וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחאת מגדלי העופות נגד משרד החקלאות מתרחבת: "יביא לקריסה"

11.4.2016 / 4:15

הלולנים ביישובי גבול הצפון ישביתו את הלימודים והשירותים בשלוש מועצות, במחאה על החלטת שר החקלאות לבטל את מכסות הביצים ולפתוח את השוק לייבוא. "חיזבאללה לא הצליח לגרש אותנו, אבל השר כנראה יצליח"

לול תרנגולות. ShutterStock
השביתה תתקיים ביישובי מרום גליל, מבואות חרמון ומעלה יוסף/ShutterStock

מחאת הלולנים ביישובים הסמוכים לגבול הצפון, המכונה בפיהם "המאבק על הבית", צפויה לעלות מדרגה היום (שני), עם השבתתם של הלימודים והשירותים המוניציפליים ביישובי המועצות האזוריות מרום גליל, מבואות חרמון ומעלה יוסף. כמו כן, בכניסה למושב אביבים תתקיים הפגנה, זאת במחאה נגד החלטת שר החקלאות אורי אריאל לבטל את מכסות הביצים ולפתוח את השוק לייבוא.

עבור לולני גבול הצפון, המספקים כ-70% מהביצים בישראל, מדובר בצעד חסר תקדים שיביא לסגירת המפעל העיקרי עליו נשענת פרנסתן של 2,300 משפחות החיות ביישובי הגדר בגליל. הבעייתיות בביטול המכסים ופתיחת השוק נובעת מחשש שמרגע שייכנסו לתמונה "שחקנים גדולים" בתחום שיווק הביצים, למשקים בגבול הצפון לא תהיה דרך להתחרות מולם, והם יאבדו את פרנסתם. עם זאת, גורמים ממשלתיים מדגישים כי אם לא תהיה הסכמה עם המגדלים – הרפורמה לא תצא לפועל.

"חיזבאללה לא הצליח לגרש אותנו, אבל שר החקלאות כנראה יצליח", אמר בזעם שמעון ביטון, יו"ר ועד מושב אביבים בשיחה עם וואלה! NEWS. "מעולם לא היה מצב כזה ששר החקלאות מגרש חקלאים. הוא אמנם לא אמר את זה, אבל זאת משמעות הרפורמה שהוא מקדם".

עוד בוואלה! NEWS:
שמעון רכב על אופניים ומת, חוסיין נהרג לעיני אחיינו: יום הדמים בדרכים
המדינה דרשה צו מניעה לשביתת הפרקליטים: "העיצומים לא מוצדקים"
השדרן התמים וחד הלשון שהפך ללוחם למען ערביי ישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב הבכירים למשרד האוצר/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב הבכירים למשרד האוצר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתמול שלחו בכירים לשעבר במערכת הביטחון, בהם איציק מרדכי, שאול מופז, גבי אשכנזי ומשה קפלינסקי, מכתב התומך במחאת הלולנים. הבכירים קראו לשר האוצר משה כחלון לבטל את הרפורמה. "במשך שנים ראינו בתושבי קו העימות 'חיילים ללא מדים', וכיום אנו רואים עצמנו כ'חיילים' שלהם, העומדים לצדם במאבקם הצודק להבטיח את פרנסתם, את חוסן המשפחות והיישובים ואת החיילים הפעילים בגבולנו הצפוני", נכתב.

יוסי אדוני, סגן ראש המועצה האזורית מעלה יוסף ויו"ר ועד מושב זרעית, הסביר כי מכסת הביצים נקבעה כבר בקום המדינה. לדבריו, "המדינה הביאה לפה תושבים ונתנה להם את מכסות הביצים כמקור פרנסה. מאז ועד היום התירה המדינה 2,300 משקים משפחתיים לפתוח לולי מטילות. לכל משק משפחתי נקבעה מכסת ביצים על פי כמות מוגבלת של 2,300-2,200 עופות למשק משפחתי".

"מי שיהנה מהרפורמה - הם שוב הטייקונים"

"הלולים הם הפרנסה היחידה של 70% מהמשקים המשפחתיים ביישובי הגדר. בשביל 30% מהם זהו מקור פרנסה עיקרי", אמר אדוני. "עכשיו שר החקלאות מבקש להוריד את המכסות, להסיר את המגבלות ולפתוח את הענף לייבוא. המשקים המשפחתיים לא יצליחו לעמוד בתחרות שתיפתח. החקלאים יאלצו למכור ביצים במחירי הפסד ולסגור את הלולים. שר החקלאות מדבר על הורדת יוקר המחייה, אבל הבעיה טמונה בפערי התיווך".

שמעון ביטון, תושב אביבים, הוסיף כי היום הוא מוכר ביצה בכ-43 אגורות, בשעה שברשתות השיווק ביצה נמכרת ביותר משקל. "אני גובה 43 אגורות על ייצור ביצה וזה כולל את רכישת הפרגיות, המזון שאני נותן להן, הטיפול, האחזקה. מי שגוזר את הקופונים על יותר משקל לביצה זה לא אנחנו. אנחנו בעד הוזלת יוקר המחייה, אבל צריך לטפל בה במקומות הנכונים. מי שיהנה מזה, הם שוב הטייקונים".

"מציעים לנו פיצויים - אבל אנחנו רוצים לעבוד"

"מישהו החליט להשתגע ולומר שייצור הביצים בתורכיה טוב מזה של המושבים אביבים, מרגליות ודוב"ב", אמר ביטון. "מעדיפים ייבוא מחו"ל, ובסוף גם רוצים אותנו פה. מציעים לנו פיצויים, אבל אנחנו רוצים לעבוד. מה נעשה כאן כל היום? אנחנו לא מתכוונים לוותר, זה הקיום היחיד שיש למקום הזה. המשמעות של הגזירה ההזויה הזאת היא קריסת המוצב הקדמי של ישראל מול חיזבאללה".

גורמים ממשלתיים הסבירו כי ללולנים הוצע פיצוי בדמות תשלום חודשי שיהיה זהה לזה שהם משתכרים ממנו היום, העומד על 7,000 שקל בחודש. עוד הוסיפו כי ללולנים הוצעו הטבות מפליגות להקמת עסק חקלאי או תיירותי חדש שהמדינה תממן את עלות הקמתו. מטרת הרפורמה המוצעת היא הוזלת יוקר המחייה באמצעות הצפת השוק והגדלת ההיצע. מטרה נוספת היא למנוע מחלות בעופות שנגרמת בין היתר בשל מצבם הרעוע של הלולים הישנים ותחזוקתם הלקויה.

שר החקלאות אורי אריאל מסר בתגובה כי "אני מאמין שהחקלאות היא ערך ומקור פרנסה חשוב ביותר. מהסיורים הרבים שקיימתי בצפון, ראיתי את החקלאים ביישובי הגליל שמעבדים את האדמה במסירות עד המילימטר האחרון, ובכך מפתחים את הארץ שלנו ושומרים על גבול הצפון. כמו שאמרתי בעבר, כל הרפורמות שנקדם על מנת להוזיל את יוקר המחיה בישראל, ייעשו בהידברות ישירה עם החקלאים ונציגיהם".

ממשרד החקלאות נמסר כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של משא ומתן מול מגדלי העופות. אנחנו מכירים בחשיבות המגדלים בצפון, ולא נבטל את מכסות הביצים, אלא בהסכמה. במשא ומתן מטיבעו, יש עליות וירידות, אבל בסופו של דבר מגיעים להסכמות. אם תהיה הסכמה, תיחתם עסקה, ובמידה ולא תהיה הסכמה, לא תהיה עסקה, ולא יבוטלו המכסות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully