וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין האס-אס מת לפני המשפט: "אף פעם לא נוכל להשאיר את זה מאחור"

ארנסט טרמל שימש כשומר באושוויץ ועל פי האישום נגדו, היה מעורב ישיר בשליחתם של לפחות 1,075 בני אדם להשמדה. ישראל לווינשטיין, ניצול שואה שאמור היה להעיד במשפט: "אנחנו לא יודעים אם הוא בכלל היה מספר את האמת"

צילום:רויטרס, עריכה:אביב אירגז

מותו של ארנסט טרמל, חייל אס-אס שהיה שומר במחנה ההשמדה אושוויץ שבפולין בין השנים 1942 ועד 1943, ימים ספורים לפני תחילת משפטו בגרמניה בגין רצח של יותר מאלף בני אדם, שם סוף לתקוותם של קורבנותיו ובני משפחתם לראות את הצדק נעשה עמו. למשפט בעניינו של טרמל, בן 93, שאמור היה להיפתח ב-13 באפריל, תכננו להגיע ניצולי המחנה כדי לספר את עדותם.

ישראל לוונשטיין, ניצול שואה בן 91 שחי ביד חנה, סיפר אתמול (שישי) כי למרות שקיווה לסיום משפטו של טרמל, "אנחנו לא יודעים אם הוא בכלל היה מספר את האמת בנוגע לאושוויץ. נאשמים רבים לא עושים זאת, בסופו של דבר". הנרי פונר, תושב ירושלים בן 93, הוסיף: "זה דבר טוב שגרמניה עושה, אבל איכשהו אני כבר לא מתרגש".

"אף פעם לא נוכל באמת להשאיר את זה מאחור", הבהיר פונר, שהועבר מגרמניה לבריטניה יחד עם ילדים יהודים נוספים בשנת 1939. לדבריו, בנוגע לאפשרות של הכרעה במשפט, "סגירה של העניין הזה לא אומרת כלום בשבילי - אי אפשר להשיב את מה שנלקח".

לקריאה נוספת:
"תאי הגזים - פרט שולי בהיסטוריה": לה פן הורשע בהכחשת שואה
"נישקתי את האדמה": קבר האחים ששינה את חיי התינוק שניצל מברגן-בלזן
"מעוניינת לשחק רמי": עשרות יגיעו לשמח את ניצולת שואה הבודדה

ניצול השואה ישראל לוונשטיין בביתו ביד חנה, אפריל 2016. רויטרס
"הגענו לאושוויץ באמצע הלילה, אחרי ארבעה ימים ברכבת ללא אוכל". לוונשטיין/רויטרס

הפלוגה של טרמל הייתה ממונה על ניהול הסלקציה של אסירים חדשים שהובאו למחנה. לוונשטיין, שהובא לשם בשנת 1943, כשהיה בן 18, זוכר זאת היטב. "הגענו לאושוויץ באמצע הלילה, אחרי ארבעה ימים ברכבת ללא אוכל", סיפר. "פתאום, הדלתות נפתחו והאירו עלינו בחוזקה. כלבים רועים גרמניים נבחו, ורק שמענו את השומרים צועקים, 'החוצה! החוצה!'".

הוריו של לוונשטיין, וולטר ופאולה, כמו גם אביו של פונר, מקס ליכטוויץ, הגיעו באותו משלוח מברלין ב-9 בדצמבר 1942. שלושתם נשלחו למחרת לתאי הגזים. מתוך מאה האנשים שעמם הגיע לוונשטיין למחנה, רק 17 שרדו את השואה.

לפי האישום שהוגש נגדו, טרמל היה מעורב ישיר בשליחתם של לפחות 1,075 בני אדם להשמדה. בזמן שביצע את המיוחס לו היה טרמל בן 19 בלבד ולכן, למרות גילו המופלג, הוא אמר היה להישפט כנער. בשל בריאותו הלקויה הדיונים בעניינו ארכו לא יותר מארבע שעות ביום. שני תיקים נוספים מתנהלים כיום בבתי המשפט בגרמניה, של הוברט זאפקה, בן 95, שהיה רופא באושוויץ, ושל ריינהולד הנינג, בן 94, שהיה שומר במחנה. שניהם שומרים על זכות השתיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מחנה ההשמדה אושוויץ. AP
"שמענו את השומרים צועקים, 'החוצה! החוצה!'". מחנה ההשמדה אושוויץ/AP

בתוך כך, המוזיאון לזכר השואה בארצות הברית ואתר ancestry.com הכריזו אתמול על מאגר מידע חדש שמאפשר לערוך חיפוש במסמכיהם של כמליון בני אדם שנרדפו על ידי הנאצים. "פרויקט הזיכרון העולמי" החל את דרכו בשנת 2011 והסתייע במימון המונים. מתנדבים ברחבי העולם פעלו להוספת מידע לארכיון במטרה לאפשר חיפוש שמות קל ומהיר במאגר. פטרישיה לוין, רופאה בפנסיה שחיה בלוס אנג'לס, הזינה מסמכים של יותר מ-79,000 בני אדם, וגילתה בתהליך כי יש לה קרובי משפחה שנספו בשואה, אף שהיא אינה יהודיה.

(עדכון ראשון: 21:30)

ניצול השואה ישראל לוונשטיין בביתו ביד חנה, אפריל 2016. רויטרס
"נאשמים רבים לא מספרים את האמת בנוגע לאושוויץ". ישראל לוונשטיין/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully