וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט העליון בברזיל הכריע: הליך הדחת הנשיאה רוסף לא ייעצר

בתום דיון חריג הוחלט לדחות את העתירת התובע הכללי בממשל של דילמה רוסף, שבה דרש להורות על הפסקת הליכי ההדחה. ביום ראשון יצביע הבית התחתון של הפרלמנט בנושא

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

בית המשפט העליון של ברזיל דחה הלילה (שישי) את עתירת התובע הכללי ז'וז'ה אדוארדו קרדוזו, שדרשה להורות על הפסקת הליכי ההדחה נגד הנשיאה דילמה רוסף. זאת, בתום דיון מיוחד שהתכנס אמש בעקבות העתירה. ביום ראשון תתקיים הצבעה בנושא הבית התחתון כמתוכנן, על פי סדר ההצבעה המקורי שנקבע. זאת, לאחר שבית המשפט דחה את בקשת המפלגה הקומוניסטית במדינה, החברה בקואליציה שבראשה עומדת רוסף, לצו מניעה שישנה את סדר ההצבעה בעניין הנשיאה. הסדר שנקבע מאפשר למדינות שבהן ההתנגדות אליה חזקה להצביע ראשונות בנושא ההדחה.

רוסף, שהתמיכה בה צנחה בשל מדיניותה הכלכלית ובשל פרשות השחיתות ששמה נקשר בהן, איבדה לאחרונה גם תמיכה משותפיה לקואליציה. על פי כל ההערכות, הצבעה בבית המחוקקים תסתיים בתוצאה לרעתה של הנשיאה. לאחר ההצבעה בבית התחתון, גם הסנאט יצטרך להכריע בסוגיה, ואם גם שם הנשיאה תזכה למיעוט מהקולות, היא תושעה ותוחלף בסגן הנשיאה, מישל טמר.

עוד בוואלה! NEWS:
החבל מתהדק: ועדה מיוחדת הצביעה בעד הדחת נשיאת ברזיל
נשיאת ברזיל תודח? המפלגה הגדולה ביותר בקואליציה פרשה מהממשלה
ברזיל: הקלטת סתר בין הנשיאה הנוכחית לקודמה עוררה סערה במדינה

נשיאת ברזיל דילמה רוסף. 4 במרץ 2016. AP
"הליך קפקאי לחלוטין". רוסף/AP

בקשת הממשלה לבית המשפט העליון מנומקת בכך שהליך ההדחה לא היה תקין, ונמנעה מרוסף הזכות להגן על עצמה. "ראיות שאינן קשורות לתיק נכללו בהליך, כמו עניינים שקשורים לכהונתה הקודמת", מסר קרדוזו. הוא הגדיר את הליך ההדחה "קפקאי לחלוטין, שבו הנאשמת לא יכולה לדעת בדיוק במה היא מואשמת או מדוע".

רוסף התחייבה שלפעול להקמת קואליציית פשרה עם מפלגות נוספות – אם תשרוד את ההצבעה ביום ראשון. "הממשלה תילחם עם לרגע האחרון של המחצית השנייה על מנת לסכל את ניסיון ההפיכה הזה", אמרה הנשיאה בריאיון לכלי התקשורת הברזילאיים. אתמול היא נפגשה עם כמה שרים ומחוקקים בכירים המקורבים אליה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
הפגנה נגד הממשלה מול בית נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה בסאו פאולו. 4 במרץ 2016. AP
"בית המשפט העליון שלנו פחדן". מפגינים מול ביתו של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה/AP

הסערה האחרונה פרצה לפני כחודש, כשהקלטת סתר של שיחת טלפון בין נשיא ברזיל לשעבר לואיז אינסיו לולה דה סילבה והנשיאה הנוכחית רוסף הוציאה לרחובות המדינה עשרות אלפי בני אדם. זאת, לאחר שרבים במדינה טענו כי דברי השניים מצביעים על כך שהכוונה האמיתית של מינוי לולה לתפקיד בקבינט הוא מניעת העמדתו לדין.

תקרית זו היא האחרונה בשורה של אירועים המסעירים לאחרונה את המדינה, ובשיאם מינוי לולה לראש הלשכה של רוסף. רבים טענו כי המינוי נועד להגן על לולה, המואשם על ידי התביעה במדינה בהלבנת הון. כמו כן, נטען כי מינויו נועד לנסות ולמנוע את הדחתה של רוסף, על רקע המשבר הכלכלי החמור ביותר שפקד את ברזיל זה 25 שנים.

הנושא נחשף לאחר שהשופט סרז'יו מורו, תובע בכיר בפרשת השחיתות בחברת הנפט הלאומית "פטרוברס" שבה מעורב לולה, פרסם 50 הקלטות סתר שנערכו במסגרת החקירה. בין ההקלטות נמצאת שיחה בין רוסף ללולה, שבהן נשמעת הראשונה אומרת לנשיא לשעבר כי היא שולחת לו מסמכים עם תנאי כהונתו, כדי שאלה יהיו ברשותו "במידת הצורך". התקשורת בברזיל והאופוזיציה טענו כי רוסף העניקה לו את המסמכים במהירות כדי שזה יוכל להראות אותם למשטרה ולהתחמק ממעצר.

בשיחה אחרת שהוקלטה בין השניים, נשמע לולה מבקר את התנהלות התביעה בעניינו. "הם חושבים שאם התקשורת תוביל את החקירה הם יקימו מחדש את הרפובליקה", אמר לולה בכעס. "בית המשפט העליון שלנו פחדן, הפרלמנט שלנו פחדן, יו"ר הבית התחתון דפוק, יו"ר הסנאט דפוק. אני לא יודע כמה מחוקקים נמצאים כעת תחת איום, וכולם חושבים שיקרה איזשהו נס". למרות הדברים החמורים, ייתכן שיש בשיחות דבר שעלול לנקות את לולה ורוסף מהטענות שהושמעו כלפיהם. הנשיא לשעבר אמר בשיחה: "לעולם לא אכנס לממשלה כדי להגן על עצמי".

(עדכון ראשון: 23:32)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully