד הדחת נשיאת ברזיל
נשיאת ברזיל תודח? המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה פרשה מהממשלה

תומכי נשיאת ברזיל דילמה רוסף צופים בשידור ההצבעה על הדחתה, ברזיליה, 18 באפריל 2016. רויטרס
תומכי רוסף צופים בשידור ההצבעה על הדחתה. ברזיליה, הלילה/רויטרס
נשיאת ברזיל דילמה רוסף ברכיבה ליד הארמון הנשיאותי, ברזיליה, 17 באפריל 2016. רויטרס
רוב האזרחים תומכים בהדחה. רוסף ניצלה את הבוקר לרכיבת אופניים ליד הארמון הנשיאותי, היום/רויטרס

ההצבעה נערכה עקב טענות לאי-סדרים כספיים מצד הנשיאה. המשבר שבמרכזו עומדת רוסף פרץ בצל המצב הכלכלי הקשה במדינה, שעורר סכסוך בינה לבין סגנה. אלפי שוטרים הוצבו בבירה ברזיליה ובערים סאו פאולו וריו דה ז'ניירו, שם יצאו מאות אלפי מפגינים לרחובות במהלך ההצבעה ולאחריה. על פי הסקרים האחרונים, יותר מ-60% מאזרחי ברזיל תומכים בהדחה. ביום חמישי פנתה רוסף לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את הליך ההדחה, אולם זה קבע כי אין בו כל פסול וניתן להמשיך אותו.

ההצבעה על הדחת נשיאת ברזיל דילמה רוסף, 18 באפריל 2016. רויטרס
ההצבעה בפרלמנט, הלילה/רויטרס
המון צופים בשידור ההצבעה על הדחת נשיאת ברזיל, ריו דה ז'נרו, 18 באפריל 2016. רויטרס
המון צופים בשידור ההצבעה בטלוויזיה. ריו דה ז'ניירו, הלילה/רויטרס

הסערה האחרונה פרצה לפני כחודש, כשהקלטת סתר של שיחת טלפון בין נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה והנשיאה הנוכחית רוסף הוציאה לרחובות המדינה עשרות אלפי בני אדם. זאת, משום שרבים במדינה טענו כי דברי השניים מצביעים על כך שהכוונה האמיתית של מינוי לולה לתפקיד בקבינט הוא מניעת העמדתו לדין.

תקרית זו היא המאוחרת ביותר בשורה של אירועים המסעירים לאחרונה את המדינה, ובשיאם מינוי לולה לראש הלשכה של רוסף. רבים טענו כי המינוי נועד להגן על לולה, המואשם על ידי התביעה במדינה בהלבנת הון. כמו כן, נטען כי מינויו נועד לנסות למנוע את הדחתה של רוסף, על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את ברזיל זה 25 שנים.

תומכי נשיאת ברזיל דילמה רוסף צופים בשידור ההצבעה על הדחתה, ברזיליה, 18 באפריל 2016. רויטרס
תומך רוסף צופה בשידור ההצבעה על הדחתה. ברזיליה, הלילה/רויטרס

הנושא נחשף לאחר שהשופט סרז'יו מורו, תובע בכיר בפרשת השחיתות בחברת הנפט הלאומית "פטרוברס" שבה מעורב לולה, פרסם 50 הקלטות סתר שנערכו במסגרת החקירה. בין ההקלטות נמצאת שיחה בין רוסף ללולה, שבהן נשמעת הראשונה אומרת לנשיא לשעבר כי היא שולחת לו מסמכים עם תנאי כהונתו, כדי שאלה יהיו ברשותו "במידת הצורך". התקשורת בברזיל והאופוזיציה טענו כי רוסף העניקה לו את המסמכים במהירות כדי שיוכל להראות אותם למשטרה ולהתחמק ממעצר.

בשיחה אחרת שהוקלטה בין השניים, נשמע לולה מבקר את התנהלות התביעה בעניינו. "הם חושבים שאם התקשורת תוביל את החקירה הם יקימו מחדש את הרפובליקה", אמר לולה בכעס. "בית המשפט העליון שלנו פחדן, הפרלמנט שלנו פחדן, יו"ר הבית התחתון דפוק, יו"ר הסנאט דפוק. אני לא יודע כמה מחוקקים נמצאים כעת תחת איום, וכולם חושבים שיקרה איזשהו נס". למרות הדברים החמורים, ייתכן שיש בשיחות דבר שעלול לנקות את לולה ורוסף מהטענות שהושמעו כלפיהם. הנשיא לשעבר אמר בשיחה: "לעולם לא אכנס לממשלה כדי להגן על עצמי".

(עדכון ראשון: 16:49)

חולצות הקוראות להדחת נשיאת ברזיל דילמה רוסף, ריו דה ז'נרו, 18 באפריל 2016. רויטרס
חולצות עם כתובות בעד הדחת רוסף, הלילה/רויטרס
מחוקקים מניפים שלטים בעד הדחת נשיאת ברזיל, ברזיליה, 16 באפריל 2016. רויטרס
"להתראות יקירה". שלטי תמיכה בהדחת רוסף שהניפו מחוקקים במהלך דיון בפרלמנט, שלשום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully