וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מהצעירים במדינות ערב: דאעש הוא האיום הגדול ביותר לאזור

רק 13% מהנשאלים בסקר נרחב שנערך ב-16 מדינות ציינו כי היו מוכנים לתמוך בארגון האסלאמיסטי, אם היה פחות אלים. 45% תומכים בהסכם הגרעין, ו-36% בלבד סבורים כי המצב השתפר מאז "האביב הערבי"

צילום: רויטרס

(תיעוד: הקואליציה תוקפת יעדים של דאעש בעיראק, השבוע)

התחזקות ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) היא האתגר הגדול ביותר בפניו עומדות מדינות המזרח התיכון – כך עולה מסקר שפורסם היום (שלישי) בקרב 3,500 צעירים בגילאי 24-18 מ-16 מדינות ערביות. לא נכללו בסקר נשאלים ממדינות שאינן ערביות, כמו איראן, טורקיה וישראל, כמו גם נשאלים מסוריה, בשל הקשיים לראיין אותם בעקבות הלחימה העזה במדינה. על פי הסקר, שהוביל מכון המחקר הערבי "Asda'a BM", שלושה מתוך ארבעה צעירים בעולם הערבי הביעו חשש בנוגע לעליית הארגון האסלאמיסטי, אולם רק שישית מהם מאמינים שהארגון יצליח בהגשמת מטרותיו ויבסס את אחיזתו בשטח.

50% מהנשאלים, מחציתם גברים ומחציתם נשים, ציינו את התחזקות דאעש כמכשול הגדול ביותר להתקדמות האזור. זאת בהשוואה ל-37% בלבד שציינו זאת כאתגר הגדול ביותר בסקר שנערך על ידי אותו מכון המחקר בשנה שעברה. רק 13% מהנשאלים ציינו כי הם מסוגלים לראות את עצמם תומכים בארגון, אם הוא לא היה משתמש באלימות באופן כה נרחב. מדובר בירידה מהנתון המקביל אשתקד, אז 19% מהצעירים הערבים הביעו תמיכה בארגון.

עוד בוואלה! NEWS:
איראן: קיבלנו את המשלוח הראשון של מערכת ה-S-300 מרוסיה
"ישפיע על ההסכם עם ישראל": מצרים וסעודיה במגעים לשינוי הגבול הימי
ברקע ההתראות מפיגועים בטורקיה: שלושה פצועים בפיצוץ באיסטנבול

אישה חולפת על פני  בית ספר של המדינה האסלאמית בעיר תדמור, על הקיר ניכרים סימני ההפגזות. רויטרס
עלייה משמעותית בהנתגדות לארגון. העיר הסורית תדמור, ששוחררה מידי דאעש, השבוע/רויטרס
הסדר האזורי הוא במצב של שינוי עמוק ושל חוסר יציבות"

כרבע מהנשאלים מאמינים כי האבטלה היא גורם מרכזי התורם לגיוס לוחמים לארגון, ורבע נוסף ציין כי הוא לא יכול לחשוב על סיבה שתגרום לאנשים להצטרף לשורות דאעש. 38% מהצעירים הערבים מודאגים בנוגע ל"איום הטרור", 36% ציינו את האבטלה כמכשול המרכזי לאזור, 34% טענו כי "ההתקוממות האזרחית" היא האתגר המשמעותי ביותר במזרח התיכון, ו-30% התייחסו ליוקר המחייה. גורמים משמעותיים נוספים שצוינו כמכשול בפני האזור הם חוסר מנהיגות פוליטית חזקה, הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חוסר באחדות ערבית וחוסר בדמוקרטיה.

"רבים באזור דוחים את דאעש בשל הטקטיקה הקיצונית שלו, אבל הארגון עדיין מנצל בעיות קיימות", הסביר חסן חסן, חוקר ב"מכון תחריר" שבוושינגטון ובמכון המחקר הבריטי "Chatham House". לדבריו, דאעש "לא פשוט המציא את הבעיות שהנשאלים זיהו כגורמים בגיוס לארגון. דאעש, במילים אחרות, הוא סימפטום של מחלה הולכת ומחריפה שיש להתמודד עמה, ולא רק המחלה בעצמו".

45% מהצעירים בעולם הערבי תומכים בהסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן, ו-39% מתנגדים לו. בפילוח אזורי, שיעור התמיכה עולה בקרב אזרחי מדינות המפרץ, ובעומאן שיעור התמיכה עומד על 93%. גם בנוגע למלחמת האזרחים סוריה הדעות חלוקות. 39% מהצעירים הערבים רואים זאת כמלחמה בין המעצמות האזוריות והבינלאומיות, 29% סבורים כי מדובר במרד נגד משטרו של הנשיא בשאר אסד ו-22% רואים זאת כמלחמת אזרחים בקרב הסורים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מייקל סטיבנס, חוקר בריטי המתמחה במזרח התיכון, הסביר: "הסדר האזורי הוא במצב של שינוי עמוק ושל חוסר יציבות. הירידה בכוחה הצבאי של ארצות הברית ותשומת הלב המדינית שניתנה למזרח התיכון פתחו מרחב לתחרות בין מעצמות אזוריות, ובכך האיצו את התפוררות המבנים המדינתיים בלבנט ובצפון אפריקה". לדבריו, "הפילוג משתקף בעיקר בדעתם של הצעירים הערבים בנוגע לשתי שאלות גדולות ששולטות בביטחון האזורי: הסכם הגרעין עם איראן והמלחמה בסוריה, שנמשכת כבר חמש שנים".

עוד עולה מהסקר כי 31% מהצעירים הערבים רואים בערב הסעודית יריבתם הגדולה ביותר, בשנה החמישית ברציפות. איחוד האמירויות הערביות במקום השני, עם 28% וארצות הברית עם 25%. עם זאת, הדעות בנוגע לארצות הברית חלוקות. כשני שלישים מהנשאלים מציינים את וושינגטון כבעלת ברית, בעוד שכשליש רואים בה כיריבה, בעיקר בעיראק, בתימן ובשטחים הפלסטיניים בגדה המערבית וברצועת עזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
"זאת לא אשמתם של הצעירים, אלא של הממסד הפוליטי שלא השיג את מטרותיו"

חמש שנים לאחר פרוץ אירועי "האביב הערבי", מרבית הצעירים הערבים מעדיפים יציבות על פני דמוקרטיה. 36% בלבד מהנשאלים טענו כי העולם הערבי נמצא כעת במצב טוב יותר, בהשוואה ל-72% שסברו כך בשנת 2012, בשיא האירועים. 53% סבורים כי היציבות באזור חשובה ביותר, ו-28% סבורים כי יש לקדם קודם כל את הדמוקרטיה. עם זאת, כשני שלישים מהנשאלים קראו למנהיגיהם לפעול לשיפור החירויות האישיות ומצב זכויות האדם.

העיתונאי פייסל אל-יפאי ציין כי "כשתוצאות הסקר מצביעות על כך שהצעירים הערבים לא חושבים שדמוקרטיה תעבוד, ושהרפובליקות הערביות צריכות לשים את היציבות בראש סדר העדיפויות, אני לא מסתכל על זה כהפניית גב לדמוקרטיה או אפילו לאפשרות לשינוי". לדבריו, "מדובר בנסיגה, ובאמונה בכך שהדרך הטובה ביותר להשיג אוטונומיה אישית ושגשוג כלכלי היא קודם כל להגיע ליציבות במערכת פוליטית מסודרת".

"המסר שלי למצרים, לתוניסאים, ללובים ולתימנים, צעירים ומבוגרים כאחד, הוא שאם הצעירים במדינותיכם לא מאמינים שהמצב טוב יותר חמש שנים אחרי 'האביב הערבי', זאת לא אשמתם של הצעירים שהם מאמינים כך", הוסיף אל-יפאי. "זו אשמתו של הממסד הפוליטי שלא השיג את מטרותיו".

הפגנה נגד הוצאתו להורג של נימר באקר א-נימר מחוץ לשגרירות ערב הסעודית בטהראן, 3 בינואר 2016. רויטרס
47% סבורים כי המתיחות הסונית-שיעית החריפה. הפגנה בטהראן לאחר הוצאתו להורג של איש דת שיעי בערב הסעודית/רויטרס

קרוב לרבע מהנשאלים ציינו את איחוד האמירויות הערביות כמדינה שבה ירצו לחיות, ושיעור דומה ציין כי היה רוצה שמדינתו תפעל באופן דומה לאיחוד האמירויות. בנוסף לכך, 47% מהצעירים הערבים סבורים כי המתיחות בין המוסלמים הסונים לשיעים החריפו בחמש השנים האחרונות, ו-52% מהם סבורים כי דת ממלאת תפקיד גדול מדי במזרח התיכון.

בנוסף לכך, נבדקו הרגלי צריכת החדשות והגלישה באינטרנט של הצעירים הערבים. 32% הם מתעדכנים בחדשות מדי יום באינטרנט, 29% צופים בחדשות בטלוויזיה ורק 7% קוראים עיתונים. 52% מהנשאלים ציינו כי הם משתמשים בפייסבוק על מנת לשתף מאמרים מעניינים, נתון הנמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות. במדינות המפרץ נרשם השימוש הנרחב ביותר ברשתות חברתיות, הפלסטינים נמצאים באמצע הרשימה עם 33%, ובתחתית תימן, עם 6% בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully